Mamma til 1 og 2 bonus Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg sliter sånn med å få min lille gutt til å sove på kvelden. Han er nå 8 1/2 måned gammel, og sover natten igjennom når han først sovner. Jeg føler vi har gode rutiner og dagen vår ser sånn ut: Våkner mellom 0700-0800 Frokost 1. Dupp mellom 10:00-12:00 Lunch Ut på trilletur/ Leke i stuen 2.dupp mellom 1400-1600 Middag kveldsbad Grøt + en flaske melk Tannpuss Leggetid mellom 19:00-20:00 Dette fungerer strålende, bortsett fra at han våkner en time etter jeg har lagt han for natten, og da er han lys våken! Han er kjempe sliten å trøtt før han legger seg, men etter hans lille power nap på en time er han klar for aktion igjen.. ikke helt min plan for kvelden. Dersom han skulle sove mindre enn dette på dagen så blir han bare utrolig sutrete og lei. Jeg føler jeg har gjort alt, tatt han opp i stuen, latt han ligge i sengen og jeg sitter ved siden av, lagt han i foreldresengen sammen med meg, en flaske med nan så han kanskje skal bli søvnig igjen. Ingenting fungerer. Nå sitter jeg ved siden av sengen hans, og han ligger bare å lager ablegøyer, ruller rundt, prater og ler. Jeg har også forsøkt å la han ligge alene på rommet, men da blir det bare gråting og det orker jeg rett og slett ikke. Har forsøkt å la han gråte også, men det var ikke vellykket, ikke hyggelig for noen i huset. Er det noen her som har erfaringer med dette som kanskje kan gi meg noen råd, begynner å bli litt frustrert for blir sittende her inne hele kvelden, han sovner ikke før nærmere 22:00 :-(
Gjest yrild Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Du kjenner ditt barn best, men to timer så sent på ettermiddagen for en såpass stor baby (så deilig den enn høres ut ;-)) er for de aller fleste jeg kjenner alt for mye med tanke på god nattesøvn. Så jeg ville kuttet ned ettermiddagssøvnen til max en time og ikke latt ham sove etter 15.30.
Mamma til 1 og 2 bonus Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2012 Tusen takk for svar :-) Jeg syntes det er veldig vanskelig å avgjøre hvor mye søvn han trenger, han hørt med helsesøster men hun har ikke kunnet svare meg. Da skal dette prøves ut de neste dagene :-)
mamma-2010 Skrevet 23. oktober 2012 #4 Skrevet 23. oktober 2012 hei jeg er ny her. jeg har ei datter på snart 2år, og jeg legger ho mellom 7-8 og alikavell våkner ho mellom 2-3 om natta og sovner igjen kansje 5-6. hva skal jeg gjøre noen som har noen gode råd.
lille sprelle Skrevet 23. oktober 2012 #5 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg tror det at du har gjort "alt" er det som er feil. Om natta er det i senga man er. Jeg selv er ikke for skrikekurer, så når barnet våkner. Bli hos det til det sovner/har roet seg igjen. Ingen underholdning eller ekstraservice (bortsett fra at barnet kanskje får nattmat enda? OG han er jo såpass liten at det kan være han ehøver det). Tror det er helt normalt at barn våkner om natta og at det er "unntakene" som sover natta gjennom. Ut i fra hva du beskriver er du vel egentlig heldig, bare en gang i løpet av natta på et så lite barn. Dette varer en periode og så er det over. MEN det er slitsomt så lenge det står på. Lykke til!
Mamma til 1 og 2 bonus Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2012 Da har jeg holdt junior våken fra 14:15 i dag, og han har sovet ca 2,5 timer på dagen før dette. klokken 18:15 begynnte han å blir gangske sigen og han sover nå dypt. Jeg krysser fingerene for at han sover til i morgen, eller om han skulle våkne ikke være lys våken :-) Ja jeg vet jeg ikke kan klage på han, har fått en gullunge på natten! Men har syntes det har vært så merkelig at han våkner å er så utrolig våken så sent.Har sluttet med å ta han opp når han våkner, siste månedene har jeg sittet i rommet sammen med han til han sovner, men det tar jaggu lang tid :-) Sitter der ofte opptil 2 timer før han sovner. Har desverre ingen råd til deg mamma-2010, men dersom dette virker kan du jo prøve å holde barnet mer våkent om dagen (Ikke det at jeg har en anelse om hvor mye barnet ditt sover:o)) Kanskje ta en prat med helsesøster? Så nå krysser jeg bare alt, tusen takk for tilbakemeldinger )))!
NoraLill82 Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 Krysser også fingrene for deg! Vi slet veldig med soving selv. Som det blir sagt over her, forsøk å hold deg til én metode lenge, minst 1 mnd, i allefall ikke skift taktikk annenhver kveld. Det gjør bare store og små frustrerte, er vår klare erfaring. Tror det er et veldig godt råd å ikke la ham sove etter 1530, og kutte litt ned på lengden på den siste luren. Hos oss innførte vi også "sovesignaler" som hos oss ble smokk (hun får den kun når hun skal sove), pupp, kle på og ligge i vogna på dagen og kveldsstell, pupp og faste nattasanger før sengetid for natten. Eller rutiner om du vil. Det tok ikke lang tid før sovestyret begynte å bli mer til å holde ut. Jeg var veldig ambivalent til å innføre rutiner og klokkeslett for ditt og datt, men det var løsningen for mitt barn. Jeg er helt sikker på du finner en rytme for deg og ditt barn snart! Det er ofte bare små justeringer som skal til.
NoraLill82 Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 Og fortell hvordan det går i natt da!
Mamma til 1 og 2 bonus Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter #10 Skrevet 25. oktober 2012 Den første natten med dette var det like ille. Selvom om han ikke hadde sovet lenger enn klokken 15:15, og kun 2,5 timer på dagen var han like våken da han våknet en time etter sengetid. Men i går kveld var det litt bedre, jeg satte meg ikke inn til han men var tilstede i rommene utenfor soverommet og snakket til han da han ble sutrete. Dette var veldig årleight, jeg fikk gjort andre ting og prinsen roet seg raskere :-) Så får fortsette med dette en stund, så kanskje dette blir effektivt :-) Han sovnet for natten klokken 20:00 noe som må være ny rekord, kjempe fornøyd! :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå