Gå til innhold

Hva forventer du av leieboeren din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har selv leid leilighet i mange år mens jeg var student med varierende lykke. Masse regler som jeg måtte forholde meg til, og det virket av og til som de ønsket at jeg skulle være usynlig. Ikke fikk jeg spille musikk rolig, ikke fikk jeg ha rolige vorspill, ikke fikk jeg bevege meg på deres eiendom utenom når jeg skulle til og fra skole.

Har dere dårlige erfaringer med å leie? Endelig eier jeg leilighet selv, og det er mye større terskel for at naboer klager på noe her enn da jeg leide:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forventer at han betalee husleia si. Jeg forventer at han gir beskjed ved skade på eiendomen, om det kommer inn fukt eller branntilløp eller sånt.

Gjest overlord
Skrevet

At hun betaler leien i tide, at hun holder avtalen i leiekontrakt om å ikke ha dyr og ikke la noen flytte inn uten å melde fra, ikke ha fest uten å varsle, ikke spille høy musikk etter kl. 23.00.

Skrevet

Forventer at husleia blir betalt til rett dato, forventer å få beskjed dersom husleia av en eller annen grunn blir forsinket, at husleiekontrakten blir overholdt, at det ikke spilles høy musikk etter kl.23 (også i helgene) og at han ikke forvolder skade på leiligheten.

Jeg forventer IKKE at leieboeren skal være usynlig eller nesten slutte å puste :) Han skal selvfølgelg leve sitt liv som normalt. Det er hans hjem som han betaler for å bo i.

Skrevet

Forventer at husleia blir betalt til rett dato, forventer å få beskjed dersom husleia av en eller annen grunn blir forsinket, at husleiekontrakten blir overholdt, at det ikke spilles høy musikk etter kl.23 (også i helgene) og at han ikke forvolder skade på leiligheten.

Jeg forventer IKKE at leieboeren skal være usynlig eller nesten slutte å puste :) Han skal selvfølgelg leve sitt liv som normalt. Det er hans hjem som han betaler for å bo i.

Skrevet

At han/hun bor i hybelen og betaler husleie til rett tid. Forventer også at han/hun følger vanlige regler og folkeskikk.

Skrevet

Jeg forventer ingen høy musikk og ingen fest. Ingen røyk. Dette står klart i kontrakten. De får høre på musikk i normalt volum, og ellers tåler jeg lyder av TV, unger som leker/bråker litt og vanlige lyder. Lydtett får man det ikke uansett, men jeg holdt på å spy da jeg selv var leietaker og huseier hørte på høy musikk store deler av dagen, samt hadde fest nesten hver helg, med store ansamlinger av folk som stod utenfor soverommet mitt og snakket høyt og røykte. Hadde ikke orket å bo i samme hus som slike folk igjen.

Har heldigvis en rolig barnefamilie i kjelleren nå, og de får bevege seg fritt rundt på tomta. Jeg lette lenge for å finne de riktige leietakerne, og jeg håper at disse aldri flytter.

Skrevet

At de betaler leia :)

Og hvis de har fest at de ikke bråker utenfor soveromsvinduene våre...(dette er veldig enkelt da det er separate enheter).

Ellers at de sier fra/spør før de gjør noen endringer i leiligheten som å male etc.

Skrevet

Har fler ubehagelige leiehistorier:

Historie 1: Huseiere som gikk inn i leiligheten vår når vi ikke var hjemme. Merket det når ting ikke sto slik vi satt det fra oss. Satt tilslutt inn alarm, knytta til vekterselskap. Da alarmen gikk og vekteren kom, sto huseieren inne på soverommet og gikk igjennom tingene våre :o Flytta på dagen vi da.

Historie 2: Leide et helt gammelt hus på godt over 200 kvm. Kjempe deilig tenkte vi. Her skal vi bo lenge. Pussa opp nesten hele huset ( brukte vel 15.000 totalt) og tenkte vi kom til å bo her i en 7-8 år. Etterhvert ble doen tett, dusjen tetta seg og alt ble tett! Hadde septiktank tømming fem ganger i løpet av to mnd fordi alt tetta seg! Tilslutt ringte vi rørlegger, som kunne fortelle oss at han hadde vært her to mnd før vi flytta inn og hadde fortalt huseierene at røret fra huset til septiktanken var vendt feil vei. Ergo tetta alt seg med en gang. Flytta ut rimelig sjapt, sendte regninger til huseieren. Mye krangling, men ente med at de måtte betale.

Histore 3: Bodde i en leilighet hvor huseieren hadde masse rare regler: Ingen besøk etter kl. 21., ingen musikk uansett, ting ute flyttet han på hele tida fordi det sto på feil plass ( vårt uteområde), fikk ikke dusje mer enn ti minutter, ikke gå på do så ofte ( måtte betale for vannet måtte en jo skjønne!). Problemet var jo det at han hørte når jeg dusja eller var på do.

Mange rare huseiere!!!! ;)

Skrevet

Vi forventer at de betaler husleien i tide, og at de forholder seg til kontrakten og melder fra om eventuelle skader.

Utenom det er det Kardemommeloven som gjelder her i huset. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...