Gå til innhold

Totalruptur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde totalruptur ved første og eneste fødsel for snart 2 år siden. Har litt problemer med urinlekkasje og luft fremdeles. Ble operert umiddelbart etter fødsel.

Kan jeg få innvilget keisersnitt på forhånd, altså før jeg blir gravid? Jeg vil aldri føde igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du får keisersnitt på det grunnlaget uansett. Snakk med jordmor/lege, sikker på at det ordner seg.

Skrevet

Jeg fikk på oppfølgningssamtale beskjed om at jeg kunne velge neste gang, men at de ville uansett anbefale vanlig fødsel, men at man kan stille mer krav, f.eks erfaren jordmor, vekstestimering og eventuelle andre tiltak som kan hjelpe... Tror jeg går for vanlig neste gang og når den tid kommer. Kan jo være komplikasjoner med keisersnitt også... Jeg har for ordens skyld lite plager av dette nå, var verst de første mnd etter fødsel!! Vil helst ikke gjenta det..... Hadde ruptur 3b...

Skrevet

Min førstefødte veide 4 kilo og kom ut på tre timer. Jeg hadde en stor ruptur (3b) og ble operert rett etter fødsel. Ville ikke føde igjen, og da jeg drøyt to år etter ble gravid igjen var jeg til samtaler både på sykehuset og hos fastlege.

Ble endel rot (som førte til at jeg stresset enda mer), da fastlegen glemte å sende henvisning til sykehuset 2 ganger. 3.kontrollen ble den sendt, og jeg fikk samtaletime med en overlege. Hun gjennomførte en veldig nøye ultralyd, vekstestimering og så på meg nedentil.

Fikk beskjed om at hun absolutt rådet meg til å føde vaginalt igjen, da dette ville være det beste for både meg og barnet. Det var ikke før babyen nærmet seg 5 kilo, at de så en direkte sammenheng mellom vekt på baby og ruptur hos mor.

Planen ble at jeg skulle på vekstestimering igjen i uke 37 og vi skulle ta endelig avgjørelse der. Ble litt rot her også, der jeg fikk motstridende svar i forhold til vekt. En sa at han ville bli veldig stor, men at "dette gikk nok greit. Kroppen din kan dette" , mens en annen sa at babyen var på snittet. Dvs. at hvis babyen kom av seg selv før termin, ble det ikke noe snitt.

Det var ikke før jeg var hos jordmor på helsestasjonen I uke 39 at jeg virkelig senket skuldrene. Hun tok seg goood tid til meg, snakket, forklarte, betrygget og trøstet. Jeg fødte vaginalt rett før termin. Det tok tre kvarter og jeg fikk bare noen få smårifter som ble sydd på fødestua. Var oppe og dusjet etter en times tid. I superform!

Overlegen var imidlertid veldig klar på at dersom jeg hadde hatt senplager (lekkasjer ol. ), ville de ikke insistert på vaginal fødsel. De sjanser ikke med noen som har hatt plaget i ettertid og "endelig" klarer å fungere normalt. Du som har plager i ettertid, vil nok ha mye større sjans for å få innvilget snitt. Jeg er imidlertid glad for at jeg slapp unna et snitt.

Beklager at det ble så pinlig langt. Har visst et utbroderingsproblem fortsatt, åtte måneder etter siste fødsel :-)

Lykke til med fødsel - uansett hva du velger/får valgt.

Skrevet

Jeg hadde totalruptur ved første fødsel, har ikke hatt store plager av det i ettertid. Legene anbefalte meg vanlig fødsel men jeg fikk velge om jeg ville ha keisersnitt. Så etter endel snakk bestemte jeg meg for vanlig fødsel. Fødselen gikk helt fint, kun noen få pyntesting. De få små plagene jeg hadde etter totalrupturen forsvant etter andre fødsel. Så jeg er glad for at jeg valgte vanlig fødsel.

Men jeg hadde ikke valgt det om jeg ikke følte at sykehuset tok meg så på alvor som de gjorde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...