Gå til innhold

Kan jeg bruke samme KID-nummer flere ganger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lyst til å bruke KID-nummer når jeg betaler for SFO da kommunen har stevnet meg til forliksrådet for feil bruk av KID-nummer og forlanger kr 3000,- i meromkostninger pga det.

 

Kan jeg bruke ett og samme KID-nummer fra nå av? Det blir mer arbeid for dem, men akkurat nå syns jeg de er så vanskelige og firkantede at det bryr jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår ærlig talt ikke problemstillingen.. Du får en regning med et kidnr, du skriver inn kidnr når du betaler. Hvis det blir for komplisert kan du jo ha avtalegiro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ærlig talt ikke problemstillingen.. Du får en regning med et kidnr, du skriver inn kidnr når du betaler. Hvis det blir for komplisert kan du jo ha avtalegiro?

 

Det henger sikkert sammen med at jeg ikke har lagt ut hele historien, jeg kan tilføye at til og med namsfogden reagerer, uten at jeg gidder å gjøre full utgreiing. Det er egentlig ikke relevant for spørsmålet, og det er ikke svaret ditt heller, men takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kidnr er stort sett knyttet opp mot en bestemt faktura, så jeg ville ikke tatt sjansen. Normalt så inneholder kidnr en blanding av kundenummer, fakturanummer og termin eller lignende, så da blir det jo å betale den samme fakturaen flere ganger istedenfor flere fakturaer en gang hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kidnr er stort sett knyttet opp mot en bestemt faktura, så jeg ville ikke tatt sjansen. Normalt så inneholder kidnr en blanding av kundenummer, fakturanummer og termin eller lignende, så da blir det jo å betale den samme fakturaen flere ganger istedenfor flere fakturaer en gang hver.

 

Kan jeg bruke melding i stedet med navnet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan fek skrive faktura nr eller hva beløpet gjelder - SFO november i meldingsfeltet. ingen kan tvinge deg til å bruke KID - men for at mottakende regnskapsystem skal kunne identifisere hva det er du betaler kan det være lurt å i alle fall angi fakturanr i meldingsboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan fek skrive faktura nr eller hva beløpet gjelder - SFO november i meldingsfeltet. ingen kan tvinge deg til å bruke KID - men for at mottakende regnskapsystem skal kunne identifisere hva det er du betaler kan det være lurt å i alle fall angi fakturanr i meldingsboksen.

 

Jo, du kan faktisk tvinges til å bruke KID. Det er mulig å få banken til å stille inn kontoen til kun å "godta" betalinger påført KID. Fordelen da er at du som taster inn KID får en feilmelding om du har tastet feil (sikkert noe du har fått flere ganger), slik at betalingen ikke går gjennom i nettbanken din.

Hadde jeg vært deg i dette tilfellet ville jeg brukt meldingsfeltet (du kan garantert bruke dette siden du har fått gjennom en betaling med feil KID tidligere) og skrevet fakturanummer, evt også navn og termin.

 

Når det er sagt, så har ingen rett til å kreve deg for tillegg som går utover det tidspunktet du har betalt. Det jeg mener er: Har du f.eks betalt fakturaen og kan dokumentere dette med en utskrift fra banken, x antall dager for sent, kan de kun kreve renter/purregebyr frem til denne datoen, uavhengig av hvilken måte du har betalt på. Så lenge de har fått penger på konto, så må de gi seg på det.

Jeg jobber ned dette til daglig, og hadde IKKE godtatt å betale 3.000kr hvis dette hadde vært feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i skade for å hoppe over en purring da jeg trodde jeg hadde betalt denne, så har jeg fortsatt å betale månedlig som vanlig. De sier de har sendt en betalingsoppfordring som ankom mens jeg var på ferie, og jeg regner med det stemmer. Hvor det ble av den, vet jeg ikke, den kan ha gått i søppelet mellom reklame. Akkurat det er nok min feil, men jeg stusser litt på hvilket belegg de hadde til å sende ut betalinsoppfordring når de har fått jevnlige innbetalinger. Jeg trodde normal praksis var å dekke de eldste kravene først.

 

Kan jeg spørre hva du jobber med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et stort firma, i kredittavdelingen, med registrering, innkrevning og inkasso.

KID tilhører som regel en spesifikk faktura, det er derfor de ikke har registrert neste betaling mot denne, fordi det du har referert til har da vært inneværende måneds faktura.

KID er i utgangspunktet en sikker måte å betale på, men det forutsetter at kontoen deres er låst på KID slik at feil KID blir avvist.

Jeg håper det løser seg for deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et stort firma, i kredittavdelingen, med registrering, innkrevning og inkasso.

KID tilhører som regel en spesifikk faktura, det er derfor de ikke har registrert neste betaling mot denne, fordi det du har referert til har da vært inneværende måneds faktura.

KID er i utgangspunktet en sikker måte å betale på, men det forutsetter at kontoen deres er låst på KID slik at feil KID blir avvist.

Jeg håper det løser seg for deg:-)

 

Vel, jeg trodde likevel at en skulle foreta en skjønnsmessig vurdering før man gikk til rettslig inndrivelse, det er i allefall det som står i inkassoloven. Goddamnit! Dette er sure penger.

 

Jeg har i allefall betalt regningen for denne mnd med forrige mnd KID-nummer. Det blir jo en del ekstra hodebry på dem, men det får heller bare være. Dette gidder jeg aldri å risikere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...