Gå til innhold

Hva har skjedd med Norge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg, eller har landet vårt forandret seg fort de siste årene? Det er føles ikke som et trygt land lenger, mye vold, drap, aggresjon hos befolkningen ennå vi er en velferdsstat..

 

Flere som er bekymret for barnas fremtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

Skrevet

Enig, det har blitt et utrygt samfunn å leve i.

 

Skrevet

Nhæ.. Tror ikke det er så mye verre enn før egentlig, vi er bare blitt flere mennesker her og har bedre mediadekning... Historisk sett er nok nordmenn fredeligere enn noensinne ;)

Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

 

Idiot.

Skrevet

Helt enig med Alva. Jeg tror ikke det har blitt verre, men mediedekningen er uten tvil større nå.

Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

 

Idiot.

 

Haha, ja, se der. Der kommer PK-hønene med sine fantastiske argumenter. Hva med å si noe som IKKE innebærer personangrep?

Skrevet

Nhæ.. Tror ikke det er så mye verre enn før egentlig, vi er bare blitt flere mennesker her og har bedre mediadekning... Historisk sett er nok nordmenn fredeligere enn noensinne ;)

 

Jeg liker deg Alva, men det du sier her er rett og slett ikke sant. Se på statistikker. Volden øker, det gjør også vold mot politi. Voldtekter øker, ran øker. Norge er mindre trygt i dag enn for bare fem-ti år siden, tross SSBs desperate forsøk på å benekte det.

Les hva voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk sier om dette.

Skrevet

Det er gjort store undersøkelser på dette i i hvertfal 30 år. De viser at det ikke er økning i voldsbruken, men en økning i hva som anmeldes.

Noen mener også det er en økning i vold i grupper som ikke svarer på slike undersøkelser, men det er vansklig å fastslå. Det er heller ingen sammenheng mellom økningen av anmeldt vold og økt ikkevestlig innvandererbefolkning.

 

http://www.forskning...s/1048777469.25

 

http://www.nrk.no/ny...norge/1.7841652

 

http://tjomlid.com/2...e-til-mer-vold/

Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

 

Idiot.

 

Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Personer av utenlandsk opprinnelse er sterkt overrepresentert i Oslo Politidistrikts statistikk for voldsforbrytelser anmeldt i fjor. Samtidig er det sterk økning i visse typer voldsanmeldelser. I voldsanmeldelsene for andre halvår i fjor var 47 prosent av gjerningspersonene norske, mens 53 prosent hadde annen etnisk bakgrunn.

Tatt i betraktning at omlag 18-19 prosent av Oslos befolkning er av utenlandsk opprinnelse, er personer med annen etnisk bakgrunn sterkt overrepresentert i statistikken

Av 111 personer som i fjor ble anmeldt for voldtekt i Oslo, var 72 av ikkevestlig opprinnelse. Og antall voldtektssaker øker sterkt. økningen i antall anmeldte voldtektssaker i Oslo var 40 prosent fra 1999 til 2000, og hittil i år har den vært 13 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig har politiet for første gang analysert gjerningsmenn etter etnisk opprinnelse: Av 111 anmeldte gjerningsmenn er 72 av ikke-vestlig opprinnelse, 25 er identifisert som norske eller vestlige, mens 14 er av ukjent identitet,

 

Innvandrermenn i Oslo begår kriminelle handlinger dobbelt så ofte som nordmenn. Fersk statistikk avslører forskjellene i kriminalitet mellom mannlige innvandrere og andre menn i Oslo.Tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er ikke til å misforstå: I alle aldre begår mannlige innvandrere mer kriminalitet enn andre menn. - I første omgang når man ser på tallene viser de en klar overrepresentasjon i lovbrudd blant ikke-vestlige innvandrere, sier Dag Ellingsen, rådgiver i SSB. Han mener at lav inntekt og utdannelse, samt dårligere boforhold, er noe av bakgrunnene til at flere innvandrere enn nordmenn begår lovbrudd. (17.6.99)

Skrevet

Nei, jeg er ikke bekymret for barnas framtid. Vi lever i et av de absolutt tryggeste og beste landene i verden, og det har ikke blitt verre de siste årene heller - det er nok mediedekningen og rapporteringen som har økt. Jeg er glad og takknemlig for at jeg kan oppdra barna mine i et så trygt samfunn som vi har.

Skrevet

Tror heller det ikke har blitt noe verre. Flere blir anmeldt nå enn før for det er kanskje ikke så tabu lenger. Vi har blitt ett informasjonsamfunn som gjør at alt blir mer tilgjengelig for oss.

 

Nå er jo farlig...husker da jeg var liten satt vi i baksetet uten mye sikring...vi syklet uten hjelm..lekte alene ute i skogen men foreldre satt på verandaen med en kopp kaffe... de kunne ikke se oss. Vi syklet i veien gikk alene til skolen. Var alene hjemme i 1 klasse vi hadde til og med med oss småsøsken på ett par år ut uten foreldre der..

 

Barna våre er vel tryggere nå...

Skrevet

Statestikken viser faktisk at det ikke er fler som blir utsatt for vold i dag enn for 30 år siden, og hvis vi ser bort fra tragedien på Utøya og i Regjeringskvartalet blir det også begått færre drap nå enn for 10 og 20 år siden, men det er fler som anmelder vold.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Men det verste er uansett ay det ikke går an å få tak i et smykke av ei seng til 8-åringen....

Skrevet

 

 

Jeg liker deg Alva, men det du sier her er rett og slett ikke sant. Se på statistikker. Volden øker, det gjør også vold mot politi. Voldtekter øker, ran øker. Norge er mindre trygt i dag enn for bare fem-ti år siden, tross SSBs desperate forsøk på å benekte det.

Les hva voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk sier om dette.

 

Det du skriver stemmer helt sikkert, men jeg tenkte nok nå over et litt større historisk perspektiv enn de siste 10-20 årene. Jeg burde sikkert presisert det. Tenkte mer på sett ut i fra f.eks vikingtiden, kristningen av Norge, middelalder osv så er nok Norge ganske så fredelig og fint nå ;)

Gjest sug lut
Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

 

Idiot.

 

Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Personer av utenlandsk opprinnelse er sterkt overrepresentert i Oslo Politidistrikts statistikk for voldsforbrytelser anmeldt i fjor. Samtidig er det sterk økning i visse typer voldsanmeldelser. I voldsanmeldelsene for andre halvår i fjor var 47 prosent av gjerningspersonene norske, mens 53 prosent hadde annen etnisk bakgrunn.

Tatt i betraktning at omlag 18-19 prosent av Oslos befolkning er av utenlandsk opprinnelse, er personer med annen etnisk bakgrunn sterkt overrepresentert i statistikken

Av 111 personer som i fjor ble anmeldt for voldtekt i Oslo, var 72 av ikkevestlig opprinnelse. Og antall voldtektssaker øker sterkt. økningen i antall anmeldte voldtektssaker i Oslo var 40 prosent fra 1999 til 2000, og hittil i år har den vært 13 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig har politiet for første gang analysert gjerningsmenn etter etnisk opprinnelse: Av 111 anmeldte gjerningsmenn er 72 av ikke-vestlig opprinnelse, 25 er identifisert som norske eller vestlige, mens 14 er av ukjent identitet,

 

Innvandrermenn i Oslo begår kriminelle handlinger dobbelt så ofte som nordmenn. Fersk statistikk avslører forskjellene i kriminalitet mellom mannlige innvandrere og andre menn i Oslo.Tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er ikke til å misforstå: I alle aldre begår mannlige innvandrere mer kriminalitet enn andre menn. - I første omgang når man ser på tallene viser de en klar overrepresentasjon i lovbrudd blant ikke-vestlige innvandrere, sier Dag Ellingsen, rådgiver i SSB. Han mener at lav inntekt og utdannelse, samt dårligere boforhold, er noe av bakgrunnene til at flere innvandrere enn nordmenn begår lovbrudd. (17.6.99)

Hvis du kan klippe og lime kan jeg det også:

Og svensker er de verste ifølge dagsavisen:

 

Svensker «verst» i Norge

 

Og en morsom vri på debatten, men med et snev av alvor: Av utenlandske statsborgere enten bosatt eller på ferie i Norge utgjør svenskene «verstingene» i klassen. For ingen andre utlendinger på norsk jord begår flere forbrytelser og forseelser enn nettopp svenske statsborgere. Av de 9.223 utenlandske statsborgerne som i fjor enten ble siktet for kriminelle handlinger eller ble bøtelagt for forseelser i Norge, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå at hele 1.251 personer kom fra Sverige. Det er dobbelt så mange lovbrytere som fra hele det afrikanske kontinentet (620 personer) og også flere enn fra alle de asiatiske landene til sammen (1.207 personer), skriver Dagsavisen. (27.12.00)

Skrevet

Jeg liker deg Alva, men det du sier her er rett og slett ikke sant. Se på statistikker. Volden øker, det gjør også vold mot politi. Voldtekter øker, ran øker. Norge er mindre trygt i dag enn for bare fem-ti år siden, tross SSBs desperate forsøk på å benekte det.

Les hva voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk sier om dette.

 

Det du skriver stemmer helt sikkert, men jeg tenkte nok nå over et litt større historisk perspektiv enn de siste 10-20 årene. Jeg burde sikkert presisert det. Tenkte mer på sett ut i fra f.eks vikingtiden, kristningen av Norge, middelalder osv så er nok Norge ganske så fredelig og fint nå ;)

 

Det har du nok rett i ja :)

Jeg tenkte mer kortsiktig, hehe.

Skrevet

Jeg har ikke noe i mot mørke folk. Skulle gjerne hatt en høy og bred svart mann.

Men jeg er blitt svært skeptisk til kulturer mange mørke kommer fra.

Jeg er antastet 3 ganger på dagtid, midt på gaten. Og alle tre gangene var det mørke menn fra slike land.

Ikke tilfeldig. Etter disse antastingene er jeg blitt redd menn fra slike land. Og får panikk om jeg møter slike på en tursti der ingen andre er til stede.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

 

Idiot.

 

Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Personer av utenlandsk opprinnelse er sterkt overrepresentert i Oslo Politidistrikts statistikk for voldsforbrytelser anmeldt i fjor. Samtidig er det sterk økning i visse typer voldsanmeldelser. I voldsanmeldelsene for andre halvår i fjor var 47 prosent av gjerningspersonene norske, mens 53 prosent hadde annen etnisk bakgrunn.

Tatt i betraktning at omlag 18-19 prosent av Oslos befolkning er av utenlandsk opprinnelse, er personer med annen etnisk bakgrunn sterkt overrepresentert i statistikken

Av 111 personer som i fjor ble anmeldt for voldtekt i Oslo, var 72 av ikkevestlig opprinnelse. Og antall voldtektssaker øker sterkt. økningen i antall anmeldte voldtektssaker i Oslo var 40 prosent fra 1999 til 2000, og hittil i år har den vært 13 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig har politiet for første gang analysert gjerningsmenn etter etnisk opprinnelse: Av 111 anmeldte gjerningsmenn er 72 av ikke-vestlig opprinnelse, 25 er identifisert som norske eller vestlige, mens 14 er av ukjent identitet,

 

Innvandrermenn i Oslo begår kriminelle handlinger dobbelt så ofte som nordmenn. Fersk statistikk avslører forskjellene i kriminalitet mellom mannlige innvandrere og andre menn i Oslo.Tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er ikke til å misforstå: I alle aldre begår mannlige innvandrere mer kriminalitet enn andre menn. - I første omgang når man ser på tallene viser de en klar overrepresentasjon i lovbrudd blant ikke-vestlige innvandrere, sier Dag Ellingsen, rådgiver i SSB. Han mener at lav inntekt og utdannelse, samt dårligere boforhold, er noe av bakgrunnene til at flere innvandrere enn nordmenn begår lovbrudd. (17.6.99)

 

De fleste voldtekter skjer i nære relasjoner og er ikke overfallsvoldtekter. Voldtekter innen familien, på nachspill, hos kompiser osv blir som regel ikke anmeldt, og inngår derfor ikke i statistikken. Og slike voldtekter begås som regel av etnisk norske mennesker, selv om det forekommer også blant innvandrere selvfølgelig. Folk som stoler blindt på alle statistikker fremstår for meg som mindre smarte. Tenk selv.

Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

 

Idiot.

 

Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Personer av utenlandsk opprinnelse er sterkt overrepresentert i Oslo Politidistrikts statistikk for voldsforbrytelser anmeldt i fjor. Samtidig er det sterk økning i visse typer voldsanmeldelser. I voldsanmeldelsene for andre halvår i fjor var 47 prosent av gjerningspersonene norske, mens 53 prosent hadde annen etnisk bakgrunn.

Tatt i betraktning at omlag 18-19 prosent av Oslos befolkning er av utenlandsk opprinnelse, er personer med annen etnisk bakgrunn sterkt overrepresentert i statistikken

Av 111 personer som i fjor ble anmeldt for voldtekt i Oslo, var 72 av ikkevestlig opprinnelse. Og antall voldtektssaker øker sterkt. økningen i antall anmeldte voldtektssaker i Oslo var 40 prosent fra 1999 til 2000, og hittil i år har den vært 13 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig har politiet for første gang analysert gjerningsmenn etter etnisk opprinnelse: Av 111 anmeldte gjerningsmenn er 72 av ikke-vestlig opprinnelse, 25 er identifisert som norske eller vestlige, mens 14 er av ukjent identitet,

 

Innvandrermenn i Oslo begår kriminelle handlinger dobbelt så ofte som nordmenn. Fersk statistikk avslører forskjellene i kriminalitet mellom mannlige innvandrere og andre menn i Oslo.Tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er ikke til å misforstå: I alle aldre begår mannlige innvandrere mer kriminalitet enn andre menn. - I første omgang når man ser på tallene viser de en klar overrepresentasjon i lovbrudd blant ikke-vestlige innvandrere, sier Dag Ellingsen, rådgiver i SSB. Han mener at lav inntekt og utdannelse, samt dårligere boforhold, er noe av bakgrunnene til at flere innvandrere enn nordmenn begår lovbrudd. (17.6.99)

 

De fleste voldtekter skjer i nære relasjoner og er ikke overfallsvoldtekter. Voldtekter innen familien, på nachspill, hos kompiser osv blir som regel ikke anmeldt, og inngår derfor ikke i statistikken. Og slike voldtekter begås som regel av etnisk norske mennesker, selv om det forekommer også blant innvandrere selvfølgelig. Folk som stoler blindt på alle statistikker fremstår for meg som mindre smarte. Tenk selv.

 

Folk som bruker dårlige argumenter for å rettferdiggjøre grusomme handlinger irriterer meg.

Tenk mer.

Skrevet

Det er to sett med statesikk på dette området. Det ene er politiets statestikk over anmeldt og dømt vold. Den er økende og der er ikkevestlige invandrere overrepresentert.

Det andre er levekårsundersøkelsene hvor de som svarer opp gir omtrent uendret (litt synkende) forekomst av vold. Det vi kan lese ut av dette er at den faktiske volden sansynlig vis går ned, men at det er flere som anmelder. Totalt sett gjør det Norge til et tryggere land å bo i.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ja, helt klart.

