Gå til innhold

Sykelig overvektig og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaringer med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva defineres som sykelig overvektig da?

mener du bli gravid med overvekt, eller ER du allerede gravid?

Skrevet

Det går på bmi, og for noen er det ikke så store problemer å gå gravid, men blir regnet som risikosvangesskap, og får vanligvis tett oppfølging.

Skrevet

de har vel ofte en sykdom i undeliver/hormonsykdom som heter pco også... som gjør at man produrerer mer testosteron, har cyster ....

Skrevet

Jeg er blitt gravid og har BMI over 40..

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med å være det :)

Skrevet

de har vel ofte en sykdom i undeliver/hormonsykdom som heter pco også... som gjør at man produrerer mer testosteron, har cyster ....

Ikke alle er like med den diagnosen, og du kan være normalvektig med pco. Jeg har selv pcos og har ikke høyt testosteron. Er mye bak denne diagnosen. Men en kan være overvektig å ikke ha dette og.

Skrevet

Jeg har høy bmi, nesten 40 og det går greit. Blir passert godt på :D Ikke alle i helsesystemet som er like forståelsesfulle, så ikke bli overrasket over at noen griner på nesen og blir ufine mot deg. Om det er problemer med noen, så be om å få bytte feks jordmor om hun er problemet. En trenger støtte, ikke motgang.

Skrevet

Jeg har høy bmi, nesten 40 og det går greit. Blir passert godt på :D Ikke alle i helsesystemet som er like forståelsesfulle, så ikke bli overrasket over at noen griner på nesen og blir ufine mot deg. Om det er problemer med noen, så be om å få bytte feks jordmor om hun er problemet. En trenger støtte, ikke motgang.

Det er en av de tingene jeg frykter.. siden denne graviditeten er virkelig ønsket på alle måter, så er jeg redd for at jeg skal bli møtt av et kritisk helsesystem som istedetfor å hjelpe meg blir bare peke med fingeren for å vise alt jeg gjør galt.

Hvor langt er du på vei? :)

Skrevet

Jeg hadde BMI på 39,2 heltpå begynnelsen av svangerskapet. Og gikk opp til 51,8 i BMI som høygravid.

Du trenger mye støtte, vit at det blir tungt, men for all del ikke bli lei deg av kommentarer. Et barn er alltid ønsket uansett vekt (planlagt hvertfall).

Jeg ble møtt av både veldig snille, koselige og støttende jordmødre og leger, men også noen som selvfølgelig ikke klarte å holde kjeft.

Jeg fikk selv bekkenløsning, ryggplager, knebelastningsskader, stoffskifteproblemer, høye leververdier osv osv.

Men jeg ønsket barnet så sterkt at jeg aldri hadde klart å ikke gjennomføre svangerskapet. Men tungt mot slutten,tungpusten og måtte bruke litt krykker. Sliter fortsatt med å bli kvitt de 30 kg jeg gikk opp - 9 mnd siden fødsel. Ble hastesnitt på meg da.

Skrevet

Det er en av de tingene jeg frykter.. siden denne graviditeten er virkelig ønsket på alle måter, så er jeg redd for at jeg skal bli møtt av et kritisk helsesystem som istedetfor å hjelpe meg blir bare peke med fingeren for å vise alt jeg gjør galt.

Hvor langt er du på vei? :)

Jeg er 17 uker nå og formen er grei. Har dessverre fått bekkenløsning men det er ikke mye å gjøre noe med. Var superheldig å finn anbefalt en manuellterapaut som og kan hjelpe meg i forhold til maten. Bor du i Trondheim er det bare å ta kontakt med tiller fysio :D Er med i prosjekt på sykehuset, havnet dessverre i kontrollgruppa, men får alle undersøkelsene i form av glukosebelastning, ul og hjertesjekker. Har verdens beste fastlege som følger meg som en hauk :D Har og denne gangen fått en jordmor som viser forståelse, det hadde jeg IKKE sist. Er bare å spørre om det er noe du lurer på, gjerne som PM ;-)

Skrevet

Jeg bare lurer.. Hvordan klarer dere å bli så store??

