Gå til innhold

Hjelp - jeg skal lage julemiddag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang skal vi feire jul hjemme hos oss, med svigers på besøk. Og da skal vi ha ribbe og alt som hører til! Jeg er sånn medium flink til å lage middag i hverdagen, og har aldri laget et skikkelig selskapsmåltid før, så nå har jeg fått skikkelig prestasjonsangst. Heldigvis er det en stund til.

Hva må man ha med til en typisk ribbemiddag? Surkål, poteter og saus..?

Når skal jeg kjøpe inn ribba? Må man gjøre noe med den på forhånd?

Hvor mye ribbe skal jeg beregne per person?

Hva skal vi ha til dessert?

Tar imot alle tips om hvordan man arrangerer juleselskap :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, slapp av. Er to mnd til jul :) har ikke peiling på ribbe, men det går helt sikkert fint!

Skrevet

Matprat.no. Snakk med svigers og fortell du trenger litt hjelp/råd. Er ikke så vanskelig.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Svigermoren din blir helt sikkert smigret hvis du spør henne om å hjelpe, og lære deg "kunsten". :-) Dessert: multekrem. Nammis!

Skrevet

Det går nok veldig veldig fint! Har aldri lagd julemiddag selv. Men hvor mange er dere da? Holder vel å kjøpe inn en ribbe (det er vel ikke så stor forskjell på de?). Vi har i tillegg hatt det du nevner pluss medisterkaker, medisterpølser og sosisser. Hvis jeg husker riktig ;) til dessert har vi alltid riskrem.

Kan være lurt å ikke handle inn i siste liten ihvertfall, så det ikke går tomt ;)

Skrevet

Hehe, det går sikkert bra... Det hadde bare vært et veldig dårlig tidspunkt å drite seg ut på, brenne ribba eller glemme å koke poteter eller noe sånt.

Jeg har som sagt bare blitt servert julemat før, men da har jeg inntrykk av at vertskapet står på kjøkkenet hele dagen, så en del styr må det jo være. Jeg får lese meg opp på ribbe!

Skrevet

Tilbehør: poteter, saus (med kraft fra ribba sikkert), surkål, rødkål, sossiser og svisker.

Sjekk oppskrifta til Hellstrøm på ribbe, den er goood:)

Skrevet

Ribbe er kjempeenkelt. Moderat varme i de første timene, sterkere varme siste halvtimen (sjekk tidene på en oppskrift) for å få sprø svor. Poteter gjør seg selv. Sausen lager du med sjyen fra ribba, kan ha i en pose sjysaus og litt fløte ;) eller creme fraiche ;) Surkål og rødkål kjøper du ferdig, likeså medisterkaker :)

Riskrem er jeg ikke god på, den blir alltid for tung :) Dette klarer du!!

Skrevet

Takk for tips! Skal sjekke ut Hellstrøms oppskrift. Og godt med alt som kan kjøpes ferdig :)

Skrevet

Min mening; jeg synes ikke du skal bruke Hellstrøms oppskrift på julaften. Han har en helt annen variant på ribba si enn vanlig juleribbe. Bruker mye hvitløk etc. Det er sikkert supergodt, men til jul er iallefall jeg litt opptatt av tradisjon - det gjelder også maten :)

Skrevet

Du kan steke ribba dagen før og varme den opp på julaften.

Tilbehør: surkål, rødkål, rosenkål, gulrøtter. Mange serverer med svisker til.

Skrevet

Kan man det? Fantastisk! Da skal jeg gjøre det, godt med alt som er ferdig på forhånd.

Skrevet

Ribbe lager jo seg selv, så her er det bare å nyte god matlukt og glede seg til etegilde, så ingen grunn til stress :) eneste jeg følger litt med på er på slutten av stekingen da skorpa skal bli ordentlig sprø og blåse seg litt opp. Da skrur jeg opp temperaturen, setter på grillen,åpner opp døren og setter meg foran og følger med til den er perfekt :) får jo også alt av hva du lurer på på matprat.no vil jeg tro. Lykke til.

Skrevet

Som de andre sier: ribbe er enkelt å få til. Det er nesten umulig å mislykkes med den. Den bør ligge med salt og pepper i kjøleskapet et par døgn før steking, og dampes under folie den første stunden. Masse oppskrifter på nettet :)

Ikke kjøp ferdige medisterkaker. De er ikke gode i forhold til hjemmelagde. Kjøp medisterdeig (ikke farse) og lag dem selv. Bland litt potetmel, finhakket løk, salt og pepper i deigen, spe med melk og stek dem pent brune. Du kan godt lage de flere uker i forveien og fryse dem ned.

Her i huset ser matbordet sånn ut:

ribbe

medisterkaker

medisterpølse

melne poteter

saus

ribbefett

gulrøtter

rosenkål

svisker

tyttebærsyltetøy

sennep

mao, noe for enhver smak :)

Skrevet

Dette kommer til å gå helt utmerket. Det er mye enklere enn man tror. Sjekk ut oppskrifttipsene du har fått over, så går det strålende. Og så har jeg et tips til: siden det er hele ti måneder til jul enda, ville jeg ha kjøpt inn til en ribbemiddag en søndag om en stund til bare familien din, og så lager du en 'prøvemiddag' en gang før julaften. Så er du mer sikker på deg selv på julaften. :)

Skrevet

Kjøpe deg en "prøveribbe" og sett i gang :D Det som anses og være en egen kunstform er og få den berømte svoren sprø...:D

Men du kan jo kjøpe selve juleribben hos en slakter ol som du kan spøre hva du skal gjøre for og få ribba saftig og svoren sprø :D

Som tilbehør bruker vi gode poteter, rød og sur kål (kjøpes ferdig er bare til og varme i microen) og en god saus kokt på ribbesjyen. Vi har også gulerøtter, rosenkål og brocoli til :D

LYKKE TIL :D

Skrevet

Kan man det? Fantastisk! Da skal jeg gjøre det, godt med alt som er ferdig på forhånd.

Jeg pleier å gjøre det. Deilig å slippe styret med sprø svor på julaften. Du finner sikkert en oppskrift på nettet hvor lenge den skal varmes opp osv.

Skrevet

Et lite tips til alt av kjøtt: Sett den ut på benken fra morgenen av, så den får romtemperatur til den skal inn i ovnen. Og la den hvile med aluminiumsfolie rundt i et kvarter før du skjærer i den, når den kommer ut fra ovnen. :-)

Skrevet

Det er faktisk ikke så vanskelig som det virker å få til en julemiddag ;) Men jeg var også stressa første gang vi skulle ha hele familien her hjemme!

Hva må man ha med til en typisk ribbemiddag? Surkål, poteter og saus..?

* Ribbe (såklart ;) )

* Medisterkaker

* Medisterpølser (eller sossisser hvis du er vant til det)

* Poteter

* Surkål

* Rødkål

* Saus

* Ribbefett hvis det er noen som ikke liker saus

* Tyttebær

* Sure agurker

Når skal jeg kjøpe inn ribba? Må man gjøre noe med den på forhånd?

Den bør kjøpes inn noen dager i forveien, siden du bør gni den godt inn med salt og pepper og la den ligge noen dager i kjøleskapet. Jeg bruker denne oppskriften fra matprat.no:

http://www.matprat.no/tradisjon/tradisjonelle-oppskrifter/ribbe/

Hvor mye ribbe skal jeg beregne per person?

Spør i butikken! Eller tast inn antall porsjoner på matprat.no og se - der tilpasses oppskriften etter antallet :)

Hva skal vi ha til dessert?

Her har vi riskrem og himmelsk lapskaus (hermetisk frukt med pisket krem til) - jeg liker nemlig ikke riskrem :) Jeg har vært lat og kjøpt ferdig risgrøt fra Fjordland (jada, litt av en husmor!) og blandet med pisket krem. (Finner oppskrift på dette også på matprat.no - genial side!)

Saften har vi vært bortskjemt med å få fra min søsters svigermor, men nå klarer hun ikke å lage den lengre... Så i fjor lagde min far faktisk sausen! Sterk husholdningssaft og potetmel er greia ;)

Jeg synes ikke du skal lage ribba dagen før da... Det virkelig ikke vanskelig å lage den, så du trenger ikke stresse på kjøkkenet hele julaften; den står og gjør seg selv i ovnen, du trenger bare å passe på å ta av folien og at det er nok vann i panna.

Medisterkakene og -pølsene derimot, kan du steke i forveien, og så varme dem opp i langpanne mens ribba hviler.

I sausen er det godt med litt ribbefett, fløte, salt og pepper etter smak og en dæsj av surkålvannet (ja, jeg kjøper ferdig surkål, for jeg liker ikke hjemmelaget). Smak deg frem!

Dette kommer du heeelt sikkert til å fikse :)

Og nå er jeg fysen på ribbe... :P

Skrevet

Å nå ble jeg sulten på ribbe!! Namm

Skrevet

Husk å krydre den godt 3 dager før, sett den i kjøleskapet med folie over :)

Vi har medisterkaker, medisterpølse, rosenkål, surkål, rødkål og hjemmelaget erterstuing til og potet da , ja hiver med noen svisker i tillegg !

Skrevet

Jeg er dansk.

I Danmark spiser vi ofte ribbe og det er meget enkelt og lage!!

Vi har ikke en masse dill/dall, med 3 dage den ene veien og 3 dage med krydder den anden veien osv.

Du tar din ribbe og en skarp kniv. Skær med kniven igjennem svoren , så der bliver skåret helt igennem "huden" og ned til fedtlaget, overalt!!!

Ta en del salt og gnid det ned i svoren, mellem alle revnerne.

Så er det ind i ovnen.

Hvis svoren ikke er helt sprød, så sæt ovnen på grill i få!! minutter, med ovnsdøren åpen.

Du får den dejligste brune sausen, med saften fra ribben.

smelt smør, rør ind mel og spe med kraften. Den kan ikke mislykkes med den dejlige kraften.

Lykke til

Skrevet

Du må ha kålrabistappe ved siden av ribba!

Skrevet

Man har da ikke kålrabistappe ved siden av ribbe! :o Det er pinnekjøtt det.

Til ribbe har man enten medisterpøler eller medisterkaker (synes det blir litt overkill med begge deler, siden det smaker så godt som det samme), mandelpoteter, god saus laget på ribbekraften, surkål eller rødkål (eller begge deler), ovnsstekte epler, svisker. Heldivis spiser vi det ikke så ofte siden det er så få grønnsaker til. ;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Om du føler det tar noe overhånd, så kan du høre med svigermor om dere skal utføre det sammen det første året, det har jeg gjort, og hun gleder seg allerede til vi skal stå sammen på kjøkkenet og lage middag ;) Jeg har tørr trent på stekingen av ribba noen turer, for å være sikker på at det skal gå bra der, men med resten, så blir det felles på oss to, og jeg gleder meg til å lære hennes saus osv <3 Men så har ikke alle et vennskaps forhold til sin svigermor da, så spørs på det også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...