Gå til innhold

Lar dere ungene deres kjøre ATV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare i helgen har det vært to ulykker. Forhåpentlig vis klarer den ene gutten seg, men 11 åringen er død. Jeg fatter bare ikke hva foreldre tenker på som tillater at ungene kjører disse drapsmaskinene.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Nei. Men det er også ytterst få voksne som burde drive med denslags, motorisert leik burde man ha vokst fra og det er svært få som har dem som nyttekjøretøy.

Skrevet

Nei. Men det er også ytterst få voksne som burde drive med denslags, motorisert leik burde man ha vokst fra og det er svært få som har dem som nyttekjøretøy.

Det er jeg helt enig i. ATV er for de fleste bare et ekstremt arlig leketøy. Forsikkringsbransjen burde ta det inn i sine regler at man må ha spessialforsikkring for å få utbetaling etter ulykker, på lik linje med andre farlige aktiviteter som dypvannsdykking og fallskjermhopping.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, men så har vi ikke tilganger på det heller da. I syden kjørte vi ATV alle sammen, men da satt jo ungene selvsagt på med oss. De kjørte sånne bittesmå da, på bane :)

Skrevet

Barne-ATV har fartssperre. Så hvis foreldrene er oppegående sette de farten til et max etter barnas alder.

Opplevde galskapen i egen familie. Guttungen på 4 fikk prøve barne-ATVen som søskenbarnet på 8 brukte. Svogeren min så ikke noe poeng i fartssperren og gutten min fly nedover jordet i 60 km i timen!

Jeg hylte som f..!!! Aldri mer!!

Og var jeg forbanna på svogeren min eller?? Han må mangle en del omsorgs-gener, og det tror jeg de fleste foreldre som godtar dette gjør.

Moren også, for hun tillot dette.

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Faren til barna er desverre stor fan av disse men jeg har sålangt klart nekte han la dem kjøre. Han har nemlig til barn også. Er de egentlig lovlige?

Skrevet

ATV som ikke kan kjøre fortere enn 6 km/t er så vidt jeg vet lovlige å kjøre for barn. Kan de kjøre fortere må man være over 16 eller 18 for å ha lov til å kjøre (og ha førerkort for moped, traktor eller bil) avhengi av ATVens vekt og registrering.

På bane under organisert trening gjelder andre regler.

Skrevet

ATV som ikke kan kjøre fortere enn 6 km/t er så vidt jeg vet lovlige å kjøre for barn. Kan de kjøre fortere må man være over 16 eller 18 for å ha lov til å kjøre (og ha førerkort for moped, traktor eller bil) avhengi av ATVens vekt og registrering.

På bane under organisert trening gjelder andre regler.

På bane under organisert trening gjelder andre regler sier du. Ja men ATVen blir tatt med hjem etter trening, og er man så heldig å bo landlig til, kan man kjøre likevel med noens hjernedøde foreldres velsignelse ;)

Skrevet

Dattera mi har egen ATV. Hun og faren har kjørt i noen år og jeg er VELDIG imot det. Men dette er noe de begge har ønske om å drive med og da faller mine bekymringer for døve ører. Han kjører bare med henne når hun er hos han så jeg får liksom ikke hindret det heller. Tro meg, jeg har vært ganske pissed mange ganger for dette.

For nesten 3 måneder siden nå var de to og kjørte på banen her vi bor. Jeg hjalp ei venninne med å flytte da jeg plutselig får en hysterisk datter på telefonen som gråter og er helt i fistel. Det eneste jeg hørte var "pappa.. Firhjulingen.. livløs.. klarer ikke reise seg.. sykebil"..... Hæ??? Jeg fikk hivd meg i bilen og kjørte til grusbanen i det ambulansen raste avsted med fulle sirener. Og der står 12åringen min igjen gråtende og hikstende så hele kroppen rister og ser dem kjøre avgårde med faren hennes. Fikk forklart av han som passet på dattera mi at faren hadde kappkjørt ned en bratt bakke, kommet opp på bakhjulet til han foran og bikket rundt. Jeg tok med datteren min og hennes storesøster ned på sykehuset. Der fikk vi beskjed om at han hadde brukket kragebeinet og 5 ribbein, samt fått en rift i lungen. Da klarte jeg ikke mer og sa til min eks at " Nå er det nok!! Tenk hvordan dette kunne endt, du kunne blitt lam eller i verste fall dødd!! Hva om det hadde vært dattera vår!! Når du kommer deg på internett, gå inn på Finn.no, der vil du finne begge ATV'ene for nå legger jeg dem ut for salg!!!! Jeg var så redd og sint (av bekymring) at det lynte av øynene mine forklarte faren i ettertid ;)

Denne ulykken skremte (heldigvis) dattera mi såpass at hun har sagt til faren at nå kan han selge hennes ATV. De fikk seg nok en støkk begge to nå... Han er en gammel mann og han får jeg ikke gjort noe med, men jeg håper og tror han nå innser hvor farlig dette faktisk er!

Signerer anonymt sånn at ingen kjenner igjen nicket mitt ;)

Skrevet

Dattera mi har egen ATV. Hun og faren har kjørt i noen år og jeg er VELDIG imot det. Men dette er noe de begge har ønske om å drive med og da faller mine bekymringer for døve ører. Han kjører bare med henne når hun er hos han så jeg får liksom ikke hindret det heller. Tro meg, jeg har vært ganske pissed mange ganger for dette.

For nesten 3 måneder siden nå var de to og kjørte på banen her vi bor. Jeg hjalp ei venninne med å flytte da jeg plutselig får en hysterisk datter på telefonen som gråter og er helt i fistel. Det eneste jeg hørte var "pappa.. Firhjulingen.. livløs.. klarer ikke reise seg.. sykebil"..... Hæ??? Jeg fikk hivd meg i bilen og kjørte til grusbanen i det ambulansen raste avsted med fulle sirener. Og der står 12åringen min igjen gråtende og hikstende så hele kroppen rister og ser dem kjøre avgårde med faren hennes. Fikk forklart av han som passet på dattera mi at faren hadde kappkjørt ned en bratt bakke, kommet opp på bakhjulet til han foran og bikket rundt. Jeg tok med datteren min og hennes storesøster ned på sykehuset. Der fikk vi beskjed om at han hadde brukket kragebeinet og 5 ribbein, samt fått en rift i lungen. Da klarte jeg ikke mer og sa til min eks at " Nå er det nok!! Tenk hvordan dette kunne endt, du kunne blitt lam eller i verste fall dødd!! Hva om det hadde vært dattera vår!! Når du kommer deg på internett, gå inn på Finn.no, der vil du finne begge ATV'ene for nå legger jeg dem ut for salg!!!! Jeg var så redd og sint (av bekymring) at det lynte av øynene mine forklarte faren i ettertid ;)

Denne ulykken skremte (heldigvis) dattera mi såpass at hun har sagt til faren at nå kan han selge hennes ATV. De fikk seg nok en støkk begge to nå... Han er en gammel mann og han får jeg ikke gjort noe med, men jeg håper og tror han nå innser hvor farlig dette faktisk er!

Så synd at ditt omsorgsinstinkt ikke har blitt møtt av eksmannen. Det er ikke snakk om at man skal beskytte ungene for alt her i verden, men å se mulige konsekvenser på forhånd. Der er vi kvinner litt skarpere enn menn.

Selvfølgelig så ikke jenta det før konsekvensen var åpenbar, helt naturlig.

Skrevet

Jenta vår fikk d til jul i fjor. Den går i 40 på maks, men har en skrue du justerer topp farten på. Den er på det strameste. Jeg er aldri med når hun kjører. Har ikke nerver til d. Hun har alt sikkerhers utstyr og er kansje godt sikkret. Hun kjører altid under oppsyn. Hun var 5 da hun fikk den.

Skrevet

Jenta vår fikk d til jul i fjor. Den går i 40 på maks, men har en skrue du justerer topp farten på. Den er på det strameste. Jeg er aldri med når hun kjører. Har ikke nerver til d. Hun har alt sikkerhers utstyr og er kansje godt sikkret. Hun kjører altid under oppsyn. Hun var 5 da hun fikk den.

Du vet at dere foreldre får bot på mellom 4 og 10 tusen første gang hun blir tatt og at dere kan få så mye som et års fengsel bare for å la henne kjøre selv om det ikke skjer noe galt? Ved ulykke kan dere i værste fall tiltales for uaktsomt drap, ganske fortjent egentlig, men ille for jenta om hun stryker med.

Skrevet

Før vi kjøpte den var jeg og snakket med politiet om det var lov og kjøre den for henne. Fikk beskjed om at det var det. Så da synes jeg det er rart at vi ikke fikk dwn beskjeden du sier.

Skrevet

De barna som dør bruker også sikkerhetsutstyr!

Klarer ikke å respektere slike foreldre overhodet. Dere er slike foreldre som gir barnet softgun når det er 12, bare fordi barnet vil. Softgun går under våpenloven(18 år) - og det er en grunn for det selv om det "bare" er plastkuler. Dette er en sammenligning fordi barnet ditt kan få store skader av å få atven over seg, og barn som har krig med softgun kan få varige øyeskader. Alvorlige konsekvenser som vi foreldre tar valg om.

Fatter meg ikke på folk asså.

Skrevet

Så synd at ditt omsorgsinstinkt ikke har blitt møtt av eksmannen. Det er ikke snakk om at man skal beskytte ungene for alt her i verden, men å se mulige konsekvenser på forhånd. Der er vi kvinner litt skarpere enn menn.

Selvfølgelig så ikke jenta det før konsekvensen var åpenbar, helt naturlig.

Ja, jeg er helt enig med deg. Jeg jobber også med risikovurdering hver dag (sannsynlighet x konsekvens, for dere som har vært igjennom dette ;) ) så jeg har fra dag én prøvd å banke dette inn i hodet på eksmannen. Men nå så de det jo selv med egne øyne, så får jeg håpe og tro han har vett nok til å roe ned (eller helst kutte ut) denne herjinga. Jeg har en gammel studievenninne som ble lam fra livet og ned i en ATV-ulykke, dette har gjort at jeg hele tiden har vært imot at dattera mi skal kjøre.

Og til dere som sier dette med maksgrense på fart.. Det spiller ingen rolle hvor fort du kjører, for tipper du rundt og får ATV'en over deg, det kan få ALVORLIGE, i verste fall fatale konsekvenser! :(

Skrevet

Før vi kjøpte den var jeg og snakket med politiet om det var lov og kjøre den for henne. Fikk beskjed om at det var det. Så da synes jeg det er rart at vi ikke fikk dwn beskjeden du sier.

Hvis den ikke kan kjøre fortere enn 6 km/t er det nok riktig. Da har hun lov, men hvis den kan gå fortere må den registreres hvis den skal kjøres utenfor bane. Da må hun være 16 eller 18 før hun kan få førerkort for å kjøre den.

https://www.politi.n.../Tema_751.xhtml

Skrevet

Under riktige forhold og med fullt sikkerhetsutstyr skal min datter få lov om hun vil og anledningen byr seg. Hun er en fornuftig jente på 4,5 år, som faktisk har tenkt konsekvens siden hun var 2!

Selvsagt vil vi aldri sluppet henne av gårde før hun hadde fått skikkelig instruksjon og det må selvsagt være en begrensning på hvor fort det kan gå og hvor hun kan kjøre.

Vi er imidlertid mer fan av andre aktiviteter som det ikke blir så brutale konsekvenser av. Klatring har hun prøvd litt og bare hun får taket på padlingen på flattvann, skal hun være med oss i elva for å padle.

Sikkert noen som mener det er galskap også, men det er da like skummelt å sende ungen alene av gårde langs en vei til og fra skolen f.eks. Man kan jo bli kjørt ned! OG på tråsykkel - den eneste beskyttelsen man har er en liten lett hjelm på hode. En velt i 20-30 km/t kan gi svært store skader! Og bare tenk på om det blir en kollisjon mellom sykkel og bil!

Nei, aktivitet, ustyr og nivå etter alder og ferdigheter!

Skrevet

Under riktige forhold og med fullt sikkerhetsutstyr skal min datter få lov om hun vil og anledningen byr seg. Hun er en fornuftig jente på 4,5 år, som faktisk har tenkt konsekvens siden hun var 2!

Selvsagt vil vi aldri sluppet henne av gårde før hun hadde fått skikkelig instruksjon og det må selvsagt være en begrensning på hvor fort det kan gå og hvor hun kan kjøre.

Vi er imidlertid mer fan av andre aktiviteter som det ikke blir så brutale konsekvenser av. Klatring har hun prøvd litt og bare hun får taket på padlingen på flattvann, skal hun være med oss i elva for å padle.

Sikkert noen som mener det er galskap også, men det er da like skummelt å sende ungen alene av gårde langs en vei til og fra skolen f.eks. Man kan jo bli kjørt ned! OG på tråsykkel - den eneste beskyttelsen man har er en liten lett hjelm på hode. En velt i 20-30 km/t kan gi svært store skader! Og bare tenk på om det blir en kollisjon mellom sykkel og bil!

Vet du egentlig hvor grotesk ulykkesstatestikken er for ATV?

Skrevet

Vel og greit at man lar barn prøve seg i forskjellige aktiviteter. Klatring er ganske så sikkert hvis man bruker rett sikring. Du som forelder styrer sikringen. Padling er ganske så sikkert hvis man bruker vest. Og du som forelder padler på siden.

ATV - vel bikker den oppå deg hjelper det ikke å ha alt sikkerhetsutstyr, så enkelt er det. Og det hjelper ikke at mor står å ser på. Den er noen kg.

Jeg mener ikke at barn skal sveve på sukkerspinn, men å se muligheten for alvorlige konsekvenser i en idrett.

Men risikoen er stor i slik idrett fordi barna kjører atvene på fritiden også, utenfor påkrevd bane og uten voksent tilsyn. Fordi det har gått så bra til nå, barnet klarer dette fint selv. Slike foreldre kaller jeg elendige foreldre.

Skrevet

Her ønsker de to eldste (12 og 8) seg ATV. Søskenbarnet har det. Jeg sier NEI. Jeg har ikke tenkt på at det har vært så farlig som jeg leser her, men jeg vet det er ulovlig. Og jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe et dyrt, ulovlig leketøy hvor man må "gjemme seg bort" for å leke.

Nå er NEI'et enda sterkere hos meg og jeg kan si det med god samvittighet, ikke føle meg som en slapp mor som ikke vil yte noe for unga.

ATV er bannlyst her nå! Huff.

Skrevet

Tenk det, en 11 åring er død. For en unødvendig ende på et liv, en person med muligens søsken, søskenbarn og masse venner som han elsket å være sammen med.

Barnet får ALDRI oppleve en ny jul,

ALDRI oppleve sin første kjæreste(kjærlighet),

ALDRI oppleve første dag på ungdomsskolen,

ALDRI oppleve en ny klem og kyss av sin mor og far,

ALDRI oppleve egne barn,

ALDRI oppleve å bli gammel,

...bare pga foreldrenes valg.

Jeg er en slik person som tenker på den døde, aldri de som sitter igjen - for de har livet i behold selv med all verdens sorg.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Vedr nytten av ATV så kommer det jo mye an på hvor man bor. Her "på landet" er det svært mange som bruker de som nyttekjøretøy. Med mange bratte fjell rundt oss, gjør slike kjøretøy sauesanking, vedlikehold av utmark og hytter osv til en lek :)

Det ene utelukker ikke det andre da - selv om man skaffer seg det med de beste intensjoner (og sikkert ingen baktanker) kan det jo hende at man ikke klarer å holde seg unna galmannskjøring dessverre.

Men barn og unge har ingenting på slike kjøretøy å gjøre - det er bare ren galskap!

Gjest sug lut
Skrevet

Vedr nytten av ATV så kommer det jo mye an på hvor man bor. Her "på landet" er det svært mange som bruker de som nyttekjøretøy. Med mange bratte fjell rundt oss, gjør slike kjøretøy sauesanking, vedlikehold av utmark og hytter osv til en lek :)

Det ene utelukker ikke det andre da - selv om man skaffer seg det med de beste intensjoner (og sikkert ingen baktanker) kan det jo hende at man ikke klarer å holde seg unna galmannskjøring dessverre.

Men barn og unge har ingenting på slike kjøretøy å gjøre - det er bare ren galskap!

Absolutt - det er noen som har det som nyttekjøretøy i akkurat sånne sammenhenger som du nevner. Men det er neppe flertallet.
Skrevet

VELDIG glad og takknemlig for den oppklarende forklaringen i de siste linjene der! Det er nok en svært sjelden grunn til å signere anonymt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...