Gå til innhold

Lar du deg påvirke av vaksinedebatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker jeg er blitt skeptisk til vanlig influensavaksine etter å ha lest her inne. Legen sier den er trygg, og at jeg bør ta den. I utgangspunktet ville jeg selvsagt hørt på legen, men etter alt som har vært skrevet her kjenner jeg usikkerheten kommer krypende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Alle blir nok påvirket i mer eller mindre grad. Men jeg ville heller skaffet andre kilder enn dib når det kommer til såpass alvorlige ting ;)

Skrevet

Nei, ikke på dib. Ser ikke på det som verdens mest troverdige kilde ;)

Skrevet

Kjære HI,

Helt enig med både kira og GGI, her. Dette bør du diskutere med legen/medisinsk personell.

Når det er sagt, kan du kan trygt ta denne vaksinen! Spørsmålet er om du trenger den? Influensa-vaksinen er i utgangspunktet tiltenkt mennesker som har nedsatt imunforsvar og/eller jobber i risikoyrker (barnehage, sykehus ect)......og disse menneskene trenger absolutt denne vaksinen!

Lykke til :-)

Skrevet

Mannen tar alltid influnsavaksine. Han får den gratis på jobb selv om han ikke er helsepersonell. Han mener det lille stikket er verdt det. Han har ikke hatt noen bivirkninger. Eller litt øm arm et par dager har han hatt, om det kan kalles bivirkning.

Skrevet

Ja, jeg har lært mye og har faktisk hoppet av vaksinasjonsprogrammet.

Skrevet

Er enig med de som sier at bim ikke nødvendigvis er den beste kilden. Men bim kan likevel være en kilde til å få linker osv og tips til hvor man kan få informasjon om "begge sider av saken".

Jeg har brukt 8-10 år på å lese om vaksiner, gjorde meg nok opp en mening første året jeg begynet å sette meg inn i det. Jeg er i dag mot de fleste vaksiner. Likevel innser jeg at verden er i stadig forandring og forskning er i stadig endring, så jeg sier ikke at mitt standpunkt er riktig til evig tid. Men det er riktig for meg nå. Hva som er riktig for andre får andre avgjøre.

Jeg velger å holde et åpent sinn til begge sider i debatten. Men synes det er synd at man skal stemples enten som "konspirasjonsfanatiker" eller "hjernevasket" alt etter hvilket standpunkt man har.

De som mener det er riktig å ta vaksiner, de som ikke vil ta vaksiner, og til og med de som ikke aner hva de bør mene.... alle er vi drevet av det som vi mener er riktigst for oss selv og våre barn.

Bim kan inspirere til mer søken etter informasjon, og det er det viktigste i vaksinedebatten, etter min mening.

Jeg har nok ikke latt meg påvirke av vaksinedebattene her inne.

Skrevet

Nei. Men det med influensavaksine er rart. Jeg er ei dame på 45 år. Jeg har fått barn 5 ganger. Har aldri opplevd å blitt anbefalt noen vaksiner som gravid noengang hverken av lege, jordmor, spesialist eller på sykehuset. Siste graviditeten var for 1,5 år siden. Aldri som ikke-gravid heller for den sakens skyld. Det har da aldri vært et problem, og det kunne ikke falt meg inn å tatt vaksine mot influensa. Så jeg må si at jeg egentlig bare later som ingenting og lever godt med det!

Skrevet

Nei. Men det med influensavaksine er rart. Jeg er ei dame på 45 år. Jeg har fått barn 5 ganger. Har aldri opplevd å blitt anbefalt noen vaksiner som gravid noengang hverken av lege, jordmor, spesialist eller på sykehuset. Siste graviditeten var for 1,5 år siden. Aldri som ikke-gravid heller for den sakens skyld. Det har da aldri vært et problem, og det kunne ikke falt meg inn å tatt vaksine mot influensa. Så jeg må si at jeg egentlig bare later som ingenting og lever godt med det!

Det er vel det vi kaller å stikke hode i sand. Selvsagt går det bra for de aller fleste, det gjelder alle vaksiner. Men det er en grunn for at gravide blir anbefalt influensavaksine. Det er basert på statestikk. Dvs. sjangsen for at det skal gå godt er større med vaksine en at noe skal skje pga. vaksinen.

Skrevet

Det er vel det vi kaller å stikke hode i sand. Selvsagt går det bra for de aller fleste, det gjelder alle vaksiner. Men det er en grunn for at gravide blir anbefalt influensavaksine. Det er basert på statestikk. Dvs. sjangsen for at det skal gå godt er større med vaksine en at noe skal skje pga. vaksinen.

Neida, det er ikke å stikke hodet i sanden, men å bruke sunn fornuft og ikke bare være en sau i flokken. Det er faktisk mange leger og jordmødre jeg har snakket med som selv ikke ville tatt vaksinen. Det er derfor de ikke heller nevner det til meg. Det har jeg sjekket ut;) Vi har selv ansvar for egen helse, og står fritt til å velge. Har en bror som har jobbet i mange år høyt oppe i legemiddelindustrien, så vet endel om også økonomiske grunner for å anbefale vaksiner,ja.

Men jeg har ikke tenkt til å ta noen diskusjon på dette, men bare dele mitt syn på det. Håper det er helt greit at det er forskjellig fra ditt:)

Skrevet

Neida, det er ikke å stikke hodet i sanden, men å bruke sunn fornuft og ikke bare være en sau i flokken. Det er faktisk mange leger og jordmødre jeg har snakket med som selv ikke ville tatt vaksinen. Det er derfor de ikke heller nevner det til meg. Det har jeg sjekket ut;) Vi har selv ansvar for egen helse, og står fritt til å velge. Har en bror som har jobbet i mange år høyt oppe i legemiddelindustrien, så vet endel om også økonomiske grunner for å anbefale vaksiner,ja.

Men jeg har ikke tenkt til å ta noen diskusjon på dette, men bare dele mitt syn på det. Håper det er helt greit at det er forskjellig fra ditt:)

Selvsagt står du fritt til å velge.

http://www.fhi.no/do.../d9b2d317ac.pdf

Kvifor influensavaksine til gravide?

•For å verne den gravide kvinna

•For å verne fosteret

•For å verne spedbarnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...