Gå til innhold

stor/kraftig 6 åring


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 og halvt år som er ganske kraftig.(kompakt) han er ganske lang men synes uansett at han veier mye i forhold t andre barn.. får helt vanlig mat og prøver å unngå d som er søtt i ukedagene..han spiser ikke noe unormalt mye så skjønner ikke hvordan han legger på seg..noen flere som har d samme problemet med barna? noe råd? er jo vanskelig finne ei dongribukse som passer når han blir så kraftig..blir liksom bare joggebukser.. han har vært kraftig siden han ble født.var da 52 cm og nesten 4kg..tenkte han skulle vokse seg av d men ser ikke slik ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da trenger han nok å bli mer aktiv. Send han ut for å leke, gå turer igjen evt. få han med på idrett.

 

Hvor høy og tung er han da?

Skrevet

Noen legger jo lettere på seg.. Har en mann som alltid har vært stor. Da han var liten var han direkte tykk selv m han spiste normalt. Da han ble tenåring tok han selv tak og begynte å trene. Den dag i dag trener han 4-6 dager pr uke, masse styrke og løper 1-2mil pr.økt. Han er i toppform, men er ikke tynn.

 

Moren og søsteren hans er det man kan kalle sykelig overvektige og ingen av de spiser spesielt usunt så de har det nok i genene...

 

Hvis sønnen din spiser sunt er det nok fysisk aktivitet som skal til. Vi tenker mye på det i tilfelle våre barn har arvet farssidens gener. Er mye på tur i helgene. Går i skogen, i fjæra, er på lekeland, i bassenget. Prøver å gjøre bevegelse og aktivitet til en vane...

Skrevet

ok. vi er litt i bevegelse å..han er å leker mye med kompisene.. usikker på lengden men han er så lang at han bruker 134 i bukser..han er 35 kg...

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Jeg har en gutt på 6 og halvt år som er ganske kraftig.(kompakt) han er ganske lang men synes uansett at han veier mye i forhold t andre barn.. får helt vanlig mat og prøver å unngå d som er søtt i ukedagene..han spiser ikke noe unormalt mye så skjønner ikke hvordan han legger på seg..noen flere som har d samme problemet med barna? noe råd? er jo vanskelig finne ei dongribukse som passer når han blir så kraftig..blir liksom bare joggebukser.. han har vært kraftig siden han ble født.var da 52 cm og nesten 4kg..tenkte han skulle vokse seg av d men ser ikke slik ut...

:) høres ut som gutten min. Han var 52 cm og 4180 gram da han kom til verden. Han er kompakt og har kraftig beinbygning. Han er 7 1/2 og er bredskuldret med litt ekstra på kroppen. Han er ikke tykk,men veier mye for det. Hs har aldri vrt på oss for vekten, for han ser ikke tykk ut selv om vekten er høy. Vi har problemer med bukser vi og, men jeg har funnet ut at h &m har serier i bukser som har x bak str, de er ekstra vidde i. Nå bruker han 140 i dem, og de er store i livet..kunne sikkert ha brukt 134 og, men poenget er at jeg vet hvordan du har det. Gutten vår har det etter oss, vi har grov benbygning, mannen min ser ut som en bodybuilder emd skuldrene sine. Jeg har feks veldig grove lår og brede hofter, spnn er det bare. Tror ikke du skal slanke han så lenge dere ikke spiser forferdelig usunt med mye sukker i kosten. Barn er forskjellig, sånn er det bare :)

Skrevet

ok. vi er litt i bevegelse å..han er å leker mye med kompisene.. usikker på lengden men han er så lang at han bruker 134 i bukser..han er 35 kg...

 

6 år, 35 kg og ca 130 cm? Det vil si at han har en iso-KMI 30 som er fedme.

Dere bør få hjelp snarest! I følge Nasjonale retningslinjer for oppfølging av overvektige barn skal han henvises spesialisthelsetjenesten (sykehus) for utredning av sin fedme.

Skrevet

hvor tung er din 7 åring da? ser ikke feit ut men bare kompakt min å.men ser jo han er større enn mange andre

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

hvor tung er din 7 åring da? ser ikke feit ut men bare kompakt min å.men ser jo han er større enn mange andre

Om det er min du mener? Ca det samme som din tenker jeg, en stund siden jeg veide han sist. Kompisen hans er likedan, sterke gutter. Ser man på fedrene deres så har de samme kroppsfasong. Helsesøster har aldri sagt noe negativt om vekten, han har fulgt kurven sin siden fødselen. Og du med bmi, du er klar over at leger så og si har sluttet med den utregningen? Det stemmer bare på en brøkdel av menneskene. Man må se på helheten. Og nei, oppsøke hjelp.. oppgitt!

Skrevet

ok. vi er litt i bevegelse å..han er å leker mye med kompisene.. usikker på lengden men han er så lang at han bruker 134 i bukser..han er 35 kg...

 

6 år, 35 kg og ca 130 cm? Det vil si at han har en iso-KMI 30 som er fedme.

Dere bør få hjelp snarest! I følge Nasjonale retningslinjer for oppfølging av overvektige barn skal han henvises spesialisthelsetjenesten (sykehus) for utredning av sin fedme.

Heia Norge!

Skrevet

Min eldste gutt på 6.5 er 130 cm og 30 kg. Han var 4 kg og 53 lang da han ble født. Han har ligget øverst i vekstkurven hele veien, og pappan hans er over 190 og 100 kg. Gutten ser ut som om han er 8 år. Han spiser normalt, og er normalt aktiv - går på skilek og svømmekurs.

 

Han er ikke tykk, og finnes ikke overvektig. Må også kjøpe 134 i bukser.

 

I sommer var han en uke med farmor på fjellet og la på seg 1.5 kg - da så han ut som smørbukk...Fikk av de 1.5 kiloene i løpet av et par uker hjemme.

 

35 kg er mye på 130 cm, men alle er forskjellig og ikke mulig å si om det er noe problem.

Skrevet

ok. vi er litt i bevegelse å..han er å leker mye med kompisene.. usikker på lengden men han er så lang at han bruker 134 i bukser..han er 35 kg...

 

6 år, 35 kg og ca 130 cm? Det vil si at han har en iso-KMI 30 som er fedme.

Dere bør få hjelp snarest! I følge Nasjonale retningslinjer for oppfølging av overvektige barn skal han henvises spesialisthelsetjenesten (sykehus) for utredning av sin fedme.

 

Ja, i følge denne er mannen min dødelig overvektig. Han løp maraton for tre uker siden...

Skrevet

har ikke målt han så vet ikke lengden akkurat 100 prosent.. min har å fulgt kurven sin..så helsesøster sa ikke noe på d når han var på 6 års kontroll.. men kjenner på mamma hjertet mitt at d gjør mæ litt trist når æ ikke finner en eneste dongribukse som han kan ha på akkurat no.. fant når han brukte str 128..

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

har ikke målt han så vet ikke lengden akkurat 100 prosent.. min har å fulgt kurven sin..så helsesøster sa ikke noe på d når han var på 6 års kontroll.. men kjenner på mamma hjertet mitt at d gjør mæ litt trist når æ ikke finner en eneste dongribukse som han kan ha på akkurat no.. fant når han brukte str 128..

Kjenner følelsen. Men du, sjekk inne her: http://www.hm.com/no/subdepartment/KIDS?Nr=4294945141#Nr=4294902762, de pleier å ha flere..sikkert utsolgt bare. Disse er kjempe fine på, gode og romslige. Gutten din er fin akkurat som han er, det er jeg helt sikker på :)

Skrevet

Iso-kmi er kmi (bmi) omregnet for barn og det brukes av barnelegene på sykehuset der jeg jobber i allefall. Nå er det jo ikke det eneste de ser på da, men det blir regnet ut og gir en viss pekepinn. Selvfølgelig hører det også med mange andre undersøkelser som fysisk undersøkelse av barnet, blodprøver, samtale om barnets kosthold og aktivitet samt vekstkurver for å se om barnet følger sin kurve eller har lagt å seg mye på kort tid.

Skrevet

Vi har også en sånn en.

Han er 6,5 år, 127 cm høy og veier 30 kg.

 

Vi har et veldig sunt kosthold, med masse grønnsaker.

Gutten spiser generelt lite godteri, og så langt det lar seg gjøre begrenser vi slike ting til helger.

 

 

Han ser på ingen måte tykk ut, men han er kompakt, og har store lår.

Nesten helt flat mage, og ikke en valk på kroppen.

 

Vi er ikke plaget med å finne klær, da.

 

Bruker en del dongeri fra Polarn O. Pyret, den "myke" og baggye typen.

Ellers bruker han mye treningsbukser og turbukser.

 

 

Han er med på fotball, svømming og friidrett, og trener dermed to ganger i uka hele sesongen.

I tillegg er han en skikkelig utegutt, som sykler dagen lang.

 

 

Den største utfordringen her er å begrense inntaket hans, samtidig som vi ikke skal påføre ham en usunn holdning til mat.

 

Vi nevner aldri ordet "vekt" eller utseendet, men snakker bare om hva som gir oss en sunn og god kropp.

Allikevel føler jeg at vi maser alt for mye om dette.

 

Gutten vår er et skikkelig matvrak, som spiser like mye som en voksen mann.

Et vanlig kosthold vil dermed ikke hjelpe for ham. Han vil fortsatt legge på seg.

Jeg gjør mitt beste med å innføre masse salat, grønnsaker og bønner/linser i maten, og det blir stadig bedre, men jeg synes det er vanskelig.

 

 

 

Men en annen ting: Hvor finner dere den kalkulatoren for å velge ut isoKMI? Jeg har lett og lett, men finner den ikke?

  • 3 uker senere...
Skrevet

kan d være noe med kolesterolet hvis man legger fort på seg? er d noe man kan undersøke hos legen?

Skrevet

Har en på 6,5 der er 130 cm høy og veier 30 kilo.

 

Han er kompakt!! men ser ikke tykk ut.

 

Har ikke problemer med at finne bukser der passer til ham.

 

Prøv evt. og se på denne side, her har de klær til barn der er litt romsligere

 

http://www.plus-kids...merker-55s.html

Skrevet

Og senest i forrige uke viste noen meg et bilde aven klart overvektig unge,og spurte hvorfor de hadde blitt bedt om å regulere kosten.. -Ungen var da slett ikke tykk???, sa personen. Ungen var rett og slett skikkelig overvektig, bollete og helt sikkert hemmet av vekten sin.

Det er lett å se seg blind på det som ligger rett foran deg.

 

Anonym poster: d5979bbd9acd74502ed0cd013f5c8beb

Skrevet

Og senest i forrige uke viste noen meg et bilde aven klart overvektig unge,og spurte hvorfor de hadde blitt bedt om å regulere kosten.. -Ungen var da slett ikke tykk???, sa personen. Ungen var rett og slett skikkelig overvektig, bollete og helt sikkert hemmet av vekten sin.

Det er lett å se seg blind på det som ligger rett foran deg.

 

Anonym poster: d5979bbd9acd74502ed0cd013f5c8beb

Skrevet

ok. vi er litt i bevegelse å..han er å leker mye med kompisene.. usikker på lengden men han er så lang at han bruker 134 i bukser..han er 35 kg...

 

6 år, 35 kg og ca 130 cm? Det vil si at han har en iso-KMI 30 som er fedme.

Dere bør få hjelp snarest! I følge Nasjonale retningslinjer for oppfølging av overvektige barn skal han henvises spesialisthelsetjenesten (sykehus) for utredning av sin fedme.

 

 

Min er snart 7 med de samme målene ca, helsesøster på skolen sa ingenting på dette da hun målte han for noen uker siden. Er det ikke litt drastisk å si at en unge er feit ut i fra de målene? At den trenger utredning ang fedme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...