Gå til innhold

Arv og rettigheter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa har mye penger, på grensa til for mye. Disse pengene har hans kone forvaltet (stått som eier i firmaet hans) frem til jeg var 18 og han ikke lenger trengte å betale bidrag...

Han har en enorm formue, og mye eiendommer her og der.

Om han f.eks skulle blitt dødssyk i morgen med beskjed om at han kommer til å dø, har han da lov å føre over alt på kona for å hindre at jeg får en del av arven? Eller når han blir gammel og syk, og skal dø av naturlige årsaker? (kona er mye yngre enn han)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

så lenge han er i live kan han forvalte pengene som han vil mener jeg...

Endret av den perfekte mor
Skrevet

så lenge han er i livet kan han forvalte pengene som han vil mener jeg...

Ok, takk for svar :)

Skrevet

Ja,det kan han. Han står selvfølgelig fritt til å disponere sin egen formue.

Skrevet

Nei. Du er særkullbarn og skal arve minst en million

Skrevet

Dersom der er en million å arve vel og merke...

Skrevet (endret)

Sant. Men det er det jo i dette tilfellet :)

Er det mindre enn en million skal særkullsbarn ha 2/3

Tror ikke man har lov til å gi bort dette, eller skrive over til ny ektefelle heller. Særkullbarn skal vel sikres først?

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Pliktarv gjelder etter giver er død. Mens han lever kan han gi bort akt til en tigger om han vil... Det er et unntak og det er dersom din mor er død og han sitter i uskiftebo!

Skrevet

Sant. Men det er det jo i dette tilfellet :)

Er det mindre enn en million skal særkullsbarn ha 2/3

Tror ikke man har lov til å gi bort dette, eller skrive over til ny ektefelle heller. Særkullbarn skal vel sikres først?

Ja, etter at gubben er død så. Men så lenge han lever kan han gjør som han vil, med mindre han sitter i uskiftet bo. Det har jeg ikke inntrykk av at han gjør. Så da kan han gi bort, spille bort eller brenne opp alle pengene sine som han vil. Om han eier et firma av verdi arver hun selvfølgelig hans del der.

Arven (det som er igjen etter hans død) kan ikke begrenses til at hun får mindre enn 1 mill om der er så mye.

Skrevet

Pliktarv gjelder etter giver er død. Mens han lever kan han gi bort akt til en tigger om han vil... Det er et unntak og det er dersom din mor er død og han sitter i uskiftebo!

Stemmer!

Skrevet

I levende live, så lenge han overgir det "Helt og holdent" kan man gi fra seg alt man eierog har, uten og tenke minimumsarv osv osv. Men da må han oppgi de helt, som sagt.

Om han ikke gir alt fra seg i levende live, så har du og dine søsken rett på MINIMUM 1/3 av formuen hans. Ikke hver,- men altså fordelt mellom dere. Ikke noe testament i verden kan endre på det. Han kan nok ikke bare gi alt til sin nye kone, der kommer lov om særkullsbarn inn og han kan vel ikke da heller påsi seg og ikke mer ha råderett i et slikt tilfelle. Altså, om han gir det vekk mens han er i live. Det han kanskje KAN gjøre er og gi fra seg hele sin formue til andre. For eksempel et veldedig forhold, eller en venn eller annen fjern slekting. Men ikke sikker der. Men tror at så lenge din far oppgir råderett ver de verdier han deler ut, så vil du ikke ha noe og si mtp arven. Men og gi det til kone evt deres fellesbarn, det kan han ikke gjøre uten videre...

Man kan altså forfordele søsken. Om du hadde hatt søsken, kunne sin far gitt fra seg hus og hytt til denne,- som gave. Du kunne ikke gjort noe. Ved død, hadde dette IKKE blitt tatt med som en del av arveoppgjør, hvis det ikke var speisifsert at det skulle det, og du måtte dele din fars resterende verdier med ditt søsken. Men når det kommer til nytt ekteskap og nye barn, da blir saken plutselig annerledes...

Skrevet

Nå må dere ikke blande testamente og det å føre over verdier før man dør.

Mens han lever og er ved sine fulle fem kan han gjøre hva han vil med verdiene sine. Så det er null problem for han å føre over rubbel og bit til den han ønsker skal ha det etter sin død.

Men da fører han også over rettighetene og bestemmelsesretten over disse verdiene, dvs den han fører over til blir eier og sjef.

Har opplevd dette i praksis selv. Ny kone fikk alt mens han var i live, barn fra første runde fikk ingenting.

Skrevet

Takk for kloke ord :)

Min mor er i levende live, men nå er ikke de gift da :) Han er gift med ei annen ei, og jeg har 2 søsken der. De kommer selvsagt til å arve det de har krav på, men jeg vet at han er så kjip at han kommer til å utelate meg om han kan det :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...