Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Han skal kunne fire gloser til i morgen, det er jeans, shorts, skirt og blouse. Men han har ikke nubbesjans! Hvordan skal jeg hjelpe han å lære dette? Han klarer såvidt å uttale de, å stave de ser ut til å være mange timer frem i tid, og han har store problemer med å konstentrere seg om kjedelige ting over tid, og iallefall ting han ikke mestrer... Nå har han en pause, for det stoppa helt opp... Har dere noe tips til studieteknikk her?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Uff da.. Så kjedelig. Her er 3.klassingen ganske flink på rettskriving, men jeg hører henne. Mange engelske ord er vanskelige å uttale, og jeg sier de om igjen og om igjen mens hun gjentar utenom "leksetid". Dvs at jeg hører henne mens vi lager middag, rydder litt, osv. Jeg går rundt og sier f.eks jeans. Hun gjentar. Hun staver ordene for meg høyt, eller så staver jeg de for henne. Om igjen og om igjen, men ikke nødvendigvis rett etter hverandre. hehe.. Da hadde hun nok fått angst. Velg ut et av ordene dersom han ikke har nubbesjans til å klare alle:) Det er bedre å kunne ett, enn ingen.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Velg ut ETT av ordene skulle det stå
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 24. oktober 2012 takk for tipset Han klarer det stort sett ikke, men vi får bruke dagen. Jeg fant noe på nett som het glosetyggeren, tenkte vi kunne prøve den også
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Vi gjør det noen ganger med aktivitet. Ungen øverst i trappa står fasiten. Jeg står nederst og så er det om å gjøre å huske det til hun kommer ned til meg. Et ord av gangen. Når hun sier det riktig må jeg løpe før vi går over på neste ord. Etter en halvtime begynner glosene å sitte og vi er begge to litt slitne. (tre etasjer)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Vi gjør det noen ganger med aktivitet. Ungen øverst i trappa står fasiten. Jeg står nederst og så er det om å gjøre å huske det til hun kommer ned til meg. Et ord av gangen. Når hun sier det riktig må jeg løpe før vi går over på neste ord. Etter en halvtime begynner glosene å sitte og vi er begge to litt slitne. (tre etasjer) Det forsvant litt. Ungen løper opp trappa for å lese fasiten som står øverst i øverste etasje på en tavle og løper ned igjen til meg for å avlevere svaret.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2012 Det er kanskje verdt et forsøk, men jeg ser for meg at det med løpinga blir så morsomt at han "glemmer" å prøve å huske glosene...
3 er nok! Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 Heng opp post it lapper på do, ved spiseplassen, senga, på fjernkontrollen og andre stategiske steder. Lag en sang med bokstavene. Eksempel Skirt: første linjen i bæ bæ lille lam Blouse: første linjen i Mikkel rev.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 Det er kanskje verdt et forsøk, men jeg ser for meg at det med løpinga blir så morsomt at han "glemmer" å prøve å huske glosene... Noe av poenget er at det etter hvert blir slitsomt og også morsomt når du må ut å løpe. Funerer i hvertfal her med motvillig unge. Hvis du ikke tror han "husker" å sjekke stavingen når han er på toppen kan du få ham til å rope den ned til deg når han er på toppen og se om han klarer å gjenta det når han kommer ned. Jeg har hørt at andre får gode resultater med å synge ordene og stavingen også, men til det tror jeg jeg er for umusikalsk Lykke til og ikke bli irritert om det tar ti runder opp og ned trappa før han husker ordet første gangen.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 Han skal kunne fire gloser til i morgen, det er jeans, shorts, skirt og blouse. Men han har ikke nubbesjans! Hvordan skal jeg hjelpe han å lære dette? Han klarer såvidt å uttale de, å stave de ser ut til å være mange timer frem i tid, og han har store problemer med å konstentrere seg om kjedelige ting over tid, og iallefall ting han ikke mestrer... Nå har han en pause, for det stoppa helt opp... Har dere noe tips til studieteknikk her? Uttale kan læres med rim og sang. Ellers pleier jeg å henge opp ark med såkalte "ordskjema" på steder hvor de synes og hvor vi pleier å oppholde oss. Dvs ord som er relatert til hverandre sånn som ukedager, klesplagg, farger, ting man finner i hagen osv. I tillegg kan du lage en lek av at man leser ordene slik man ville gjort det på norsk. Min 3.-klassing syns det er nokså morsomt. Generelt bør du være oppmerksom på at du kan bruke enkle ord og fraser i dagliglivet. De fleste lærer lettere på den måten enn hvis språket kun er forbeholdt undervisningssituasjoner, spesielt hvis det er et barn med lærevansker.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #11 Skrevet 24. oktober 2012 For det første må du som forelder være veldig motivert, barna gjennomskuer oss foreldre lett. Du må prøve å formidle hele tiden at skole er morsomt, og at det er stor stas å kunne mange ord på engelsk. Ofte sier jeg f.eks at det er viktig å kunne engelsk dersom vi drar utenlands på ferie, hvordan ellers skal du kunne handle klær, matvarer, spørre om veien osv osv. Jeg benytter meg av repetisjon, og det betyr at leksene ikke er ferdige etter 30 minutter ved kjøkkenbordet. Som hun over beskriver spør jeg om gloser i bilen, ved middagsbordet, ved tannpuss, når jeg sier god natt osv osv. Jeg har også tro på å skrive ordene mange, mange ganger, sånn at det "setter seg" i hånda også. Dette er tidkrevende, men tror ungene har masse igjen for det senere. Ikke minst lærer lillebror masse skolefag passivt, med bare å være tilstede. Ser for meg at det blir mye enklere når han begynner på skolen.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #12 Skrevet 24. oktober 2012 Min 3.klassing skriver det flere ganger etter hverandre. Tar et ark også skriver han av ordet, også skriver han det flere ganger etter hverandre bortover arket. Når man har skrevet et ord flere ganger "sitter det i fingrene" De har 4-5 gloser hver uke, og han har faktisk enda ikke hatt en eneste feil på gloseprøvene de har hver fredag.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. oktober 2012 #13 Skrevet 24. oktober 2012 For det første må du som forelder være veldig motivert, barna gjennomskuer oss foreldre lett. Du må prøve å formidle hele tiden at skole er morsomt, og at det er stor stas å kunne mange ord på engelsk. Ofte sier jeg f.eks at det er viktig å kunne engelsk dersom vi drar utenlands på ferie, hvordan ellers skal du kunne handle klær, matvarer, spørre om veien osv osv. Jeg benytter meg av repetisjon, og det betyr at leksene ikke er ferdige etter 30 minutter ved kjøkkenbordet. Som hun over beskriver spør jeg om gloser i bilen, ved middagsbordet, ved tannpuss, når jeg sier god natt osv osv. Jeg har også tro på å skrive ordene mange, mange ganger, sånn at det "setter seg" i hånda også. Dette er tidkrevende, men tror ungene har masse igjen for det senere. Ikke minst lærer lillebror masse skolefag passivt, med bare å være tilstede. Ser for meg at det blir mye enklere når han begynner på skolen. Det beste er at det egentlig ikke er tidkrevende en gang. Man bruker ikke ekstra tid på å spørre om et par gloser under middagen feks. Det koster ingenting å slenge på et "Så gøy!" når ungene forteller hva de har gjort på skolen. Forholdet mellom foreldres engasjement og elevers engasjement er gjennomgående påfallende.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 For det første må du som forelder være veldig motivert, barna gjennomskuer oss foreldre lett. Du må prøve å formidle hele tiden at skole er morsomt, og at det er stor stas å kunne mange ord på engelsk. Ofte sier jeg f.eks at det er viktig å kunne engelsk dersom vi drar utenlands på ferie, hvordan ellers skal du kunne handle klær, matvarer, spørre om veien osv osv. Jeg benytter meg av repetisjon, og det betyr at leksene ikke er ferdige etter 30 minutter ved kjøkkenbordet. Som hun over beskriver spør jeg om gloser i bilen, ved middagsbordet, ved tannpuss, når jeg sier god natt osv osv. Jeg har også tro på å skrive ordene mange, mange ganger, sånn at det "setter seg" i hånda også. Dette er tidkrevende, men tror ungene har masse igjen for det senere. Ikke minst lærer lillebror masse skolefag passivt, med bare å være tilstede. Ser for meg at det blir mye enklere når han begynner på skolen. Det beste er at det egentlig ikke er tidkrevende en gang. Man bruker ikke ekstra tid på å spørre om et par gloser under middagen feks. Det koster ingenting å slenge på et "Så gøy!" når ungene forteller hva de har gjort på skolen. Forholdet mellom foreldres engasjement og elevers engasjement er gjennomgående påfallende. Du har egentlig rett i at det ikke er tidkrevende, bortsett fra når han skriver ordene mange ganger. Men det som kanskje er litt krevende er at man må omstille hodet sitt litt, multitasking. En annen ting som jeg er nøye med er dersom 3-klassingen min spør om noe faktakunnskaper som jeg ikke kan, da prøver jeg å slå det opp på internett, sånn at han blir vant til kunnskapsinnhenting. F.eks når tredjeklassingen min spør, hvor mange byer i Norge er større enn Bodø? anonym over, som tror foreldrenes motivasjon er helt avgjørende
ellen-propellen Skrevet 24. oktober 2012 #15 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16.
ellen-propellen Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16. Nettopp derfor er det ukeslekse med pugging som gjøres på leksehjelpen. De har diktat med ordene hver fredag så jeg ser jo hva hun kan, og vi går igjennom dem hjemme. Men noe må man jo bruke leksehjelpen til og Pugging er det eneste jeg tør å overlate til dem
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16. Nå har vi valgt å ikke ha datteren vår på leksehjelp siden jeg liker å ha "kontroll" på dette selv. Rektor har også anbefalt oss som har mulighet, tid og evner til å hjelpe barna med leksene selv velger bort leksehjelpen. Dette har gjort at de hos oss kan bruke lærere på leksehjelpen slik at elevene som trenger det mest får skikkelig hjelp på leksehjelpen MEN.. Her får ikke elevene lov til å gå før hele leksehjelptiden er over. Er det vanlig praksis andre steder?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. oktober 2012 #19 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16. Nettopp derfor er det ukeslekse med pugging som gjøres på leksehjelpen. De har diktat med ordene hver fredag så jeg ser jo hva hun kan, og vi går igjennom dem hjemme. Men noe må man jo bruke leksehjelpen til og Pugging er det eneste jeg tør å overlate til dem Jeg skjønner tanken din, og den er forsåvidt god, men husk at leksehjelpen er opprettet med tanke på de elevene som ikke har noe annet alternativ. Enkelte elever har leksehjelp eller ingen hjelp. Det kan feks være barn av foreldre med sterk dysleksi, og dette er jo ofte genetisk i tillegg. Disse elevene mister alle sjanser til å få leksehjelp fordi majoriteten av dem som anvender leksehjelp, er barn av foreldre som bruker tilbudet som beleilig avlastning.
ellen-propellen Skrevet 24. oktober 2012 #20 Skrevet 24. oktober 2012 Hos oss må også elevene være til stede hele leksehjelpen. Vi har assistenter som er der,og dette er jo de samme assistentene som er i timene. Leksehjelp er ett godt tilbud men det bør legges strengere føringer på det fra staten og tilbudet bør utvides til flere klassetrinn ol.
ellen-propellen Skrevet 24. oktober 2012 #21 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16. Nettopp derfor er det ukeslekse med pugging som gjøres på leksehjelpen. De har diktat med ordene hver fredag så jeg ser jo hva hun kan, og vi går igjennom dem hjemme. Men noe må man jo bruke leksehjelpen til og Pugging er det eneste jeg tør å overlate til dem Jeg skjønner tanken din, og den er forsåvidt god, men husk at leksehjelpen er opprettet med tanke på de elevene som ikke har noe annet alternativ. Enkelte elever har leksehjelp eller ingen hjelp. Det kan feks være barn av foreldre med sterk dysleksi, og dette er jo ofte genetisk i tillegg. Disse elevene mister alle sjanser til å få leksehjelp fordi majoriteten av dem som anvender leksehjelp, er barn av foreldre som bruker tilbudet som beleilig avlastning. Beleilig avlastning? Er det det du tror jeg gjør?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #22 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16. Nettopp derfor er det ukeslekse med pugging som gjøres på leksehjelpen. De har diktat med ordene hver fredag så jeg ser jo hva hun kan, og vi går igjennom dem hjemme. Men noe må man jo bruke leksehjelpen til og Pugging er det eneste jeg tør å overlate til dem Jeg skjønner tanken din, og den er forsåvidt god, men husk at leksehjelpen er opprettet med tanke på de elevene som ikke har noe annet alternativ. Enkelte elever har leksehjelp eller ingen hjelp. Det kan feks være barn av foreldre med sterk dysleksi, og dette er jo ofte genetisk i tillegg. Disse elevene mister alle sjanser til å få leksehjelp fordi majoriteten av dem som anvender leksehjelp, er barn av foreldre som bruker tilbudet som beleilig avlastning. Beleilig avlastning? Er det det du tror jeg gjør? Det bruker jeg det til. De dagene førsteklassingen ikke har SFO er leksehjen strålende. Da blir hun passet på å skolen til en av oss kommer fra jobb. Hun liker å være der og trives med å gjøre leksene der sammen med venner, så hvorfor ikke. Det meste går vi jo gjennom likevell hjemme, men jeg skammer meg ikke over å utnytte systemet.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 24. oktober 2012 #23 Skrevet 24. oktober 2012 Vi pugger. Jeg sier ordet- hun sier ordet. Slik holder vi på til de kan uttales korrekt. Gloser er ukeslekse her- så de bruker hun mest tid til på leksehjelpen siden jeg vil ha kontroll på lesing/skriving og matte selv Jeg må dessverre skuffe deg å si at leksehjelpen ikke har kontroll på en eneste ting. Ungene går når de sier de er ferdig med leksene. De voksne har ingen annen funksjon enn å se til at ting går fint for seg, og svare på evt spørsmål. Leksehjelp er av den grunn ikke anbefalt. Det henger sammen med at ingen andre voksne kan måle seg med den holdningsskapende makten foreldre har overfor barn i denne alderen og frem til de fyller 16. Nettopp derfor er det ukeslekse med pugging som gjøres på leksehjelpen. De har diktat med ordene hver fredag så jeg ser jo hva hun kan, og vi går igjennom dem hjemme. Men noe må man jo bruke leksehjelpen til og Pugging er det eneste jeg tør å overlate til dem Jeg skjønner tanken din, og den er forsåvidt god, men husk at leksehjelpen er opprettet med tanke på de elevene som ikke har noe annet alternativ. Enkelte elever har leksehjelp eller ingen hjelp. Det kan feks være barn av foreldre med sterk dysleksi, og dette er jo ofte genetisk i tillegg. Disse elevene mister alle sjanser til å få leksehjelp fordi majoriteten av dem som anvender leksehjelp, er barn av foreldre som bruker tilbudet som beleilig avlastning. Beleilig avlastning? Er det det du tror jeg gjør? Vil bare si at jeg ikke likte kommentaren til Lillejonas Mekkemikkel fordi hun skrev "beleilig avlastning". Det var kommentaren med dysleksi jeg tenkte på. Barn som er "sterke" på skolen klarer også fint å sitte på leksehjelpen og jobbe alene (ihvertfall i 3. eller 4. klasse), så for disse elevene som kanskje skal på ulike fritidsaktiviteter osv etter skolen er jo leksehjelp et fint tilbud. Datteren vår kan fint gå hjem og begynne på leksene på egenhånd før vi har rukket å komme hjem f.eks. Regner med at det bare var et litt uheldig ordvalg fra Lillejonas Mekkemikkel, og ikke noen personlig mening om deg og dine årsaker:)
skyblue Skrevet 24. oktober 2012 #24 Skrevet 24. oktober 2012 Gloseryggeren er genial!!! Anbefales på det sterkeste!!! Lykke til
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #25 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg ER engasjert i skolen, og spør og graver om den. Han har ikke tatt noen fag lett, men har begynt å få ordentlig dreisen på lesing, mens i skriving har han begynt å snu på bokstavene. Gloser er relativt nytt. Jeg tenker også at glosene må repeteres, men da må han ha lært de en gang først. Nå, etter 3 timer kan han de, men vi må jo likevel fortsette med repetering. (Neida, han har ikke sittet 3 timer i strekk, han har hatt mange pauser, kortere og lengre.) Faren hans leser veldig dårlig, og jeg har han mistenkt for å ha dysleksi, selv om han ikke har noen diagnose på det. Leksehjelp har han ikke, det vil ikke fungere for han, da han trenger mye oppfølging. Takk for hjelp og tips, jeg tar alt med meg videre til neste gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå