Gå til innhold

Kontrollfriker.. Irriteerende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som alltid må:

- Brette ullpleddet på nytt om jeg har brettet det først, fordi det ikke var brettet godt nok.

- "Friker" helt ut om en gaffel er lagt ved siden av knivene i oppvaskmaskinen fordi det må ligge samme bestikk i hver kurv i maskinen.

- Alltid korrigerer hva man gjør. Typ, var på besøk der en ettermiddag, varmet en fjordland grøt til datteren min. " Du vet man skal stikke hull i plasten med en gaffel"? Sa hun? Jaa, jeg har lagd fjordland før.. det er ikke heksekunst. Når jeg putta den inn MåTTE hun forsikre seg om jeg hadde stukket hull i plasten!

Småting, irriterende.. :P er det noen fler her som kjenner sånne kontrollfriker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er glad i kontroll selv, men kjenner meg virkelig ikke igjen i venninnen din. Man har da folkeskikk, selv om man liker kontroll over situasjoner?

Det har hvertfall jeg :-)

For min del handler det mer om at jeg liker å samle alle tråder, vite hva som skal skje, ha det ryddig rundt meg, ha kontroll på hvem som har ansvar for hva osv. Jeg blander meg jo ikke bort i hvordan andre velger å løse ting som jeg ikke har noe med..

Din venninne høres mer nevrotisk ut, spør du meg.

Du kan jo gjøre henne oppmerksom på at det oppleves litt ubehagelig å bli "gått etter" på den måten, det er ikke sikkert hun er klar over det selv. På en hyggelig måte altså :-)

Skrevet

God ide, ja.. Har aldri tenkt over henne som nevrotisk, men hun har jo tegn til det? Det er slitsomt iallefall.

Skrevet

Antagelig er det tvangstaker hun har og det kan godt hende hun hater at hun må gjøre det selv også, men at hun ikke klarer å la være. Jeg har en venninne som har samme tendensen, men jeg lar henne bare holde på uten å bry meg. Jeg vet hun har en del problemer med seg selv og det hjelper ikke at jeg maser om tvangstankene hennes. Hun må ønske å få hjelp selv og det ønsker hun ikke. Vi har forsøkt flere ganger...

Skrevet

Har en venninne som alltid må:

- Brette ullpleddet på nytt om jeg har brettet det først, fordi det ikke var brettet godt nok.

- "Friker" helt ut om en gaffel er lagt ved siden av knivene i oppvaskmaskinen fordi det må ligge samme bestikk i hver kurv i maskinen.

- Alltid korrigerer hva man gjør. Typ, var på besøk der en ettermiddag, varmet en fjordland grøt til datteren min. " Du vet man skal stikke hull i plasten med en gaffel"? Sa hun? Jaa, jeg har lagd fjordland før.. det er ikke heksekunst. Når jeg putta den inn MåTTE hun forsikre seg om jeg hadde stukket hull i plasten!

Småting, irriterende.. tongue.png er det noen fler her som kjenner sånne kontrollfriker?

Var på ferie med ei slik et år, og aldri igjen! Hun kjeftet på familien fordi de satte feil i oppvaskmaskinen, og klaget etterpå at de ikke hjalp til mer. Alt var jo feil, så hun rettet på alt vi gjorde.

Syns det er slitsomt nok med de som bare er litt kontrollfriker (og ikke nevrotiske). å like å ha det ryddig osv mener jeg ikke er det samme som kontrollfrik. Søsteren min får anfall om hun ikke vet hva som skal skje hvert minutt av dagen det neste året, og det er også slitsomt. Kontrollfrik på en helt annen måte. Og skjer det noe uventet, er det jo helt krise.

Skrevet

Jeg er vel litt kontrollfrik når det gjelder sønnen min.

Gjør barnefaren noe "feil" så prøver jeg å ikke rette på han,men går ikke lang tid før jeg bare måå rette på han likevel :P

Skrevet

Jeg er vel litt kontrollfrik når det gjelder sønnen min.

Gjør barnefaren noe "feil" så prøver jeg å ikke rette på han,men går ikke lang tid før jeg bare måå rette på han likevel :P

Det er oppskriften på at du om noen år sitter og klager på at du har en mann som ikke gidder å hjelpe til - for hvorfor skal han det? Alt han gjør er jo feil likevel. Skjerpings! :P

Skrevet

De aller fleste har jo noen små nevrotiske tegn, det er jo helt normalt.

Selv må jeg gjerne bare sjekke om ytterdøren er låst når jeg legger med, selv om jeg eeeegentlig vet at jeg låste for 2 timer siden og så må jeg bare sjekke ungene om kvelden. Skulle jeg legge meg før gjør det, så må jeg stå opp igjen og gå inn til ungene for å se til de, ellers får jeg ikke sove.

Men venninnen din er jo hakket verre syns jeg. Hun ettergår jo andre folk og setter spørsmålstegn ved deres avgjørelser. Det er jo egentlig ikke greit, med mindre man har tungtveiende grunner til det.

Hun har nok godt av å bli gjort oppmerksom på hvordan det oppleves for andre egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...