Merkelig at innvandringskurven har gått opp i samme takt som voldsraten, men dette kan vi vel ikke snakke om...

 

Idiot.

 

Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Personer av utenlandsk opprinnelse er sterkt overrepresentert i Oslo Politidistrikts statistikk for voldsforbrytelser anmeldt i fjor. Samtidig er det sterk økning i visse typer voldsanmeldelser. I voldsanmeldelsene for andre halvår i fjor var 47 prosent av gjerningspersonene norske, mens 53 prosent hadde annen etnisk bakgrunn.

Tatt i betraktning at omlag 18-19 prosent av Oslos befolkning er av utenlandsk opprinnelse, er personer med annen etnisk bakgrunn sterkt overrepresentert i statistikken

Av 111 personer som i fjor ble anmeldt for voldtekt i Oslo, var 72 av ikkevestlig opprinnelse. Og antall voldtektssaker øker sterkt. økningen i antall anmeldte voldtektssaker i Oslo var 40 prosent fra 1999 til 2000, og hittil i år har den vært 13 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig har politiet for første gang analysert gjerningsmenn etter etnisk opprinnelse: Av 111 anmeldte gjerningsmenn er 72 av ikke-vestlig opprinnelse, 25 er identifisert som norske eller vestlige, mens 14 er av ukjent identitet,

 

Innvandrermenn i Oslo begår kriminelle handlinger dobbelt så ofte som nordmenn. Fersk statistikk avslører forskjellene i kriminalitet mellom mannlige innvandrere og andre menn i Oslo.Tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er ikke til å misforstå: I alle aldre begår mannlige innvandrere mer kriminalitet enn andre menn. - I første omgang når man ser på tallene viser de en klar overrepresentasjon i lovbrudd blant ikke-vestlige innvandrere, sier Dag Ellingsen, rådgiver i SSB. Han mener at lav inntekt og utdannelse, samt dårligere boforhold, er noe av bakgrunnene til at flere innvandrere enn nordmenn begår lovbrudd. (17.6.99)

 

De fleste voldtekter skjer i nære relasjoner og er ikke overfallsvoldtekter. Voldtekter innen familien, på nachspill, hos kompiser osv blir som regel ikke anmeldt, og inngår derfor ikke i statistikken. Og slike voldtekter begås som regel av etnisk norske mennesker, selv om det forekommer også blant innvandrere selvfølgelig. Folk som stoler blindt på alle statistikker fremstår for meg som mindre smarte. Tenk selv.

 

Folk som bruker dårlige argumenter for å rettferdiggjøre grusomme handlinger irriterer meg.

Tenk mer.

 

Jeg har da ikke på noen som helst måte rettferdiggjort grusomme handlinger???? Jeg skrev at det finnes ENDA flere grusomme handlinger som ikke blir anmeldt, store mørketall. Eller du synes kanskje voldtekt begått av ektemann er helt greit siden folk er gift?

Skrevet

Dette er enkel samfunnsmedisin..

 

Økt effektivisering = Økt fokus på den indviduelle skapelsen. (Dette uttrykkt som hØyere terskler for krav til vellykkethet.) Vi skal stadig tjene mer, vi skal stadig eie mer og vi nØyer oss IKKE med en finger vi skal ha hele hånda! Det gjelder i alt fra barneoppdragelse, helse og til hus.

 

Videre skaper dette Økte klasseskiller, hva fØrer klasseskiller til? Nedtrykkelse av den andre. Den andre sett i lys av den fØrste opplever stigma som ufullstendig og såkalt "ressurssvak".

 

Økt deprivasjon = Økt foreomst av asosial oppfØrsel. "Oss mot dem mentalitet."

 

Grei forklaringsmodell på mange ting i samfunnet, da særlig minoritetsgrupper og grupper som oppleves som marginale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...