Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg heter Bendiksen og mannen heter Jacobsen. Nå venter vi barn. Begge ønsker vi at barnet skal ha navnet vårt. Men det høres vel litt rart ut med Anna Bendiksen Jacobsen?
It's all about me Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Ikke noe i veien med å hete det, men hadde til daglig signert med Anna B. Jacobsen.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Man velger jo ikke etternavnet sitt, så selvsagt går det an.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Alt går an, men hva med å forsøke å bare velge ett? For barnets skyld? Det høres veldig mye lettere ut med bare ett av disse etternavnene.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Alt går an, men hva med å forsøke å bare velge ett? For barnets skyld? Det høres veldig mye lettere ut med bare ett av disse etternavnene. Både mannen og jeg ønsker å beholde navnet vårt, og begge ønsker å dele navn med barnet. Hi
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Tja, blir litt rart synes jeg. Klinger ikke akkurat.
Guttaboys Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Både jeg og samboer har sen-navn, og det var ikke aktuelt for meg å gi barna begge etternavnene. Jeg synes det høres rart ut. Jeg synes ikke sen-navn er fine i det hele tatt, så da holdt det hvert fall med ett til barna! Far sitt, vel og merke:)
3 er nok! Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 Det er ikke den værste kombinasjonen av -sen navn jeg har hørt, men jeg ville bare valgt ett av de.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Både mannen og jeg ønsker å beholde navnet vårt, og begge ønsker å dele navn med barnet. Hi Jeg skjønner det, men det blir jo litt tungvindt for barnet med to så lange etternavn med to like endelser. Beklager, er nok bare det at jeg ikke helt er tilhenger av at barn skal løpe rundt med to etternavn. Hva når de møter sin partner en dag og de skal få barn? Blir det fire etternavn da? Eller skal de bare velge ett av sine to, og i så fall hvilket? Hvem må de "såre" ved å velge bort det ene? Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt for barnet sitt ved å kun gi det ett etternavn? Dere kan jo ta samme etternavn alle sammen Da deler dere etternavn med barnet begge to.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Høres kanskje litt tungvint ut med en gang, men når man blir vant til det går det nok veldig bra. Og som en annen sier, er jo bare å forkorte mellomnavnet;)
nerdybirdy Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 Bendiksen finere og mer spesielt enn Jacobsen. Hadde gått for det :-) Ellers synes jeg det er rart med to sen navn, ja.....Kan dere ikke ha loddtrekning? Lykke til :-)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 22. oktober 2012 #12 Skrevet 22. oktober 2012 Kjenner til en hel familie med mellomnavn og etternavn som slutter på sen, ingen av de som "klager", men mange av de setter bare forbokstaven i mellomnavnet sitt, til daglig bruk
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #13 Skrevet 22. oktober 2012 Takk for svar alle sammen! Alternativet er at jeg tar min mors pikenavn som mellomnavn og gir dette til barnet også. Da har vi en "link" mellom barnet og meg. Dette navnet er et mer sjeldent navn. Hva syns dere om det da? Hi
☆☆☆ Skrevet 22. oktober 2012 #14 Skrevet 22. oktober 2012 Takk for svar alle sammen! Alternativet er at jeg tar min mors pikenavn som mellomnavn og gir dette til barnet også. Da har vi en "link" mellom barnet og meg. Dette navnet er et mer sjeldent navn. Hva syns dere om det da? Hi Er ikkje noko glad i to etternamn, men det er ei betre løysing du skisserar her enn å gi barnet to -sen-namn.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #15 Skrevet 22. oktober 2012 Hvorfor ikke bare velge ett og ta samme navn alle tre?? Da deler begge navn med barnet. Din "link" med barnet blir hverken større eller mindre av at barnet har ditt etternavn. Synes faktisk det blir enda snålere at DU skal ta et "nytt" etternavn som mellomnavn for så å gi det videre til barnet!!
Smyril Line Skrevet 22. oktober 2012 #16 Skrevet 22. oktober 2012 Ser ikke helt problemet med første alternativ, jeg da.. Jeg har to etternavn, og har aldri tenkt på det som noe problem, og det har ikke vært noe problem når vi har navngitt barna våre- og nei, de har ikke fire etternavn At to -sen-navn ikke klinger optimalt er jeg enig i, men det finnes da mange kombinasjoner av ikke-sen-navn som heller ikke lyder så flott sammen. Er det viktig for dere begge at barna får begges navn, og ingen av dere vil ta den andres, ja så gjør dere det sånn. Det finnes verre belastninger å vokse opp med, og når barna deres skal ha egne barn, regner jeg med at de er såpass voksne at de og partneren finner en løsning da også
Fru Blåbær Skrevet 22. oktober 2012 #18 Skrevet 22. oktober 2012 Hvis begge foreldrene har sen-navn og begge ønsker å beholde sitt navn og gi det videre til barnet så får jo barnet nødvendigvis to sen-navn. Jeg ville absolutt ikke stusset på det. Men jeg ville kanskje ikke satt sammen to sen-navn med bindestrek. Doble etternavn bør ikke ha for mange stavelser, da blir det veldig tungvindt å uttale.
VE-G Skrevet 22. oktober 2012 #19 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har to -sen navn til etternavn, eller hadde det frem til jeg giftet med, så det går fint! Har også et langt fornavn, så trengte litt plass for å skrive under, men det var det eneste. Aldri hatt noe problem med å ha to -sen navn altså. For meg så er det helt naturlig, og jeg har alltid vært glad i navnet mitt. Var egentlig ganske trist å ikke kunne beholde alle navnene etter jeg giftet meg, men tre etternavn ble litt mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå