Gå til innhold

Noen med greie på hunder her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en valp på 16 uker. Nå passer jeg også en voksen hund til i morgen.

Valpen bjeffer og bjeffer fordi hun vil leke med den andre, som ikke gidder. Hun blir vel sliten snart, men hva bør jeg gjøre om når hun holder på sånn? Eller ligger jeg unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligg unna. Den voksne hunden sier ifra til valpen når den har fått nok. :)

Skrevet

Noe av det første man bør lære valpen sin, er hvor plassen dens er. Det er viktig med fast plass til hunden, enten om det er bur, hundeseng, eget rom, eller bare en plass i stua. Du bør med det samme lære den kommandoen "gå og legg deg," eller lignende ord.

Når da valpen maser på den andre, må du også passe på at den andre hunden ikke plutselig "tar" valpen din. For dette skjer! Verdens mest tålmodige hund kan plutselig få nok. Om den tar valpen din, er dette bare sunt! Den voksne hunden kommer ikke til å skade valpen, den bare sier ifra. (jeg er ganske sikker på dette siden de går godt overens nå, og den ikke har tatt valpen enda). Så ikke straff dette på noen måte. Men for å forhindre at dette skjer, så skal du be valpen gå å legge seg på plassen sin med en gang den blir masete på den andre hunden.

å lære hunden "gå og legg deg" kommando, er helt fantastisk. Jeg kunne aldri vært uten det. Nå kan hunden vår både "gå og legg deg," (er vi ute hos andre, så betyr denne kommandoen at han skal roe seg ned, og legge seg et sted), "gå ned", "gå ut", "inn med seg," og "vær så god". Den kan også "gå å tisse".... Hehe, ikke at den siste hadde noe med dette å gjøre. Men jeg vil anbefale å lære valpen slike ord, så får valpen forståelse for hva du vil, og du slipper unna litt frustrasjoner om den ikke helt forstår deg :)

Gjest pizzadilla
Skrevet

Om den voksne hunden er godt sosialisert så ordner den opp selv om valpen blir for masete. Hunder responderer best på dem som kan språket dems, nemlig andre hunder:-)

Om den eldste ikke gjør noe må du likevel sette grenser for den og be den gå på "rommet". Når du nå passer en voksen hund har du en gyllen mulighet til å trene på sosialisering. Og husk at sosialisering ikke nødvendigvis er at den skal leke med alle hunder. Den må lære seg og overse også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...