Ikke ment som kritikk, bare ren nysgjerrighet!!

Handler det om det psykiske eller ?

Skrevet

dytt.. BMI på over 40 er veldig høyt, i seg selv er jo bmi over 30 sett på som sykelig overvekt. Hvordan har det seg at dere klarer å bli så store uten å ta grep?

Skrevet

Hvordan jeg ble stor?

Pga hver gang noen nevnte trening, tvang meg med i gymtimer og pratet om kosthold så gikk det maks en time før jeg bøttet nedpå med fettrik mat og godteri. Jeg eide ikke begrensninger på hvor mye jeg skulle få i meg i løpet av en dag. Jeg kunne spise 2 ganger om dagen, men da var det snakk om 4-6 brødskiver med mat og kanskje 1 stoor porsjon middag (dvs 3 porsjoner for et normalt menneske).

Jeg har alltid spist normal husmannskost hjemme, og jeg gjør det nå også, men problemet for meg er str på porsjoner. Jeg kan sikkert sluke nedpå 2-3 porsjoner som sagt til hvert måltid. Var hvertfall det jeg gjorde før.

Et dagsinntak for meg før;

frokost; 4 brødskiver med ost+ agurk+ majones og servelat + agurk + majones

lunsj; det samme

middag; 3-4 poteter, 2-3 kyllingfileeter og en liten dæsj med grønnsaket.

kveldsmat; 4 brødskiver med leverpostei + rødbeter + majones

i tillegg var det annenhver dag med sjokolade, godteri, cola, iste, druer o.l.

Og sånn jeg tenkte før, og tenker nå også (kommer ikke ut av tankegangen), går jeg opp 5 kg er ikke det så farlig, går jeg ned 10 kg er ikke det noen stor bragd.. Og jeg har vel alltid tenkt sånn. å gå ned 1 kg i uka er et nederlag for meg.

Så ja, jeg sliter med motivasjon/tankegang dvs det psykiske. For jeg SER det ikke.

Skrevet

Og et spørsmål; hvorfor dømme når dere ikke har vært der selv?

Skrevet

En blanding av en kost som er sunn for andre men ikke for meg og mye usunt pga kjedespising.

Jeg har insulinresistens av PCOS som gjør at jeg ikke tåler karbohydrater men jeg elsker salat, frukt og grønnsaker men jeg burde ikke spise det.

Begynte å gå opp i vekt når jeg ble vegan (hadde BMI 23 ble BMI 35 på et halvt år) og da ble jeg så deprimert at jeg begynte å drikke en halvliter coca-cola hver dag. Lurt? Nei, slettes ikke.

Så fikk jeg ryggproblemer som gjorde at jeg ble stillesittende i et halvt år som dyttet meg over 40 BMI pga kjedespising.

Slankeoperasjon er ikke en løsning for min del, men jeg prøver å finne balansen mellom karbohydrater iforhold til resten fordi jeg legger på meg om jeg spiser det som er anbefalt av staten eller mer.

Når jeg prøvde å få hjelp med min overvekt når jeg hadde BMI 35 så fikk jeg beskjed om at jeg var for frisk for å få hjelp til kost eller andre måter derfor fikk jeg heller komme tilbake når jeg var større. Og det var flaut nok å komme inn der å innrømme det med BMI 35 for så å bli avvist på den måten. Har gjort at jeg ikke tør å ta kontakt med helsevesenet lengre.

Nå drikker jeg kun coca-cola og 50 g sjokolade på lørdagen, får jeg søthunger ellers i uka prøver jeg å døyve det med te m/honning eller en liten bit mørk sjokolade. Jeg spiser normale porsjoner. Selvsagt jeg kan bytte ut det grove brødet(60%) med 100% .. men det finnes grenser på hvor store forandringer man kan gjøre på en gang for å klare en livsstilsendring.

Skrevet

Hvor i alle dager leser du at jeg er dømmende? Var vel et ærlig spørsmål.. Hilsen #12

Skrevet

Hvor i alle dager leser du at jeg er dømmende? Var vel et ærlig spørsmål.. Hilsen #12

Jeg skrev dere ja, men mente egentlig kun den som skrev dette;

"dytt.. BMI på over 40 er veldig høyt, i seg selv er jo bmi over 30 sett på som sykelig overvekt. Hvordan har det seg at dere klarer å bli så store uten å ta grep?"

Skrevet

Det som provoserer meg er at man ikke selv ser helserisikoen både for mor og barn ved eksrtem overvekt, man er bare redd for hva andre sier om en.

Så klart er det vondt å få høre at du er farlig overvektig, men hadde du skrevet her at du røykte 2-3 sigaretter om dagen og var gravid ville du blitt halshugd og virkelig blitt skjelt ut. Selv om det er like farlig for barnet når mor er ekstremt overvektig som om hun røykte under svangerskapet.

Skrevet

Det som provoserer meg er at man ikke selv ser helserisikoen både for mor og barn ved eksrtem overvekt, man er bare redd for hva andre sier om en.

Så klart er det vondt å få høre at du er farlig overvektig, men hadde du skrevet her at du røykte 2-3 sigaretter om dagen og var gravid ville du blitt halshugd og virkelig blitt skjelt ut. Selv om det er like farlig for barnet når mor er ekstremt overvektig som om hun røykte under svangerskapet.

Selvsagt visste jeg om helserisikoen ved overvekt og graviditet. Enda godt jeg røyka i tillegg da.. Og kutta den ikke ut før ved 20 uker.

Skrevet

En blanding av en kost som er sunn for andre men ikke for meg og mye usunt pga kjedespising.

Jeg har insulinresistens av PCOS som gjør at jeg ikke tåler karbohydrater men jeg elsker salat, frukt og grønnsaker men jeg burde ikke spise det.

Begynte å gå opp i vekt når jeg ble vegan (hadde BMI 23 ble BMI 35 på et halvt år) og da ble jeg så deprimert at jeg begynte å drikke en halvliter coca-cola hver dag. Lurt? Nei, slettes ikke.

Så fikk jeg ryggproblemer som gjorde at jeg ble stillesittende i et halvt år som dyttet meg over 40 BMI pga kjedespising.

Slankeoperasjon er ikke en løsning for min del, men jeg prøver å finne balansen mellom karbohydrater iforhold til resten fordi jeg legger på meg om jeg spiser det som er anbefalt av staten eller mer.

Når jeg prøvde å få hjelp med min overvekt når jeg hadde BMI 35 så fikk jeg beskjed om at jeg var for frisk for å få hjelp til kost eller andre måter derfor fikk jeg heller komme tilbake når jeg var større. Og det var flaut nok å komme inn der å innrømme det med BMI 35 for så å bli avvist på den måten. Har gjort at jeg ikke tør å ta kontakt med helsevesenet lengre.

Nå drikker jeg kun coca-cola og 50 g sjokolade på lørdagen, får jeg søthunger ellers i uka prøver jeg å døyve det med te m/honning eller en liten bit mørk sjokolade. Jeg spiser normale porsjoner. Selvsagt jeg kan bytte ut det grove brødet(60%) med 100% .. men det finnes grenser på hvor store forandringer man kan gjøre på en gang for å klare en livsstilsendring.

Det verste her i tråden er faktisk det du skriver her at du har tatt kontakt med helsevesenet når du hadde bmi på 35 og blitt fortalt at du er for frisk og bedt om å komme tilbake når du er enda større.

Jeg har hatt noen friske innlegg her tidligere om at jeg mener at det legenes ansvar å ta tak i overvekt leeenge før det blir et så stort problem! Jo tidligere man tar tak i det jo mindre arbeid er det å endre.

For all del - ikke la den kunnskapsløse holdningen du møtte den gang hemme deg på veien til normal vekt igjen. Ikke la det bli en hindring for deg.

Det finnes en del veldig dyktige terapeuter som kan hjelpe deg med dette også. Ofte kan man da ha et par timer i første omgang, og så kommer man inn ved behov senere for evt å justere kostplanen, se fremgang osv. Det trenger ikke bli veldig dyrt. Så det kan være verdt å undersøke.

Lykke til i vektnedgangen :)

Ps.... dere som spør hvordan man blir så overvektig og tar opp risiko ift svangerskap. Prøv å skille litt de ulike trådene, evt start egen tråd om dette. Jeg ser ingen vits i å diskutere alle de detaljene hos personer som står midt i situasjonen - annet enn å være konstruktiv til hvordan gjøre situasjonen best mulig for mor og barn ut fra de gitte forutsetningene. Noe annet blir å legge stein til byrden for folk, og det synes jeg er unødvendig! Ta heller en diskusjon i egen tråd om overvekt og svangerskap - da kan jeg diskutere heftig der ;)

Skrevet

Hei

Jeg hadde en BMI på 36 sist jeg ble gravid.

Jeg søkte meg til Rikshospitalet for fødeplass.

Der har de noe som heter Adipol.

Der er et opplegg for overvektige gravide hvor man ikke bare blir fulgt ekstra opp av jordmor, men man blir også fulgt opp av en ernæringsfysiolog for at man skal ta tak i kostholdet for blant annet minske faren for ting som svangerskapsdiabetes som er en reell fare mår man er overvektig, og passe på at man ikke går for mye opp.

Fikk også UL'er med vekt estimering siden det ikke nytter å måle magen.

Jeg syns det var et veldig bra opplegg.

Vil anbefale deg å sjekke om det er noen sykehus der hvor dere bor som har et slikt opplegg.

Jeg har forresten fulgt mye jeg lærte under svangerskapet, og veier nå 12 kg mindre enn før jeg ble gravid, og minsten er "bare" 10 måneder.

Skrevet

Jeg hadde BMI på 28 og var egentlig helt normal.Dvs bortsett fra at jeg røyket 20 sigaretter og 5 gram hasjo daglig(i 12 år) det holdt vekten og sulten langt nede.Da jeg ble gravid sluttet jeg på dagen og kiloene begynte å komme.Fikk svangerskaps diabetes og la på meg enda mere av insulinen.Gikk opp 36 kg i svangerskapet...gikk ned mye av de etterpå men fikk insulinresistent noe de ikke har funnet ut før nå.Dvs at jeg legger på meg helt vanvittig mye av karbohydrater.Nå er jeg på streng diett og har lært meg hva jeg tåler av mat. Slik gikk det så langt,jeg er bare 162 cm så skal ikke mange kiloene til før jeg ser smellfeit ut..

Skrevet

Jeg hadde BMI på 28 og var egentlig helt normal.Dvs bortsett fra at jeg røyket 20 sigaretter og 5 gram hasjo daglig(i 12 år) det holdt vekten og sulten langt nede.Da jeg ble gravid sluttet jeg på dagen og kiloene begynte å komme.Fikk svangerskaps diabetes og la på meg enda mere av insulinen.Gikk opp 36 kg i svangerskapet...gikk ned mye av de etterpå men fikk insulinresistent noe de ikke har funnet ut før nå.Dvs at jeg legger på meg helt vanvittig mye av karbohydrater.Nå er jeg på streng diett og har lært meg hva jeg tåler av mat. Slik gikk det så langt,jeg er bare 162 cm så skal ikke mange kiloene til før jeg ser smellfeit ut..

Nå spurte vel HI om de som var overvektige FøR de ble gravide og ønsket råd.

Det at du la på deg var vel ganske vanlig siden både faktorer som graviditet, røykeslutt og harsj slutt gir kraftig vektøkning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...