Gå til innhold

hvordan få 3.klassingen til å lære gloser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pugger.

Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt.

Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv ;)

Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16.

Nettopp derfor er det ukeslekse med pugging som gjøres på leksehjelpen. De har diktat med ordene hver fredag så jeg ser jo hva hun kan, og vi går igjennom dem hjemme.

Men noe må man jo bruke leksehjelpen til og ;) Pugging er det eneste jeg tør å overlate til dem

Jeg skjønner tanken din, og den er forsåvidt god, men husk at leksehjelpen er opprettet med tanke på de elevene som ikke har noe annet alternativ. Enkelte elever har leksehjelp eller ingen hjelp. Det kan feks være barn av foreldre med sterk dysleksi, og dette er jo ofte genetisk i tillegg. Disse elevene mister alle sjanser til å få leksehjelp fordi majoriteten av dem som anvender leksehjelp, er barn av foreldre som bruker tilbudet som beleilig avlastning.

Beleilig avlastning?

Er det det du tror jeg gjør?

Jeg sa ikke det, men jeg ba deg ta det med i betraktning når du vurderer behovet ditt for leksehjelp.

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har laget appen Pugge for iPad og iPhone.
Laget den i utgangspunktet for mine døtre, men den har blitt ganske populær også blant skoler i Norge og utlandet.
Den har forskjellige øvelser som gjør glosepuggingen mindre kjedelig, mer som et spill.
Og spill vet vi at barn liker. Jeg sier ikke at de vil like å pugge gloser, men det blir en mer variert aktivitet enn den samme gamle metoden.

Hilsen Stian

Anonymous poster hash: 7eb95...20b
Skrevet

En øvelse vi også gjør her er å slå eller sparke ordene.

Jeg holder en tykk pute og så bokser eller sparker ungene puta så hardt de kan for hver bokstav. Det er fin variasjon fra å sitte stille med leksene.

Anonymous poster hash: a30ff...8d5
Skrevet

Hos oss er gloser en ukeslekse. Prøven er hver fredag. Ca 4 til 6 gloser pr uke.

Han øver hver dag. Starter med at han får skrive direkte av arket og så uttaler vi ordet riktig.

Deretter så leser jeg ordene opp på norsk hver dag gjennom uken, og han skriver på engelsk.

Vi bruker mye tid med lekser hjemme og han er på leksetid .

Viktig å investere i ungenes fremtid :)

Nå går han i 4 klasse og har til dagsdato aldri hatt feil på en gloseprøve :D

Anonymous poster hash: 577c1...668

Skrevet

Vi har brukt pugge, og etter vi lastet ned den appen har han hatt alt rett på glosene.

Anonymous poster hash: 207e7...8a1

Skrevet

Mannen lager små rektangulære lapper til henne med engelsk ord på ene siden og norsk på andre. Dette syns hun er gøy. Hver uke øker bunken. Hun tar vare på alle.

Samme teknikk brukte mannen på seg selv når han lærte spansk.

Anonymous poster hash: 7a8d6...e66
Skrevet

Mannen lager små rektangulære lapper til henne med engelsk ord på ene siden og norsk på andre. Dette syns hun er gøy. Hver uke øker bunken. Hun tar vare på alle. Samme teknikk brukte mannen på seg selv når han lærte spansk. Anonymous poster hash: 7a8d6...e66

Prøv Quizlet. Nettside der du kan lage glosesett og øve på dem på ulike måter. Jeg bruker det på klassen min på u.skolen, men vet om flere som bruker det på småtrinnselever. Lykke til med engelsken!

Gjest elisa bt
Skrevet

Lag en liten fortelling: 

Jens trenger nye bukser.

Eva har ingen bukser til overs

Anne har et forslag.

Noen kjøper stoff og

Syr nye bukser til Jens.

Da står det "jeans" loddrett i første linje. Nå har du også koblet navnet Jens til ordet Jeans, og i historien var det Anne som hadde løsningen for Jens. Det er fortsatt A'en som er løsningen for Jens, for hvis du legger den midt i navnet hans har du ordet riktig skrevet. 

Det med A'en inni Jens ble en ekstrabonus akkurat i dette ordet, det er slett ikke alltid stavefortellingene mine har en sånn ekstra huskeregel. Du kan lage den slags fortellinger til alle ord, til å begynne med er det kanskje best at du lager fortellingene til gutten, senere kan han finne de på selv. Varier temaet i historiene, og ikke bruk de samme navnene i flere historier på en gang.

Lykke til!  

Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Hos oss får ingen gå hjem fra leksetid før tiden er ute.  Er de ferdige med leksene, kan de finne en bok å lese.  Det er forresten ikke lov til å sende barn hjem fra leksehjelpen eller over til SFO før tiden er ute uten å avtale det spesielt med foreldrene.  Ungene har rett på den lovbestemte leksehjelptiden, er de ferdig med leksene, kan de gjøre annet skolearbeid.

Ansvaret for leksene er fremdeles foreldrene, ikke leksehjelpens.  Foreldrene må se gjennom leksene når ungene kommer hjem og ev. rette feil som leksehjelpen ikke har hatt kapasitet til å rette opp.  Unger kan øve på leselekser og gloser på leksetida, men vi har ikke anledning til å høre ungene verken i lesing eller gloser.  

Leksehjelp fungerer best på unger som egentlig ikke trenger leksehjelp og kan i beste fall være et supplement til å gjøre lekser hjemme.  Det er fint for dem som bare trenger et spark bak og en plass som de må sette seg ned å gjøre lekser.  Men av og til mer enn 20 barn pr voksen inkludert 5-6 unger, eller mer, som egentlig hadde trengt en voksne som kunne sitte sammen med dem - sier det seg selv at dette ikke er noen god løsning.

Endret av ronja røverdatter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...