Gå til innhold

"Barna mine skal ikke tigge godterier"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange bruker dette som argument mot Halloween, men hva med julebukk/nyttårsbukk da? De gjør jo akkurat det samme :)

Jeg er heller ikke så veldig fan av enda en dag barna skal gå rundt for å tigge snop (er ikke veldig glad i julebukkene heller jeg da), men jeg må innrømme at jeg ikke helt ser forskjellen med unntak av at den ene tradisjonen er langt eldre her i Norge enn den andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Hjerterått å nekte barna dette, sålenge hele nabolaget har omfavnet skikken, og for barn fremstår det som tradisjon like god som noen, selv om vi foreldre vet at den ikke er særlig gammel og kanskje ikke særlig stolt.

Jeg har hørt enkelte sier at ved julebukk gjør de ihvertfall noe for godteriet, de synger!.. Vel, ved halloween bruker de tid og energi til å kle seg ut.. Ofte mye morsommere og forseggjorte utkledninger enn å dra på seg en nisselue og tegne fregner i kinnene med mors kajal..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg tror (med trykk på "tror") at for mange dreier det seg om at man ønsker at barna skal ha den samme fine barndommen som vi selv hadde, med de samme verdiene og tradisjonene. Men jeg tror at de færreste opplever samme barndom som sine foreldre ;)

Jeg kan huske at mamma og pappa nektet å ha tv fordi da de var små så samlet de seg rundt radioen hver lørdag... Joda, koselig det, men åhh det var kjedelig når alle andre hadde sett barne-tv. Eller da jeg ønsket med en t-skorte med Madonna og fikk en med Bod Dylan på fordi pappa likte han bedre. Madonna var ikke musikk, mente pappa. Jeg var 13 og holdt seriøst på å dø på meg, hehe!

Vi ønsker julebukken, Skomakergata og alle de gode minnene vi har fra barndommen tilbake. Ingen amerikansk skikk skal komme å tukle med barndommen vi ønsker å gi til barna våre. Og så glemmer vi at verden er i endring...... ;)

Skrevet

Jeg "lærte" halloween i USA, og synes at det er morsomt:) Når det er sagt, skal barna mine lære at man herper ikke eller griser til noe bare fordi noen ikke er med på leken.

Vi hadde masse unger på dørene et år - hele greia hadde gått oss hus forbi, vi hadde ingen ting og satt og gremmet oss hver gange det ringte på.

året etter hadde vi masse snop, da kom ingen. Innmari kjedelig

Der hvor det er pyntet utenfor, er det åpen invitasjon til å tigge. Dermed kan det neppe kalles tigging:)

Skrevet

Been there done that. Nå gir jeg balffen. Sist år var jeg med som heks. Og jenta min har arvet verdens søteste halloweenkjole. Så her blir det nok tiggetur.

Skrevet

Jeg tror (med trykk på "tror") at for mange dreier det seg om at man ønsker at barna skal ha den samme fine barndommen som vi selv hadde, med de samme verdiene og tradisjonene. Men jeg tror at de færreste opplever samme barndom som sine foreldre ;)

Jeg kan huske at mamma og pappa nektet å ha tv fordi da de var små så samlet de seg rundt radioen hver lørdag... Joda, koselig det, men åhh det var kjedelig når alle andre hadde sett barne-tv. Eller da jeg ønsket med en t-skorte med Madonna og fikk en med Bod Dylan på fordi pappa likte han bedre. Madonna var ikke musikk, mente pappa. Jeg var 13 og holdt seriøst på å dø på meg, hehe!

Vi ønsker julebukken, Skomakergata og alle de gode minnene vi har fra barndommen tilbake. Ingen amerikansk skikk skal komme å tukle med barndommen vi ønsker å gi til barna våre. Og så glemmer vi at verden er i endring...... ;)

Fantastisk svar!! :)

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Så enig - dessuten var jeg utsatt for Skomakergata for et par år siden og konstaterte at om jeg måtte se det mer enn fire sekunder kom jeg til å stappe Tøffe Tøflus ned i halsen på skomakeren og danse på dem med tresko til de begge døde - den hadde ikke holdt seg spesielt bra og det er nok tilfelle med flere andre deler av vår barndom også. Jeg er ingen Halloweenfan men sier som Doppler at jeg gir faan så lenge unga liker det og det ikke er verre enn det jeg har opplevd hittil. Endret av sug lut
Skrevet

Men det er jo meninga at ungene faktisk skal gjøre noe for godteriet.....?!

I og med at vi spiser nok i jula, så er det kanskje greit å avskaffe julebukk og gå for Halloween i stede :P

Ikke at jeg har gjort meg opp noen stor mening om det. Ungene er ikke gamle nok til å gå selv, men har godteri til de som ringer på døra vår...

Skrevet

Forskjellen på juleebukk og halloween er for mange at julebukkene synger og så får de snop for "belønning", mens det oppleves som tigging når det står unger utenfor som bare sier knask eller knep.

For noen år siden hadde vi tre gutter på døra. En av de hadde maske og det var det.....

Vi feirer ikke, så jeg forklarte dette pent. Ingen feiring her, og derfor slukker vi utelysene. Men i tillegg er det forventet at de i det minste kler seg ut, ikke bare går fra dør til dør og ber om godis.

Skrevet

Jeg har også lært halloween i USA. Og der er det faktisk veldig moro!!

Men her hjemme er det bare trist. Ungene kan ikke historien bak halloween og de "forstår" ikke skikken. De fleste tror det handler om å tigge godteri på dørene til folk!

De fleste gjør seg absolutt ikke spesielt flid med hverken utkledning eller "knep". Her kommer 99% i ferdige drakter fra Ringo. Og ansiktsmalingen er vel ikke stort mer enn litt hvitmaling og eventuelt kajal.....

Jeg synes faktisk ikke man kan sammenlikne halloween med julebukk. det er helt forskjellige tradisjoner:) Og ingen av delene handler egentlig om utkledning

Skrevet

ÆÆÆÆhh

Kjenner at jeg ikke liker tanken på at ungene mine kommer til å begynne å mase om dette. Kjenner motvillligheten sitter dypt. Denne skikken stikker ikke så dypt her jeg bor enda, men det kommer...

Det er vel ingen bønn skjønner jeg. Greit å begynne å forberede seg da skjønner jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...