Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg våknet 2 ganger i natt hvor jeg hadde så smerter i magen at jeg endte i fosterstilling. Fikk flashback til riene når jeg fødte... I dag har det gått relativt greit, men når jeg spiser så kommer det gjerne et par omganger til med tak... Har time hos legen i slutten av uka, så skal selvfølgelig ta det opp da Men lurte på om noen har erfaringer rundt dette?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg dytter denne frem så kanskje noen svarer etter ungene er i seng
Guttaboys Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har/har hatt gallestein. Det er grusomme smerter som sitter i mellomgulvet, og det er vondt å puste. Det kan sammenlignes med hjerteinfarkt smertemessig, har leger fortalt meg. Mine anfall varte opp mot en time hver gang. Noen ganger kastet jeg opp. Smertene kunne komme uten forvarsel, eller at det "murret" noen timer i forkant. Legen trodde først jeg hadde magesyre, men sendte meg på røntgen da medisiner ikke funket. Der fant de gallestein. Jeg opererte bort blæra, og måtte i ettertid operere bort to steiner som var igjen, gastroskopisk. Etter dette har jeg hatt ett anfall (de opererte ikke bort hele blæra, fordi den var for betent), og det er 2.5 år siden. Har ikke hatt noen plager siden:)
Meg og alle gutta Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 jeg har slitt med gallesteins anfall nå og da i mange år. Smertene kommer etter et måltid og sitter i mellomgulvet, på høyre side under ribbeinsbua. Hovner litt opp i mellomgulvet der og smertene går tvers igjennom til ryggen. Smertene mine er konstante og varer i mange timer. alt fra 6 timer til et døgn. Er så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. vondt å sitte, stå, gå og ligge. Krabber gjerne rundt og kald svetter når det står på. En vannflaske kan lindre noe, men ingen smertestillende hjelper på de smertene. Hadde sist anfall i september og da endte jeg opp m galleblære betennelse og en runde på antibiotika. Venter på opperasjon for å fjerne galleblæra. Jeg har født to barn uten smertelindring og jeg syns smertene ved gallesteins anfall er mye verre enn rier. Kanskje fordi smertene er helt meningsløse og konstante.
Meg og alle gutta Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 en varmeflaske skulle d stå. skriver fra tlf og den har en tendens til å rette på det jeg skriver. :-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Takk for svar damer Jeg ser det er vanlig at anfallene varer lenge hos dere, jeg har bare korte anfall som tvinger meg på kne og i fosterstilling et par minutter av gangen... Og det skal mye til for å få meg på kne altså, har høy smertetoleranse. Prøvde å spise noe igjen nå bare for å sjekke, og joda, smertene er tilbake... Har fått feber også, så egentlig så har jeg mest lyst til å tenke at det er influensa eller noe :/ HI
Mammarama=) Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har hatt gallestein, fjernet galleblæra i 2002 etter å ha hatt problemer i 5 år. Gikk lang tid før jeg fikk det påvist, da jeg kun var 17år da problemet startet. Er vist mer normalt for damer i 40 åra. Legen min mente at smertene mine var psykiske (typisk å avfeie unge jenter med at det er psyken som trøbler). Men fikk tilslutt påvist gallestein. Hadde smerte anfall ca en gang i uka de siste året før oprasjon, kastet ofte opp til det kun var blod som kom opp.. Etter fjerning av blæra har jeg fått et nytt liv =) Kjenner kun antydning til litt kramper rundt jul da det er mye fet mat.. Men hjelper faktisk med en liten "skarp" en, da forsvinner krampene. Så jeg bruker å si at jeg burde hatt aquevit på blå resept =) Be legen henvise deg til ultralyd.. Var da de fikk påvist steiner hos meg.. Lykke til og god bedring.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har hatt gallestein, fjernet galleblæra i 2002 etter å ha hatt problemer i 5 år. Gikk lang tid før jeg fikk det påvist, da jeg kun var 17år da problemet startet. Er vist mer normalt for damer i 40 åra. Legen min mente at smertene mine var psykiske (typisk å avfeie unge jenter med at det er psyken som trøbler). Men fikk tilslutt påvist gallestein. Hadde smerte anfall ca en gang i uka de siste året før oprasjon, kastet ofte opp til det kun var blod som kom opp.. Etter fjerning av blæra har jeg fått et nytt liv =) Kjenner kun antydning til litt kramper rundt jul da det er mye fet mat.. Men hjelper faktisk med en liten "skarp" en, da forsvinner krampene. Så jeg bruker å si at jeg burde hatt aquevit på blå resept =) Be legen henvise deg til ultralyd.. Var da de fikk påvist steiner hos meg.. Lykke til og god bedring. He he, kanskje jeg skal prøve meg på en skarp en for å bli bedre i kveld da HI Ingenting som en mandag i lett tåketilstand
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har hatt gallesteins anfall! Det er UBESKRIVELIG SINNSYKT VONDT !! Det lengste anfallet var på døgn !!!!!!!! SINNSYYYYYYYYYYYYYYKT !!! Legen trodde det var magesyre! MEN jeg sa at det kunne umulig være det... Pga dette var helt enorme smerter!
holahopp Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 jeg har og hatt det og det er kjempevondt. Det eneste som gjorde at jeg følte meg bedre var å spy...Jeg har heldigvis hatt korte anfall sånn type 20 min. Stakk fingrene i halsen på slutten så jeg kunne forsette å spy...akkurat som det var en lettelse
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 Det er faktisk mulig å bli kvitt gallesten uten å operere, så sant steinene ikke er enorme. Da brukes noe som heter Resium på helsekosten, og så er det viktig å følge noen kostholdsråd. Tar litt tid, men bedre enn å fjerne galleblæren, for den får man aldri tilbake. Best å gjøre dette i samråd med en terapeut som har erfaring med det.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #12 Skrevet 22. oktober 2012 Åh, gallestein er sÅ ekstremt vondt. Har hatt noen nattlige turer pÅ legevakten for Å fÅ smertestillende ja. Hadde Voltaren ogsÅ, men var ikke alltid det rakk. Husker jeg ble helt desperat hvis jeg hadde vært pÅ tur og glemt de smertestillende hjemme i frykt for Å fÅ anfall uten noe til Å lindre. Fikk litt sÅnn smÅpanikk hvar gang jeg kjente et anfall var pÅ vei ogsÅ. Heldigvis ble jeg henvist til operasjon for fjerning av blæra ganske kjapt, sÅ slapp Å være plaget mer enn et halvt År. Men husker smertene enda, var vondere enn fødsel faktisk! Som oftest er jo gallesteinsmerter svært gjenkjennelige da, som nevnt over her. Smerter under ribbeinsbuen pÅ høyre side og det gÅr som et belte rundt pÅ ryggen.
Turtelduen Skrevet 23. oktober 2012 #13 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg har det! Og antallet jeg fikk for et år siden var ubeskrivelig vondt. Oppunder ribbenet på høyre side og bakover mot ryggen og opp mot skuldrene. Jeg havnet på legevakten der jeg fikk Voltaren stikkpille. Det var som å få epidural ved en fødsel! Etter ti minutter gikk smertene jeg hadde hatt i timer over. Jeg har hatt et anfall siden og tok da voltaren stikkpille igjen. Med samme resultat Men mine smerter var ikke konstante. De kom i tak. Men over 3 timer før jeg fikk voltaren. Fikk påvist mange gallestene. Men tar ikke operasjon før jeg må...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå