Gå til innhold

Dere med flere skolebarn, ang lekser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset har vi tre skolebarn, og dette medfører veldig mye tid på lekser.

De to minste, er så små at de trenger full oppfølging av lekser, og eldste har IOP, så han trenger også full oppfølging.

Jeg er for tiden hjemme, så det meste av lekser faller på meg alene.

Jeg klarer ikke å hjelpe alle tre på en gang, da blir det bare mye forstyrrelser, venting og surving. Så jeg hjelper først to, og så en.

Dette er enormt tidkrevende, jeg blir sittende i nærmere to timer med lekser hver dag.

Minsten har jo ikke så mye, og er egentlig ganske flink, mellomste har utrolig store mengder med lekser, og mister helt motet. Eldste har som sagt IOP, og trenger derfor mye hjelp.

Hvordan organiserer dere lekser hos dere?

Trenger noen innspill her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de ikke leksehjelp på skolen?

Skrevet

Jo, de har leksehjelp på skolen, men jeg ønsker jo å ha kontrollen på dette

selv.

Er heller ikke fornøyd med ilbudet på vår skole. De gikk til leksehjelp noen ganger i fjor, men vi måtte ofte gjøre alt på nytt, og DET jo hvertfall demotiverende.

HI

Skrevet

Minste her går i 1. klasse, så er ikke så mye lekser enda. Og de to eldste går på ungdomsskolen, så de ordner med leksene selv. Har gjort det lenge.

Skrevet

Om mellomste har så mye lekser ville jeg tatt det opp med læreren. Dersom de mister motet kan de gå skikkelig skolelei.

Det er ikke meningen at barneskolebarn skal sitte i timesvis med lekser hver dag, det er rett og slett for mye spør du meg.

Skrevet

Mine gjør leksene selv... De bare spør hvis det er noe de er usikker på, men det er sjelden. Er det helt unormalt?

Skrevet

Vi har fire barn på skolen, hun eldste ordner seg selv men kommer ofte snikene og setter seg sammen med meg og de to minste når jeg er hjemme. Da setter vi oss på stuebordet og gjør lekser med litt oppkuttet frukt. Da går det som regel ganske kjapt og enkelt. Og er jeg opptatt med en så hjelper den største litt til.

Hun nest eldste vil gjøre lekser på rommet alene, det er greit det for men det er ett tiltak å få henne igang.

Alle får en halvtimes tid fra de kommer hjem før de må begynne på leksene. Om de vil spille, lese, leke så får de besteme selv. De to minste har funnet ut at det er mye gøyere å gjøre leksene med engang og heller ta en halvtimen etterpå. Da har de en liten gulrot når de er feridige. De får ikke sitte på pc før til kvelden igjen så da er det litt stas å sitte litt med pcn.

Vi har leksehjelp på de to minste, de to andre har ikke siden det ikke er tilbud for de lenger. Syns dette er helt supert, men vi må sjekke når de kommer hjem. Det meste er gjort men noe kan være feil og litt slurvefeil. Men det skjer sjeldere og sjeldnere.

Skrevet

Jegvhar tre skolebarn i småtrinn og det krever virkelig innsats. Og dette faller sammen med middagslaging.

De første time etter skolen er ganske tøffe. 1-klassingen skal gjerne avreagere. Det er mye krangling og lyd.

Ingen av de gjør leksen uten mas. Og de to største har begynt å få tre lekser hver selv om de bare er 7 og 9 år. Så da er det tilsammen 7-8 lekser som skal gjøres, høres eller kontrolleres. Hadde jeg latt flau surre hadde de sklidd fullstendig ut. Bare til i dag var det 3 gangetabeller og et norgeskart som skulle pugges.

Mannen min kommer hjem 17. Han er av og til med å kontrollere lekser på kveld. Men det er min oppgave at de blir gjort før diverse fotball og lignende.

Så forståt frustrasjonen din hi.

Vi har begynt med et ukepengesystem. De får trekk for den dagen om det blir mas og utsettelse med leksen. Så får de utbetalt til helgen når de har ryddet rommet sitt. Det har fungert fint.

Skrevet

Jegvhar tre skolebarn i småtrinn og det krever virkelig innsats. Og dette faller sammen med middagslaging.

De første time etter skolen er ganske tøffe. 1-klassingen skal gjerne avreagere. Det er mye krangling og lyd.

Ingen av de gjør leksen uten mas. Og de to største har begynt å få tre lekser hver selv om de bare er 7 og 9 år. Så da er det tilsammen 7-8 lekser som skal gjøres, høres eller kontrolleres. Hadde jeg latt flau surre hadde de sklidd fullstendig ut. Bare til i dag var det 3 gangetabeller og et norgeskart som skulle pugges.

Mannen min kommer hjem 17. Han er av og til med å kontrollere lekser på kveld. Men det er min oppgave at de blir gjort før diverse fotball og lignende.

Så forståt frustrasjonen din hi.

Vi har begynt med et ukepengesystem. De får trekk for den dagen om det blir mas og utsettelse med leksen. Så får de utbetalt til helgen når de har ryddet rommet sitt. Det har fungert fint.

Oi, mye IPhone"retting" hehe

Skrevet

Husk at det er meningen at barnet skal gjøre leksene selv. Selvfølgelig må en voksen gjerne være der slik at man kan passe på at de faktisk jobber, pluss hjelpe hvis det er noe barnet ikke forstår.

Det er ganske viktig at en ikke retter alle feil, og forklarer hver eneste ting som skal gjøres for barnet lærer mye av å få prøve selv. Dessuten, i alle fall når det gjelder de minste, så er det gjerne ikke "prøver" på skolen, og barnas leksearbeid er en fin anledning for læreren å se igjennom arbeidet for å se hva barnet sliter med. Lærere bruker ofte mye tid på å finne ut hvem som sliter med hva for å gi bedre hjelp, og da er det dumt hvis foreldrene allerede har rettet på alle dobbelkonsonantene eller lignende....

PS: hvis din mellomste har veldig mye lekser, så ville jeg sagt fra. Det er ikke meningen at de skal helt miste motet. Læreren setter nok pris på tilbakemeldinger.. :)

Skrevet

Jeg har en som gjør meste selv. Hxn er minst. Hxn eldste må jeg sitte med hele tiden for å motivere. Men vi bruker ca en time.

Vi sitter sammen og minstemann kan spørre meg om hxn lurer på noe. Mens eldste sitter jeg nærmest og hjelper stadig. Når det er matte (de har heldigvis samkjøring på matte og norsk lekser) så klare de seg begge to. Jeg går bare å rydder kjøkkenet i bakgrunn.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Jo, de har leksehjelp på skolen, men jeg ønsker jo å ha kontrollen på dette

selv.

Er heller ikke fornøyd med ilbudet på vår skole. De gikk til leksehjelp noen ganger i fjor, men vi måtte ofte gjøre alt på nytt, og DET jo hvertfall demotiverende.

HI

For det første, jeg syns det er flott at du tar tak i det og ikke bare setter det bort til leksehjelp på skolen som Så mange gjør. Er helt enig med deg, man skal følge opp leksene til barna sine, veldig viktig! Skjønner ikke at det er så mange foreldre som ikke bryr seg..

Uansett, skjønner at du blir frustrert..Som så mange andre sier så syns jeg at du skal ta det opp med lærer angående det med mye lekser. Kan jeg spørre hva klasse dette er i? en annen ting, er du alene? Hvis ikke så kunne dere ha fordelt ansvaret litt,sånn som at mannen din kanskje kunne ha hjulpet eldste?Syns du høres ut som en super mamma :)

Skrevet

Her er det leseleksene som tar mest tid for oss foreldre. Hver av barna skal lese høyr for en voksen minst 15 minutter hver dag. Dette skal det signeres på fra oss voksne at er gjort daglig. I tillegg skal de yngste lese på ordremser (puggeord). Det vil si at bare lesingen tar minst en time hver dag for oss voksne, som regel mer da det ofte er en som ikke har lyst til å lese akkurat da.. Hjelp til å forstå mattelekse eller til å forstå andre lekser kommer i tillegg. Selv om hvert barn ikke trenger å bruke mer enn 20 til 40 minutter på leksene med konsentrert jobbing tar det aldri under to timer for oss voksne.

Skrevet

Har en i barnetrinn, en på ungsomsskole og en på videregående. Jge synes jeg bruker mesteparten av ettermiddag og kveld på leksehjelp. Den eldste hjelper av og til den på ungdomsskolen med enkelte lekser, så det e rjo en viss hjelp, men hun har selv veldig vanskelige oppgaver som jeg ofte må hjelpe med. Det tar MYE tid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...