Gå til innhold

baby 4 dager..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått melk.. Og sittr her med skikkelig melkespreng og lekker som en sil..

Han har sovet i snart 4 timer etter at han spiste godt og bæsja ved 5 tiden.. Bør jeg vekke han for å amme, eller bør eg la han sove og styre dette helt selv - eventuelt da bare håndverket litt for å fjerne det verste av sprenget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri vekk ett sovende barn er mitt motto.

Jeg ville heller bare pumpet meg og latt han sove.

Skrevet (endret)

På dagtid hadde jeg vekket og ammet hver tredje time. La heller babyen få sove lange strekker om natta, dersom du er heldig og den vil det :D Større sjanser for bedre nattesøvn om babyen spiser godt på dagtid. Da vil du også være sikret en fin vektoppgang slik at du ikke må vekke på natta for å amme for at babyen skal opprettholde/øke vekten.

Om jeg hadde hatt en baby som klinte til med 4-5 t sammenhengende søvn om natta hadde jeg heller bare håndmelket ut sprenget/overskuddet. Melkereguleringen vil da være høy på dagtid og lavere på natta :)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Jeg vekket og ammet ca hver 3-4 time på dagtid i begynnelsen, litt fordi det trengtes og litt fordi jeg syns det var greit å få i dem litt melk på dagtid. Eldste kunne også sove i "uendelig" med tid uten å våkne, så han trengte å bli vekt.

Jeg gjorde også noe annet som ikke anbefales, jeg pumpet meg med pumpe fordi jeg hadde så mye spreng. Lakk gjorde jeg nesten hele tiden så lenge jeg ammet, så det hjalp det ikke mye mot, men jeg hadde hvertfall ikke så vondt. Man trenger jo ikke å pumpe tomt selv om man pumper med pumpe og det med håndmelking fikk jeg ikke til.

Skrevet

Jeg ville latt ham styre det selv, og så håndmelket litt. IKKE bruk pumpe, da risikerer du bare å vedlikeholde en altfor stor produksjon. Du er på dag 4, og da skal melken stabilisere seg, og det er helt vanlig å lekke mye da. Håndmelk vekk litt nå og vent i noen dager, så stabiliserer det seg skal du se :)

(snakker av erfaring her, jeg fulgte ikke rådene med de første og pumpet ut overskuddet og hadde alt for mye melk hele veien, mens med de to neste bare håndmelket jeg litt og fikk stabil og normal melkemengde etter en ukes tid).

Skrevet

så lenge babyen spiser godt og legger på seg tenkr jeg at de bør få sove. Men det er jo mer ønskelig at de sover så lenge sammenhengende på natta. Vekk han hvis du ønsker det :)

Skrevet (endret)

Hvis han bare er 4 dager, og ikke har spist på 4 timer, tipper jeg han våkner om ikke særlig lenge. Evt kan du legge han til brystet mens han sover, så våkner han av det og får brystet med en gang. Det gjorde jeg når min var så liten og jeg hadde brystspreng.

Det er ikke noe viktig å få den sammenhengende nattesøvnen allerede når de er så små. Det viktigste er at de spiser godt.

Endret av Blt
Skrevet

Hei!

Jeg er ammehjelper og jeg ville anbefalt å la gutten din få styret matinntaket selv.

Melken som ligger "ytterst" i brystet ditt, altså den som han får først, er den tynneste melken, så den blir han ikke særlig mett av hvis du vekker og skal "fylle på".

Når du har så mye melk er bedre hvis du pumper/ håndmelker den ytterste melka, slik at du ikke sitter der med brystspreng, og når han våkner kan han tømme brystet ditt og bli god og mett på den fete sluttmelken din.

Lykke til:)

Skrevet

Ser at en over her anbefaler deg å håndmelke og å ikke bruke pumpe. Gjør det du føler er best, poenget er at du ikke skal ha ubehag og brystspreng, for dette kan føre til tilstoppede melkeganger og deretter brystbetennelse.

Så det viktigste er at du får lettet på trykket, enten det er med pumpe eller ved håndmelking:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...