Gå til innhold

Mistet min kjære far i helgen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter lang tid sykdom gikk min far bort i helgen.

Jeg satt ved hans side frem til siste slutt,og er glad han endelig har fått hvile, uansett hvor ufattelig trist å forferdelig det hele er.

Jeg står helt alene om dette, da min mor er svært psykisk syk og ikke i stand til å delta noe som helst nå i ettertid av bortgangen.

Heldigvis har jeg min fantastiske mann som er ubeskrivelig i denne situasjonen.

Vi skal i møte med begravelsebyrå i morgen for å avtale litt rundt selve gravferden samt det økonimiske å alt det andre som følger i ettertid.

Noe jeg ikke helt vet hvor/til hvem jeg skal spørre,er angående min Mor`s økonomi nå i ettertid.

Vil hun kun få sin egen pensjon? Eller får hun noe som helst engangsum eller annet etter min fars bortgang?

Hvor kan jeg eventuelt forhøre meg om dette? Tenker jo at banken de begge brukte kanskje blir det mest rette, men det er så mye baller i luften akkurat nå så jeg blir veldig usikker.

Min far var rett over 70, hun er 68.

Jeg setter veldig pris på alle svar jeg kan få.

Hilsen fra en datter som syns det er alt for tidlig å miste sin far i en alder av 25 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg med spørsmålene dine men kondolerer. Sender en stor klem

Skrevet

Kodolerer så mye.

Håper du får svar på spørsmålene dine.

Skrevet

Føler med deg i sorgen. Mistet selv min far etter lang sykdom da jeg var 30. Min mor var heldigvis i stand til å ordne selv... Råder deg til å kontakte nav jeg. Ta vare på gode minner.

Skrevet

Kondolerer.

Det kan hende at du kan finne svar på noen av spørsmålene dine her:

http://www.nav.no/Pensjon/Ytelser+ved+d%C3%B8dsfall eller ringe til det lokale nav-kontoret.

Ellers så er det lurt å se på hva slags forsikringer faren din hadde og evt. ta kontakt med forsikringsselskapet.

Om moren din har lav pensjon og ingen formue å snakke om, så kan det også hende at hun kan ha krav på ytelser som bostøtte. Ta en ting av gangen, så ordner det seg nok :)

Skrevet

Kondolerer så masse! Håper du klarer å ta vare på deg selv oppe i alt dette.. Jeg er helt enig i at 25 år er alt for tidlig å bli foreldreløs.. :(:( er selv 28 og tanken på å skulle miste foreldrene mine er uvirkelig.. ;-S

Jeg vet at en en av damene på jobben ble enke da hun var rundt 40 og da fikk en slags etterlatt-pensjon.. Men jeg vet ikke kriteriene for denne typen pensjon.,

Håper du får noen bedre svar på spørsmålene dine..

Klem

Skrevet

Føler med deg i sorgen. Håper du får svar på alle spørsmålene dine. Og ta vare på deg selv, støtt deg på de du har rundt deg, aldri vær redd for å spørre om hjelp, og aldri mist motet!

Jeg har selv mistet far i ung alder pga kreft, og har hatt mange tøffe tunge tider. Send pm hvis det er noe du vil snakke om eller lurer på. <3 Stor klem

Skrevet

Hvis foreldrene dine var gift får hun i tillegg til sin egen pensjon noe som heter enkepensjon. Hvor stor den er kommer an på hvor stor din fars pensjon var.

Kondolerer så mye.

Skrevet

Kondolerer så meget.

I tillegg til enkepensjon som n74 nevner, har hun muligens rett til bostøtte.

Men en faktor som er viktig akkurat nå er tilgang til felles kontoer. Hvis foreldrene dine hadde felles lønns og regningskonto, vil den bli sperret nå, hvis den ikke allerede er det. Så sjekk ut om din mor har felleskonto, og hjelp henne evnt med å overføre til annen konto, eller ta ut penger for den nærmeste tiden.

Skrevet

Sender en klem til deg. Vet litt hvordan du har det, min far døde helt plutselig for akkurat fire måneder siden. Han ble bare 64 år.

Det tar lang tid å nøste opp i alt man har rett på. Begyn med forsikringer og NAV og sjekk også med fagforeninger og diverse han har vært medlem av.

Men ikke stress med dette denne uken. Du har sikkert nok med begravelsen, sorgen og savnet. Klem igjen.

Skrevet

Kondolerer. Hør med begravelsesbyrået, da de kan masse om dette. Venninna mi fikk masse hjelp da hun var alene om alt da hun mistet faren sin i fjor.

Skrevet

Sett en advokat til å finne ut av det økonomiske, dersom du har råd til det. Kondolerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...