Gjest Husfrua Skrevet 24. oktober 2012 #76 Skrevet 24. oktober 2012 Norsk. Bestemor er dansk, men med norske aner. Ikke mye innlandet blod her. Slekta kan spores helt tilbake til tidlig vikingtid. Litt sært å tenke på.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #78 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er norsk. Født og oppvokst i Bærum Akershus, men bosatt i Oslo. Pappa er fra Kongsberg. Mamma fra Oslo. Bestefar hadde noe italiensk i seg. Og besteforeldrene mine kommer fra Oslo, Fredrikstad, Manda og Ytre Nordhordland. Ytre Nordhordland? Hehe, hvor er det da liksom? Vetås heter det der. Jeg her derfra og heter faktisk det til etternavn, men med en annen skrivemåte. Jeg vet godt hvor Vetås er, men det er da ingenting som heter YTRE eller INDRE Nordhordland. Det heter Nordhordland og ikke noe mer. Vetås er i Radøy kommune i Nordhordland. Så sånn er det Jaja, var da svært da så personlig du tok dette. Men familien min er iallefal derfra. Var der for noen uker siden og fikk valgt meg ut stoffer til Ytre Nordhordlands bunaden iallefal. Så sånn er det Nå må jeg blande meg inn altså! Det er faktisk ikke noe som heter Ytre Nordhordland, hverken når det gjelder bunad eller andre ting! Dessuten var det ikke på Vetås du var, for jeg så et bilde du hadde lagt ut på fb og det var ikke der! Hoho Jeg bodde ikke der nei. Jeg bodde i Bergen den helgen. Men var på Husflidstova som ligger langt pokker i vold det stedet Gud glemte, og møtte en dame fra Vetås og tok en tur dit. Ikke actionfyllt sted. Men stas å komme tilbake til der slekten er ifra. Og tro det eller ei jeg legger ikke ut alt på fb. Så hva du har sett der er totalt irrelevant for hva jeg gjør eller hvor jeg er. herregud altså. http://www.sando.no/...ategory/30.html Les og der står det "ytre Nordhordland bruker gjerne...." Jo den heter ytre Nordhordland. Bunaden altså. Nok en gang lar jeg meg overraske.. Hvorfor denne trangen til å såkalt "sette på plass" Julie? Det framstår både lite intelligent, og lite sjarmerende, spesielt når man faktisk tar så feil som du gjør. Jeg kjenner ikke jenta, men jeg kjenner meget godt til området dere diskuterer. Fra gammelt av het det Ytre Nordhordland. Dersom du leser litt historie, eller opparbeider deg bittelitt kunnskap om det du uttaler deg om, så vil du kanskje lære noe nytt. I dag er det ikke mange igjen som bruker den terminologien, men jeg kan garantere deg at du finner noen. å latterliggjøre noen som kaller området for Ytre Nordhordland er både barnslig og direkte kunnskapsløst. Når det gjelder bunad, så kalles den nå Nordhordlandsbunad. Historisk sett kan den bunaden vi kaller Nordhordlandsbunad meget godt ha blitt kalt Ytre Nordhordlandsbunad i eldre tider, med tanke på hva området het den gang. Det finnes også fremdeles en Ytre Nordhordlandsbunad, så her tar kranglende anonym nok en gang feil. Jeg fant til og med en link som beviser det: http://www.klebunad....l/bunad_18.html Og det å krangle på hvor hun har vært? Jeg mener, alvorlig talt?! Det kan du da ikke vite noe som helst om, kan du vel? Husflidstova ligger på Alverflaten, det er i en annen kommune enn Vetås, men likevel bare 10 minutter unna med bil. Du vet, et slikt moderne framkomstmiddel som gjør at man kan forflytte seg mellom kommuner relativt raskt. Vetås er, som Julie selv sier, ikke akkurat verdens navle, men det er jo en hyggelig liten bygd som helt sikkert er verdt et besøk når man har røtter derfra. Jeg tipper at de tok bussen fra Knarvik, som bare er 5-6 minutter fra Husflidstova. Derfra bruker man 30 minutter til Bergen, men bussen tar nok mer, 45-50 minutter tenker jeg. Siden du tydeligvis er kjent i området, du kranglende anonym, så innser du kanskje selv at det faktisk er mulig å få med seg alle disse stedene på noen få timer, uten at det trenger å være noe hokus pokus? Julie sier selv at hun har slektstilknytning til stedet. Det er ikke sikkert de har bodd i området på mangfoldige år? Da er det neimen ikke rart at de fremdeles omtaler området som Ytre Nordhordland, selv om den terminologien har blitt vannet ut i nåtiden. Jeg vet ikke egentlig hvorfor jeg tok meg tid til å skrive dette laaangt innlegget for å forsvare en jeg ikke kjenner, men det føles faktisk ikke bortkastet :-) Dette området kjenner jeg, og det forsøker tydeligvis anonym å få andre til å tro at hun også gjør. Vel, mye av det du sier er direkte usant, og da er det neimen ikke mye sjarmerende å være så påståelig og usmakelig mot andre. Stå på Julie, her har du ikke gjort noe galt :-) Til slutt legger jeg ved en link om fødselsomsorgen i Ytre Nordhordland fra midten av attenhundretallet og fram mot slutten av samme århundre. Sånn i tilfelle noen skulle finne det interessant ;-) http://www.uib.no/is...ler/jordmor.htm Hilsen født, oppvokst og fremdeles bosatt i området (dog ikke på Vetås)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #79 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er norsk. Født og oppvokst i Bærum Akershus, men bosatt i Oslo. Pappa er fra Kongsberg. Mamma fra Oslo. Bestefar hadde noe italiensk i seg. Og besteforeldrene mine kommer fra Oslo, Fredrikstad, Manda og Ytre Nordhordland. Ytre Nordhordland? Hehe, hvor er det da liksom? Vetås heter det der. Jeg her derfra og heter faktisk det til etternavn, men med en annen skrivemåte. Jeg vet godt hvor Vetås er, men det er da ingenting som heter YTRE eller INDRE Nordhordland. Det heter Nordhordland og ikke noe mer. Vetås er i Radøy kommune i Nordhordland. Så sånn er det Jaja, var da svært da så personlig du tok dette. Men familien min er iallefal derfra. Var der for noen uker siden og fikk valgt meg ut stoffer til Ytre Nordhordlands bunaden iallefal. Så sånn er det Nå må jeg blande meg inn altså! Det er faktisk ikke noe som heter Ytre Nordhordland, hverken når det gjelder bunad eller andre ting! Dessuten var det ikke på Vetås du var, for jeg så et bilde du hadde lagt ut på fb og det var ikke der! Hoho Jeg bodde ikke der nei. Jeg bodde i Bergen den helgen. Men var på Husflidstova som ligger langt pokker i vold det stedet Gud glemte, og møtte en dame fra Vetås og tok en tur dit. Ikke actionfyllt sted. Men stas å komme tilbake til der slekten er ifra. Og tro det eller ei jeg legger ikke ut alt på fb. Så hva du har sett der er totalt irrelevant for hva jeg gjør eller hvor jeg er. herregud altså. http://www.sando.no/...ategory/30.html Les og der står det "ytre Nordhordland bruker gjerne...." Jo den heter ytre Nordhordland. Bunaden altså. Nok en gang lar jeg meg overraske.. Hvorfor denne trangen til å såkalt "sette på plass" Julie? Det framstår både lite intelligent, og lite sjarmerende, spesielt når man faktisk tar så feil som du gjør. Jeg kjenner ikke jenta, men jeg kjenner meget godt til området dere diskuterer. Fra gammelt av het det Ytre Nordhordland. Dersom du leser litt historie, eller opparbeider deg bittelitt kunnskap om det du uttaler deg om, så vil du kanskje lære noe nytt. I dag er det ikke mange igjen som bruker den terminologien, men jeg kan garantere deg at du finner noen. å latterliggjøre noen som kaller området for Ytre Nordhordland er både barnslig og direkte kunnskapsløst. Når det gjelder bunad, så kalles den nå Nordhordlandsbunad. Historisk sett kan den bunaden vi kaller Nordhordlandsbunad meget godt ha blitt kalt Ytre Nordhordlandsbunad i eldre tider, med tanke på hva området het den gang. Det finnes også fremdeles en Ytre Nordhordlandsbunad, så her tar kranglende anonym nok en gang feil. Jeg fant til og med en link som beviser det: http://www.klebunad....l/bunad_18.html Og det å krangle på hvor hun har vært? Jeg mener, alvorlig talt?! Det kan du da ikke vite noe som helst om, kan du vel? Husflidstova ligger på Alverflaten, det er i en annen kommune enn Vetås, men likevel bare 10 minutter unna med bil. Du vet, et slikt moderne framkomstmiddel som gjør at man kan forflytte seg mellom kommuner relativt raskt. Vetås er, som Julie selv sier, ikke akkurat verdens navle, men det er jo en hyggelig liten bygd som helt sikkert er verdt et besøk når man har røtter derfra. Jeg tipper at de tok bussen fra Knarvik, som bare er 5-6 minutter fra Husflidstova. Derfra bruker man 30 minutter til Bergen, men bussen tar nok mer, 45-50 minutter tenker jeg. Siden du tydeligvis er kjent i området, du kranglende anonym, så innser du kanskje selv at det faktisk er mulig å få med seg alle disse stedene på noen få timer, uten at det trenger å være noe hokus pokus? Julie sier selv at hun har slektstilknytning til stedet. Det er ikke sikkert de har bodd i området på mangfoldige år? Da er det neimen ikke rart at de fremdeles omtaler området som Ytre Nordhordland, selv om den terminologien har blitt vannet ut i nåtiden. Jeg vet ikke egentlig hvorfor jeg tok meg tid til å skrive dette laaangt innlegget for å forsvare en jeg ikke kjenner, men det føles faktisk ikke bortkastet :-) Dette området kjenner jeg, og det forsøker tydeligvis anonym å få andre til å tro at hun også gjør. Vel, mye av det du sier er direkte usant, og da er det neimen ikke mye sjarmerende å være så påståelig og usmakelig mot andre. Stå på Julie, her har du ikke gjort noe galt :-) Til slutt legger jeg ved en link om fødselsomsorgen i Ytre Nordhordland fra midten av attenhundretallet og fram mot slutten av samme århundre. Sånn i tilfelle noen skulle finne det interessant ;-) http://www.uib.no/is...ler/jordmor.htm Hilsen født, oppvokst og fremdeles bosatt i området (dog ikke på Vetås) gjeeeeesp
magpie Skrevet 24. oktober 2012 #80 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er finsk, bor i Nord-Norge Samboeren er fra Nord-Norge. Så sønnen vårres er halvt finsk. Vi er faktisk litt usikre om han er finsk eller norsk statsborger..står liksom ingen steder jaja, vi finner vel ut seinest når han trenger et pass Har sønnen deres finsk navn? Det finnes så mange fine finske navn!! Skulle ønske jeg var finsk bare så jeg kunne gitt barna mine et finsk navn. Mannen min likte ingen av navnene på lista mi... Gutten heter Iver Vi hadde tenkt at det ikke var så viktig om det var finsk eller norsk, bare det gikk ann å uttale uten problemer på begge språk. Men han har et finskt "mellomnavn", som vi ikke bruker til daglig. Jeg ønsket bare at han skulle ha noe finsk i navnet sitt Av nysgjerrighet, hvilke navn er det du tenker på? Jeg klarte klarte liksom ikke å komme opp med noen finske navn som hadde fungert fint på norsk Er helt enig, de aller fleste finske navn ville fungert fint på norsk også, men kanskje med en litt fornorskning av skrivemåten. De typisk finske navnene jeg kommer på i farten som sto på lista mi var Ravno (rauno) Mikko Mika Aaro Av jentenavn synes keg Ilona er veldig fint. Vet ikke om det er så typisk finsk, me. Vet om en finsk dame som heter det. Aaro var faktisk ett av de få navnene jeg tenkte vi kunne brukt Ilona er ganske finsk, ja synes det er et vakkert navn, ilo betyr glede
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #81 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er norsk. Født og oppvokst i Bærum Akershus, men bosatt i Oslo. Pappa er fra Kongsberg. Mamma fra Oslo. Bestefar hadde noe italiensk i seg. Og besteforeldrene mine kommer fra Oslo, Fredrikstad, Manda og Ytre Nordhordland. Ytre Nordhordland? Hehe, hvor er det da liksom? Vetås heter det der. Jeg her derfra og heter faktisk det til etternavn, men med en annen skrivemåte. Jeg vet godt hvor Vetås er, men det er da ingenting som heter YTRE eller INDRE Nordhordland. Det heter Nordhordland og ikke noe mer. Vetås er i Radøy kommune i Nordhordland. Så sånn er det Jaja, var da svært da så personlig du tok dette. Men familien min er iallefal derfra. Var der for noen uker siden og fikk valgt meg ut stoffer til Ytre Nordhordlands bunaden iallefal. Så sånn er det Nå må jeg blande meg inn altså! Det er faktisk ikke noe som heter Ytre Nordhordland, hverken når det gjelder bunad eller andre ting! Dessuten var det ikke på Vetås du var, for jeg så et bilde du hadde lagt ut på fb og det var ikke der! Hoho Jeg bodde ikke der nei. Jeg bodde i Bergen den helgen. Men var på Husflidstova som ligger langt pokker i vold det stedet Gud glemte, og møtte en dame fra Vetås og tok en tur dit. Ikke actionfyllt sted. Men stas å komme tilbake til der slekten er ifra. Og tro det eller ei jeg legger ikke ut alt på fb. Så hva du har sett der er totalt irrelevant for hva jeg gjør eller hvor jeg er. herregud altså. http://www.sando.no/...ategory/30.html Les og der står det "ytre Nordhordland bruker gjerne...." Jo den heter ytre Nordhordland. Bunaden altså. Nok en gang lar jeg meg overraske.. Hvorfor denne trangen til å såkalt "sette på plass" Julie? Det framstår både lite intelligent, og lite sjarmerende, spesielt når man faktisk tar så feil som du gjør. Jeg kjenner ikke jenta, men jeg kjenner meget godt til området dere diskuterer. Fra gammelt av het det Ytre Nordhordland. Dersom du leser litt historie, eller opparbeider deg bittelitt kunnskap om det du uttaler deg om, så vil du kanskje lære noe nytt. I dag er det ikke mange igjen som bruker den terminologien, men jeg kan garantere deg at du finner noen. å latterliggjøre noen som kaller området for Ytre Nordhordland er både barnslig og direkte kunnskapsløst. Når det gjelder bunad, så kalles den nå Nordhordlandsbunad. Historisk sett kan den bunaden vi kaller Nordhordlandsbunad meget godt ha blitt kalt Ytre Nordhordlandsbunad i eldre tider, med tanke på hva området het den gang. Det finnes også fremdeles en Ytre Nordhordlandsbunad, så her tar kranglende anonym nok en gang feil. Jeg fant til og med en link som beviser det: http://www.klebunad....l/bunad_18.html Og det å krangle på hvor hun har vært? Jeg mener, alvorlig talt?! Det kan du da ikke vite noe som helst om, kan du vel? Husflidstova ligger på Alverflaten, det er i en annen kommune enn Vetås, men likevel bare 10 minutter unna med bil. Du vet, et slikt moderne framkomstmiddel som gjør at man kan forflytte seg mellom kommuner relativt raskt. Vetås er, som Julie selv sier, ikke akkurat verdens navle, men det er jo en hyggelig liten bygd som helt sikkert er verdt et besøk når man har røtter derfra. Jeg tipper at de tok bussen fra Knarvik, som bare er 5-6 minutter fra Husflidstova. Derfra bruker man 30 minutter til Bergen, men bussen tar nok mer, 45-50 minutter tenker jeg. Siden du tydeligvis er kjent i området, du kranglende anonym, så innser du kanskje selv at det faktisk er mulig å få med seg alle disse stedene på noen få timer, uten at det trenger å være noe hokus pokus? Julie sier selv at hun har slektstilknytning til stedet. Det er ikke sikkert de har bodd i området på mangfoldige år? Da er det neimen ikke rart at de fremdeles omtaler området som Ytre Nordhordland, selv om den terminologien har blitt vannet ut i nåtiden. Jeg vet ikke egentlig hvorfor jeg tok meg tid til å skrive dette laaangt innlegget for å forsvare en jeg ikke kjenner, men det føles faktisk ikke bortkastet :-) Dette området kjenner jeg, og det forsøker tydeligvis anonym å få andre til å tro at hun også gjør. Vel, mye av det du sier er direkte usant, og da er det neimen ikke mye sjarmerende å være så påståelig og usmakelig mot andre. Stå på Julie, her har du ikke gjort noe galt :-) Til slutt legger jeg ved en link om fødselsomsorgen i Ytre Nordhordland fra midten av attenhundretallet og fram mot slutten av samme århundre. Sånn i tilfelle noen skulle finne det interessant ;-) http://www.uib.no/is...ler/jordmor.htm Hilsen født, oppvokst og fremdeles bosatt i området (dog ikke på Vetås) gjeeeeesp Ja, for all del.. Det er ganske slitsomt å lese et så langt innlegg, spesielt når hele innlegget handler om hvor feil man selv tok. Dersom du ikke er den kranglende anonyme over, så skjønner jeg at inlegget ikke var av spesielt stor interesse for deg. Men det var jo uansett en koselig bieffekt at du ble trøtt, kanskje fikk du deg en liten formiddagslur? Det er jo så deilig :-)
Marjoriee Dawes Skrevet 24. oktober 2012 #82 Skrevet 24. oktober 2012 Født i norge, bodd i sverige. Men bor nå i norge igjen, på østlandet. Mor sin slekt er ifra hedmark, pappa sin ifra moss. Men ellers har jeg mange aner fra forskjellige land. (i nær slekt) Jeg er en blanding av svensk, finsk, islandsk, engelsk, irsk og indisk. Er en fare for at folk kjenner meg igjen nå, men er også ekte tater og har levd som en ekte tater siden jeg ble født :-) morsmålene mine er svensk, romani og norsk. Vekslet mellom alle de språkene daglig som liten, med familien min. ;-)
what a drittkjerring Skrevet 24. oktober 2012 #83 Skrevet 24. oktober 2012 Vi er for det meste en gjeng med hedmarkinger bortsett fra min mor som er fra Molde. Har en sveitsisk tippoldemor å skryte av da:) Hva gjør det meg egentlig? 2% sveitsisk?
Gjest Mammas mirakel <3 Skrevet 24. oktober 2012 #84 Skrevet 24. oktober 2012 Helt norsk, oppvokst i Oslo, Frankrike, England og Italia. Bosatt i Oslo og til tider i LA og NYC pga min forlovedes jobb han er norskamerikaner bodd i USA mesteparten av livet, så datteren vår har dobbelt statsborgerskap
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #85 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er norsk men har familie som kommer fra Tyskland og før det Nederland. Har sansynlig vis også svensk og Russisk blod i årene men ingen som har kommet til Norge etter 1750. Før det kjenner jeg ikke hele anegaleriet.
Gråsonen Skrevet 24. oktober 2012 #86 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er fra Pakistan. Foreldrene mine er fra Pakistan. Jeg er født i Norge, foreldrene mine var noen av de første innvandrerene som kom til Norge :-) Samboeren min er fra Bergen, foreldrene hans er fra Sotra (sånn det skrives?) Lille gutten vår er derfor halvt pakistansk og halvt norsk (sånn i teorien.) Bare lurer... Var det på 70-tallet de første pakistanerne kom til Norge? Jeg har inntrykk av at de ikke-vestlige innvandrerne som kom til Norge på 70/80-tallet er mer liberale enn de som har kommet hit de senere årene? Eller er det bare noe jeg innbiler meg? Jeg tenker at på den tiden måtte man kanskje integrere seg for å overleve, mens nå er det ikke nødvendig i like stor grad? (Både på grunn av velferdsordninger og fordi man ofte har et nettverk gjennom familie og venner fra samme land). Jeg mener ikke å virke nedlatende eller noe, jeg er bare nysgjerrig. Synes dette med integrering er ganske spennende og viktig, spesielt etter å ha jobbet med mindreårige asylsøkere. Jeg mener heller ikke å være for personlig, men føler du deg mest pakistansk eller norsk? sånn i og med at du er født her, altså. Jeg blir ikke fornærmet om du ikke ønsker å svare, forstår at det er et veldig personlig og intimt spørsmål:) Jeg er så vant med å svare, tar det ikke ille opp. Skjønner at folk er nysgjerrige. Foreldrene mine har ikke snakket så mye om det å være en av de første innvandrerene som kom til Norge egentlig! Faren min hadde utdannelse fra hjemlandet men valgte å starte på nytt når de kom hit med ALT. Siden de ikke kjente mange her så ble det til at de lærte språket raskt. Men etterhvert begynte de mobilisere seg å fikk vennskap med andre pakistanere (særlig geografisk.) Mamma var allerede gravid med min bror når de kom til Norge, hun har jobbet i barnehage og jeg tror det har hjulpet henne masse med språket. Hun sier at hun lærte å snakke sammen med barna hehe Jeg føler meg som en nordmann i Pakistan og som en pakistaner i Norge ;-)
Kortslutning Skrevet 24. oktober 2012 #87 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Jeg er fra Norge, men er vel 1/8 svensk. Hvis jeg husker riktig:) Endret 24. oktober 2012 av Kortslutning
studVest Skrevet 24. oktober 2012 #88 Skrevet 24. oktober 2012 Bakvendtland! Mulig flere her er derifra, har ikke sjekket alle innleggene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå