Gå til innhold

Dersom du kunne velge yrke på nytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knipse i fingrene å være russ igjen. Hvilken utdanning hadde du tatt?

Jeg trivs egentlig veldig godt i jobben min, og sannsynligheten er nok stor for at jeg hadde valgt det samme om igjen.

Jeg studerte et år etter videregående, samt tok opp et par fag fra videregående, så søkte jeg medisin, og kom inn i Bergen.

Og etter å ha brukt sommeren på å lese litt i de nyinnkjøpte studiebøkene samt tenk litt, valgte jeg å si fra meg studieplassen min. Søkte meg inn på studieplass i Oslo og en helt annen utdanning. Jeg har ikke angra, sånn egentlig.

Men når venninna mi, som nå er i turnus på St.Olavs forteller om hverdagen sin. Så kan jeg kjenne et lite stikk av "valgte jeg feil..."

(Then again, hadde jeg ikke valgt Oslo og annet studie hadde jeg sikkert ikke møtt mannen min, sikkert ikke fått barna mine, og sikkert ikke levd det fine livet mitt...)

Videoannonse
Annonse
Gjest I See You, Shakin That Ass....
Skrevet

Advokat el politi :-)

Skrevet

Jeg måtte nok ha knipset meg tilbake til 16-åring, slik at jeg kunne ha valgt gymnas i stedenfor yrkesskole ;D Så ville jeg ha studert litteratur og bokhandlerfag i Oxford i England (fantastisk kulturell og historisk by!) og forhåpentligvis fått jobb som redaktør i et bokforlag her hjemme! DET er min drømmejobb da jeg er dyktig i språk og elsker å lese og skrive!

... Men jeg er veldig glad for yrket jeg har; det er familievennlig, svært fleksibelt og det er høy etterspørsel etter slike som meg :)

Skrevet

Jeg ville nok blitt vernepleier. Er idag uten utdannelse.

Skrevet

Knipse i fingrene å være russ igjen. Hvilken utdanning hadde du tatt?

Jeg trivs egentlig veldig godt i jobben min, og sannsynligheten er nok stor for at jeg hadde valgt det samme om igjen.

Jeg studerte et år etter videregående, samt tok opp et par fag fra videregående, så søkte jeg medisin, og kom inn i Bergen.

Og etter å ha brukt sommeren på å lese litt i de nyinnkjøpte studiebøkene samt tenk litt, valgte jeg å si fra meg studieplassen min. Søkte meg inn på studieplass i Oslo og en helt annen utdanning. Jeg har ikke angra, sånn egentlig.

Men når venninna mi, som nå er i turnus på St.Olavs forteller om hverdagen sin. Så kan jeg kjenne et lite stikk av "valgte jeg feil..."

(Then again, hadde jeg ikke valgt Oslo og annet studie hadde jeg sikkert ikke møtt mannen min, sikkert ikke fått barna mine, og sikkert ikke levd det fine livet mitt...)

Jeg ville gjort omtrent det samme, men ville heller valgt Handel- og Kontor-linjen på vgs, fulgt opp med påbygg og to år som lærling.

Begynte på sosiologistudier da jeg var 25 og jobber som forskningsassistent. Det ville jeg gjort likt. Men de fem årene før, ville jeg aldri i livet jobbet i barnehage om jeg fikk velge igjen.

Skrevet

Konditor! Eventuelt oversetter :)

Skrevet

Da hadde jeg GARANTERT vært noe så barnevennlig som LæRER - helst i småklassene!!!

TENK å ha 3 mnd fri i året................

Sommer-, høst-, jule- , vinter- og påskefri!!!!!!!!!!!!!!!!

FRI nesten hver gang barna har fri......... (untatt 5-6 planleggingsdager......)

OG den lønna!!!!!!!!!!!!!

MEN stortrives i jobben jeg har nå også :) :)

Skrevet

Er moro å se hvor naiv innstilling man har til læreryrket :P No offence, M@mmosvosv, jeg er faktisk glad for all avspasering i tilknytning til sommerferien og lignende, men tenk litt over at det er en grunn til det ;) MEN jeg liker veldig godt å være lærer, altså :D

Skrevet

Hadde jeg valgt det samme, men begynt mye før.

Hadde jobbet ganske mange år før jeg begynte å studere. Ville jobbet færre år i samme jobb og begynt å studere til det samme noen år før. Var over 30 da jeg begynte på studiene mine, skulle gjerne vært 25-28. Ville ikke vært foruten den andre jobben heller, men litt kortere tid.

Skrevet

Jeg ville valgt det samme på nytt. Trivdes veldig godt med studietiden og trives godt med jobben nå.

Skrevet

Jeg er lærer. Og ville byttet til et yrke der jeg må telle penger eller noe. Siviløkonom eller noe. Masssssse penger i lønn ;) Mer enn det jeg har nå da....

Skrevet

Hmm - aner egentlig ikke. Har hatt mange forskjellige jobber og har trivdes i de fleste av dem. Har mange års høyere utdanning.

Tror kanskje jeg hadde valgt ett litt mer aktivt yrke. Jeg er "kontorrotte" sånn i hovedsak. På en annen side så har det vist seg fra ung alder at jeg har et visst talent for å organisere osv, så jeg hadde vel havnet oppi det uansett yrkesvalg.

Virker som en del her tror at man velger yrke for "livet" når man først har valgt. Det er ikke riktig! Man kan utdanne seg, videreutdanne seg, velge ulike retninger osv osv osv. Det behøver ikke å bety mange år utenfor arbeidslivet. De fleste utdanninger går det faktisk an å kombinere med jobb. Ev litt av hver. (selvsagt er det noen studier som f.eks. lege hvor dette er vanskelig, men noe innen helsefag er ikke umulig).

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Veterinær. Det kunne jeg likt å ha vært :)

Skrevet (endret)

Lærer igjen, jeg elsker jobben min og jeg er dritgod! ...og beskjeden.

Og jeg synes ikke lønna er noe å klage på, bikka 500 000 i år med lokale tillegg.

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Jeg studerer i dag pedagogikk. Kunne kanskje tenke meg å jobbe i skolen, så jeg er jo inne på noe. Men skulle kanskje valgt lærer for det er nok lettere å. Men men, er i starten av 20årene så toget har ikke vel ikke gått enda:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...