Gå til innhold

Vanlig at baby "slår" og klorer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min på 10 mnd slår og klorer når han er misfornøyd med noe. Ofte kan han klore så hardt at jeg begynner å blø i ansiktet f.eks.

Har til nå tenkt at han er så liten at han ikke forstår, men kjenner nå at jeg begynner å bli litt urolig for at han skal forbli sånn..

Sier konsekvent nei og au når han gjør det, og at man ikke skal klore andre, men det har ikke særlig effekt.

Er alle barn slik? Eller bør jeg være bekymret?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Ingenting å bekymre seg over :)

Det er helt normalt at små barn reagerer fysisk, noe mange gjør de første årene. Rett og slett fordi de ikke har nok språk til å få uttrykt det de ønsker, vil eller føler.

Og når de er så små, så skjønner de ikke at det gjør vondt. Heller ikke konsekvensene av ting de gjør. Men fortsett å si at det ikke er lov til å slå/klore/bite. Det er helt normalt at det ikke gir særlig effekt nå, men plutselig en dag skjønner barnet hva du sier.

Skrevet

Min har aldri vert sånn :)

Men søsteren min si jente hun var/er helt grusom. Men det var fordi han var/er sinnsykt bortskjemt!

Hun er idag 2år.

Så jeg råder deg, vær streng få h*n til å forstå :)

Skrevet
Min har aldri vert sånn :) Men søsteren min si jente hun var/er helt grusom. Men det var fordi han var/er sinnsykt bortskjemt! Hun er idag 2år. Så jeg råder deg, vær streng få h*n til å forstå :)

Men hvordan være streng med en baby på annen måte enn å si nei? Han skjønner jo enda ikke, så å gå til mer drastiske tiltak mot en liten baby er vel litt i overkant voldsomt?

HI

Skrevet

Tror det er helt vanlig jeg :) min har vært sånn, og barna til søsknene mine har vært sånn :) det går over når de blir litt eldre :)

Gjest Mammas mirakel <3
Skrevet

Alle ti-mnds babyer jeg kjenner er sånn, inkludert min egen... Eller hun blir gjerne sånn når hun er oppspillt og glad hehe. Men er alltid konskvent og sier nei med bestemt tone ;) Helsesøster sa det var helt normalt for barn på den alderen og reagere slik :)

Skrevet

Mi var sånn en periode. Hun kløp og slo i ansiktet mitt. Jeg ble ganske fortvila til tider, litt lei meg og sur rett og slett. Det var bare på meg hun gjorde dette. Jeg sa nei, men jeg vet ikke hva hun forstod av det. Gikk over til å si nei og sette henne i lekegrinden og gå unna henne. Tror hun forstod det litt bedre. Nå er det helt over. Varte vel et par mnd at hun holdt på slik. Det ga seg når hun begynte i barnehagen faktisk.

Skrevet

Min var også sånn en periode, her beit han i tillegg. Hver gang han gjorde en av tingene, sa jeg bestemt nei til han og satt han på golvet slik at han forsto at jeg ikke godtok oppførselen hans. Det tok faktisk ikke lang tid før han skjønte at å få kos fra mamma og pappa må han la være å bite, klore og slå. Forresten, baby skjønner mye mer enn man tror...

Du får lykke til :)

Skrevet (endret)

Min eldste hadde en periode han slo meg hvis han var misfornøyd. (Hadde han klort ville jeg sørget for å klippe ned neglene hans, det er jo så fryktelig vondt!). Jeg sa bestemt nei og satte ham ned hvis han satt på armen / fanget. Han lærte raskt at det eneste han oppnådde ved å slå var at han måtte være alene på gulvet. Var over på et par uker.

Endret av Zebrah
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Babyen min på 10 mnd slår og klorer når han er misfornøyd med noe. Ofte kan han klore så hardt at jeg begynner å blø i ansiktet f.eks.

Har til nå tenkt at han er så liten at han ikke forstår, men kjenner nå at jeg begynner å bli litt urolig for at han skal forbli sånn..

Sier konsekvent nei og au når han gjør det, og at man ikke skal klore andre, men det har ikke særlig effekt.

Er alle barn slik? Eller bør jeg være bekymret?

Begge ungene har vært slik, minste er det fortsatt, hun er snart 8 mnd. Tror nok det er en måte å si sin mening på..

Skrevet

Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Du må bare si rolig at nei det gjør vondt, klappe mamma isteden- og så ta hånden hennes og stryke med den på hodet ditt.

Så lenge de ikke har noe særlig språk er det vanlig med fysiske reaksjoner uten at det er noe "farlig".

Skrevet

Være streng med en baby på 10 mnd??! Nå holdt jeg på å dette av stolen. Babyer skal ha kos og kjærlighet, ikke tilsnakk.

Du skal ikke være streng med en baby. Når babyen gjør noe som ikke er greit så kan du prøve med avledning. Funker som bare det.

Skrevet (endret)
Være streng med en baby på 10 mnd??! Nå holdt jeg på å dette av stolen. Babyer skal ha kos og kjærlighet, ikke tilsnakk. Du skal ikke være streng med en baby. Når babyen gjør noe som ikke er greit så kan du prøve med avledning. Funker som bare det.

Joa, men foregår det over lenger tid, er det faktisk greit å være litt streng mot babyen. De skjønner mye mer enn du tror. Det har jeg i alle fall erfaringer med nurket mitt. Han slo, klipa og beit på alt og alle i ett. Til slutt var det så ille at jeg begynte med å si nei på en bestemt måte og la han ned på golvet hver gang han gjorde det, etter kort tid sluttet han helt. Jeg tok opp dette temaet med helsesøster på 1 årskontroll, og hun mente at jeg gjorde helt rett.

Selvsagt varierer det fra unger til unger, så hver enkelte foreldrene på finne på sin måte å gjøre det på, men det funket i hvertfall hos oss. Nå er nurket snart 2 år, dersom han går virkelig over streken, setter jeg han i 1 bestemt krok og ber han sitte der i 1min. Gjør han det på nytt, så er det rett i samme kroken. Vi ser faktisk tydelig endringer hos han nå. Han er blitt mindre voldelig og mer kosete :)

Endret av Ane Elise
Skrevet

Barnet mitt var og er enda litt sånn (15m), men det er fordi folk rundt meg ikke gjør det jeg sier til dem når han lugger/biter/klorer. Det er rett og slett sette han ned med et klart nei idet han gjør noe galt og ignorere han i 30 sekunder-1min. Han har så og si sluttet med å gjøre sånne ting med meg, men nesten alle andre med unntak av de som har gjort som meg får unngjelde. Jeg gjør så godt jeg kan for å stoppe det, men er ikke lett :P

Skrevet

Hmm.. tror jeg skal fortsette med å si bestemt nei og ta bort hånden hans og se om det går over.. Hvis ikke får jeg vurdere andre metoder, er bare noe som stritter imot når det er snakk om timeout på så små barn.

Takk for svar alle sammen, godt å se at vi ikke er alene om problematikken!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...