Gå til innhold

Herregud ! Ansatt som lever på en annen planet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har brukt opp alle ferieukene sine, men forventer å kunne reise hjem minst en uke i julen.

Det er folk på jobb alle dager, så det er ikke snakk om at et er stengt heller.

OMG. Hun klarer ikke forholde seg til virkeligheten, og innse at det tilles krav. Skikkelig alternativ dame. Klarer heller ikke planlegge litt frem i tid, som f eks å spare en ferieuke til jula. Er alltid fullstendig blakk en uke etter lønn, men har gjerne kjøpt dyre greier på impuls.

Hun kavet seg opp da jeg antydet at hun må belage seg på å jobbe, og kom til at da søker hun permisjon uten lønn. For hjem skal hun ...

Hva gjør man med sånne ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tegn og forklar. Erfaring tilsier at noen aldri skjønner spillereglene i arbeidslivet. De skal ha, de er veldig klar over rettighetene sine, men glemmer helt at de har plikter.

...

Skrevet

Hun kan ikke kreve å få fri, hvis du trenger henne på jobb, har hun å møte opp, hvis ikke er det oppsigelsesgrunn! Men hvis det er ok for deg at hun får permisjon uten lønn er det selvfølgelig ok. Men jeg ville presisert for henne at dette ikke er noe hun har rett på, du er VELDIG GREI med henne!

Skrevet

Hun har brukt opp alle ferieukene sine, men forventer å kunne reise hjem minst en uke i julen.

Det er folk på jobb alle dager, så det er ikke snakk om at et er stengt heller.

OMG. Hun klarer ikke forholde seg til virkeligheten, og innse at det tilles krav. Skikkelig alternativ dame. Klarer heller ikke planlegge litt frem i tid, som f eks å spare en ferieuke til jula. Er alltid fullstendig blakk en uke etter lønn, men har gjerne kjøpt dyre greier på impuls.

Hun kavet seg opp da jeg antydet at hun må belage seg på å jobbe, og kom til at da søker hun permisjon uten lønn. For hjem skal hun ...

Hva gjør man med sånne ?

Hva med å gå foran med et godt eksempel selv og holde diskusjonen på et saklig nivå her..?

Er det slik at dere jobber i et yrke hvor det trengs bemanning også på helligdagene? Hvis ikke kan du jo nevne at julen omtrent består av en ukes sammenhengende fri i år, fra lørdag t.o.m onsdag, siden julaften faller på en mandag i år.

Dvs. at hun har hele 5 fridager, og om du tillater det så kan hun eventuelt jobbe inn i forkant og avspasere de to resterende dagene?

Ulønnet permisjon fordi hun vil ha ferie, synes jeg du har full rett til å avslå. Annerledes hadde det stilt seg om det lå en annen årsak bak.

Skrevet

Hi her

Det er ikke 5 fridager, jeg trenger folk på jobb alle dager, og ifølge turnusen hennes skal hun jobbe de fleste av juledagene. Og ja, hun vil da ha permisjon en uke , fordi hun skal ha ferie o gikke har klart å planlegge de 5 ferieukene sine bedre.

Hun er en person som er særdeles kar over hva hun har krav på, men glemmer samtidig at hun også har plikter.

Skrevet

Hi her

Det er ikke 5 fridager, jeg trenger folk på jobb alle dager, og ifølge turnusen hennes skal hun jobbe de fleste av juledagene. Og ja, hun vil da ha permisjon en uke , fordi hun skal ha ferie o gikke har klart å planlegge de 5 ferieukene sine bedre.

Hun er en person som er særdeles kar over hva hun har krav på, men glemmer samtidig at hun også har plikter.

Du får kalle inn til et møte, og forklare henne på en saklig måte at dette ikke går.

Skrevet

Hi her

Hvis hun ikke vet at hun ikke har rett på permisjon uten videre, så høres det da ikke ut som om hun har særlig kjennskap til rettigheter i arbeidslivet...

Når ble turnusen satt opp? Og når du skriver at hun skal jobbe omtrent samtlige av juledagene... hadde hun ferie/ fri i julen i fjor? Og er de fleste andre ansatte som ikke har ferie i julen, også satt opp de fleste juledagene?

Skrevet

Først og fremst, og helt konkret; en slik personalsak (for ja, det er akkurat det) har INGENTING her på DiB å gjøre.

Du som leder bør skamme deg over å omtale dine ansatte her inne, og virkelig bestrebe deg på å aldri gjøre det igjen, samme hvor mye ller lite identifiserbart dette er.

Når det kommer til ditt prosnalproblem så får du gjøre det klinkende klart at hun har brukt opp ferien sin og er satt opp på jobb. Hvis hun ikke dukker opp på jobb er det årsak for advarsel og potensielt oppsigelse. Du kan oppfordre henne til selv å bytte vakter med andre kolleger dersom det er en mulighet som finnes hos dere, og på den måten kan både den ansatte med dårlig planleggingssans og du si at dere begge har bestrebet dere på at begge parter skal være fornøyde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...