.Lillemy. Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Er så irritert på naboungene.. Min gutt på 3år har en John Deere traktor med tilhenger som han har fått i gave for ett år siden, vi har hatt den inne til i sommer, da tok vi den utenfor huset vårt, og 3 åringen er veldig glad i den traktoren, leker mye med den når han er ute. Naboungen på 7år har spurt om han kan låne den noen ganger, og jeg har syns det er greit, han og han andre nabogutten på 4år har lekt med den noen ganger, helt i orden siden min treåring får låne deres leker når vi er ute. Men treåringen min er veldig forsiktig med tingene han leker med, mens naboungene er litt eldre og mer røff med tingene. Men for to dager siden var ikke traktoren utenfor, (har alltid sagt at naboene må komme tilbake med den når de leker med den, jeg ønsker ikke og gå inn i hagen til naboene og hente våre leker) Men det hadde de ikke gjort, så jeg hentet traktoren i hagen til naboen. I går kom de og spurte om å få låne traktoren igjen, jeg sa ok, men at de MåTTE komme tilbake med den med en gang de var ferdig og leke med den! De kom tilbake med den, i dag var jeg ute og så tilfeldigvis på traktoren, den var kjempe skitten, full i jord og så rett og slett ikke ut, jeg har nå vaske den, og det er kommet flere skrapemerker på den, så nå har jeg nettopp tatt den inn i gangen, ønsker ikke å låne vekk traktoren igjen Er jeg urimelig iforhold til å låne vekk tingene eller hva sier dere?
Liten rosa Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Nei jeg synes slett ikke du er urimelig. Selvsagt skal unger kunne låne leker av hverandre, men man skal alltid behandle det som tilhører andre med respekt! Dette gjelder både barn og voksne. Virker dessverre som om mange foreldre er ganske så dårlige på å lære ungene sine gode holdninger når det gjelder slikt.
.Lillemy. Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2012 Tusen takk for svar. Bra og høre jeg ikke er helt på jordet :-P Syns det er helt i orden at de låner hverandres leker, men orker ikke og bruke energi på å "kjefte" på naboungene eller vaske en møkkete traktor før min unge skal leke med den. Og syns ikke det er greit at traktoren blir oppskrapet når naboene skal dra den med seg over steiner osv. Nevnte også tilfeldigvis for pappaen til han eldste gutten at det var viktig for oss at traktoren kom tilbake i hagen vår etter lek, da sa han at det skjønte han, men at det var bedre jeg sa det til guttungen enn han, han hørte nok mer etter hva jeg sa :-/ (som om jeg ikke hadde sagt det flere ganger) Men men..nå er traktoren kommet inn i huset igjen :-)
Gjest Filifjonka Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Nå bor jeg såpass langt unna naboer at det aldri har vært et tema at unger låner leker av hverandre. Med mindre de er på besøk. Jeg tenker at det uansett aldri ville vært aktuelt for mine barn å gå i andres hager og forsyne seg av leker. Besøkende barn leker selvsagt med "vertens" leker, noe annet ville jo være helt rart. Men å ta med lekene ut av eierens hage og leke med dem når han ikke er med, det syns jeg er litt pussig. På den annen side kan jeg godt forstå pappaen til den andre gutten. Det er ofte slik at unger tar til seg korrigeringer fra andre bedre enn korrigeringer fra foreldre, særlig når det er korrigeringer som går via foreldrene men egentlig er fra naboen. Like greit at naboene sier det direkte, større sjanse for at det går inn da. Det kan godt hende at det var dette naboen mente: "Vet du, jeg er så lei av å mase på den gutten. Han hører ikke på meg, og det jeg sier går ikke inn. Så i stedet for at jeg skal si dette, så kan du si det selv. Kanskje han hører på deg."
*sutrikus-trassaldrius* Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 Hadde gjort det samme som deg! Det er greit at ungene lærer seg å dele, men her leker de jo ikke med ditt barn?! De bare går og henter seg lekene deres. Hadde lagt ned noen grunnregler neste gang jeg så dem, om de lekene er **** (ditt barns navn) sitt og han bestemmer over dem. Så da må de vente med å leke med dem til eieren er ute og kan bestemme/passe på. Det høres kronglete ut, men sånn funker det i gata her. Alle syns det er helt ok, og det blir respektert av alle aldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå