Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har en sønn på 8 år fra tidligere forhold der barnefaren er en håpløs dust. Jeg har prøvd utallige ganger å få til en samværsordning, men han svikter gang på gang. Hørte ikke engang noe fra han på barnets bursdag og til jul to år på rad. Nå er jeg gift og har begynt å tenke på hva som skjer med sønnen min om noe alvorlig skulle skjedd meg. Jeg har fullt foreldreansvar, men frykter at sønnen min skal havne hos faren om noe sånt skulle skje meg. Jeg vet at han på ingen måte vil ha det godt der da interesse og oppfølging er fraværende. Finnes det noe skjema eller lignende jeg kan fylle ut som gjør at han blir hjemme hos min nåværende mann og at faren kun har rett på samvær og ikke får foreldreansvaret? Adopsjon er ikke tema da gutten er så stor at han husker faren og ser opp til han selv om de sees veldig lite. Takker for svar
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg aner desverre ikke. MEN tenker det samme som deg... Er det mulig med testament?? Hør med familievernkontoret...
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Du kan skrive en viljeerklæring der du sier noe om hva du ønsker skal skje med sønnen din dersom du går bort og hvorfor du ønsker at ditt valg skal bli hørt. En viljeerklæring er ikke et juridisk gyldig dokument, men det kan fremlegges fylkesmannen (som bestemmer) og tas med i betraktning. Det har vært saker der mors nye mann har fått foreldreansvar og hovedomsorg etter mors død. Tilknytning og stabilitet har veid tyngre enn det biologiske prinsipp. Men jeg kjenner ikke dere, eller far, for å si noe om din nye mann kan vinne frem.
Gjest Ziva Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Er som Lykke Fryd sier, viljeerklæring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå