Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #1 Skrevet 21. oktober 2012 Mulig jeg tar sorgene på forskudd her ang gaver julaften. Men samboer har to barn fra før og vi har ett fellesbarn. I år skal det feires sammen og barna til samboer pleier å få sykt mye gaver. Det blir flere familier som gir pga stefar og hans familie og mor og stefar er glad i å gi mange gaver. Sist vi feiret sammen, fikk vårt fellesbarn type 6 gaver, mens de fikk kanskje over 20 hver og pakket opp i timesvis. I år er vårt fellesbarn såpass stor at jeg er redd h*n vil reagere på forskjellen..noen som har det samme "problemet" ? Hva gjør dere?
Serepta Skrevet 21. oktober 2012 #2 Skrevet 21. oktober 2012 Er det et alternativ å la stebarna åpne gavene fra mors familie sammen med mor noen dager etterpå ? Altså en jul nr 2 ? Da blir gavemengden ca lik, og mer håndterbar også. Og mor får gleden av å feire litt jul sammen med barna sine. Vi gjør det på denne måten selv om vi kun har fellesbarn. årsaken er at vi har familien til mor på motsatt kant av landet, og har ikke sjangs å dra med alle julegavene med fly når vi farter frem og tilbake. Feierer nyttårsaften med motsatt part, og har da en liten julefeiring til.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #3 Skrevet 21. oktober 2012 Ja jeg har tenkt denne tanken, men samboer tror ikke det er noe problem tydeligvis. Men jeg vet jo hadde det vært motsatt, at fellesbarn fikk mye mer gaver enn barna til samboer, hadde de synes det hadde vært fryktelig urettferdig. Det er trist å grue seg til julaften pga dette... Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #4 Skrevet 21. oktober 2012 Mannen min har ei datter fra før av. Og vi feirer alltid en liten "julaften" rett før julaften de gangene hun ikke er her. Da lager vi noe god mat (ikke julemat, men pizza eller hva det er de har lyst på) og så får hun gavene etterpå. Da har hun tingene som hun har fått fra oss og familiene våre hos oss. Hun gjør akkurat det samme hos mora si. Da blir det ikke urettferdig på selve dagen
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #5 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg synes det høres ut som en veldig lur løsning, og sikkert koselig for barna å få en liten julaften med både mor og far. Jeg skal prøve å legge dette frem, selv om jeg vet at jeg kommer til å få spørsmålstegn fra både samboeren og svigers... Synes det er frustrerende å ikke få noe forståelse. Og frustrerende å ikke ha noe særlig å si i mange sammenhenger.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #6 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg og mannen har 3 barn sammen, i tillegg har jeg to jenter fra et tidligere forhold. Nå er gaveforholdet rimelig likt. Hadde det vert som du beskriver, hadde jeg nok latt de åpne gavene fra farens side hos han.
holahopp Skrevet 21. oktober 2012 #7 Skrevet 21. oktober 2012 da jeg var mindre hadde vi alltid en julaften på lillejulaften hos den vi ikke skulle være hos på julaften. Var helt greit det egentlig. Da fikk vi jo to dager vi kunne åpne gaver på. Ser problemet veldig godt og gruer meg til min gutt blir gammel nok til å skjønner slike ting. For han får jo ikke noen gaver av noen på farens side og vi kommer jo til å feire med fetteren hans som får så mange gaver for han får av mammans side og pappans side. Jeg har sagt til min familie at etterhvert hvis dere skal kjøpe flere ting så hadde det vært fint om de kunne pakke inn en og en ting så det virker som han får mer...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #8 Skrevet 21. oktober 2012 Nå har vi bare felles barn, men vi feirer jul sammen med min søster av og til og mine barn reagerer på gavemengden til søskenbarna sine. Min søster er skilt og har ny samboer, i tillegg er foreldrene til hennes tidligere mann skilt og etablert på nytt så det er sinnsykt mange sett med besteforeldre og nyfamilier. Barna der får så mye gaver at det er til å måpe over.... Mine barn skjønner at de er heldig som har foreldre som ikke er skilt, men de sitter litt betuttet på julaften og ser jevnaldrede søskenbarn pakke om omtrent fire ganger så mange gaver som dem. Så jeg skjønner godt hvordan du tenker. Synes det var en god ide og dele gavehaugen i to jeg, og la ungen åpne i to etapper, en med hver familie. Det må jo bli bedre for ungene også, da vil de sette mer pris på hver gave og ikke "bli lei" av å pakke opp...
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #9 Skrevet 21. oktober 2012 Ikke sant.. Da er det bare å overtale samboer og biomor... Så klart er fellesbarnet heldig som bor sammen med mamma og pappa, men det er liksom ikke de h*n tenker på julaften når de andre pakker opp haugevis med pakker og h*n ikke. Godt å høre at det ikke er bare jeg som tenker sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå