Gå til innhold

Hvordan i huleste strikker man striper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg ikke finner noe ved å google er sikkert at det er så basic at ingen tror det finnes noen som ikke skjønner det.

Men altså, hvordan strikker man striper uten å få den ekstra kanten på den ene siden når man bytter farge? Er det meninga at man skal strikke hver farge hver for seg og så sy det sammen, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Strikket du frem og tilbake eller rundt? Du får striper ved å skifte garn og strikke videre med en annen farge. Jeg er litt usikker på hva du mener med stripe på kanten?

Skrevet

Den ekstra kanten får du okke som, men det blir jo vranga :)

Skrevet

Kommer litt an på mønsteret og om du strikker rundt eller frem og tilbake, og hvor ofte du skifter farge. Har du et mønster vi kan google?

Skrevet

Jeg strikker skjerf, og da er det jo liksom ingen vrange :)

Kan ingenting om rett, vrang osv. Er heeelt i nybegynnerfasen, og tenkte det var safe å begynne med skjerf, men tydeligvis ikke :/

HI

Gjest Filifjonka
Skrevet

Men hva er den stripen du snakker om? Er det den tynne ekstra stripen under der du skifter, farge, bortover? Eller er det noe ytterst på kanten?

Skrevet

Hvis det er tynne striper så lar du den løse tråden komme på innsiden av den fargen du strikker i hver gang du er i den siden. Hm... vanskelig å forklare.

Har du brede striper på skjerfet så er det nok bedre å klippe av tråden hver gang du skifter farge.

Lykke til med strikkinga :)

Skrevet

Åh...æsj.

Er det noe annet som er lett Å begynne med, da?

Har kjøpt rundpinne og vanlige pinner, begge 3 mm, men finner ingen oppskrifter som bruker den pinnestr :/

Skrevet

Hvis det er tynne striper så lar du den løse tråden komme på innsiden av den fargen du strikker i hver gang du er i den siden. Hm... vanskelig å forklare.

Har du brede striper på skjerfet så er det nok bedre å klippe av tråden hver gang du skifter farge.

Lykke til med strikkinga :)

...og feste dem når du er ferdig.... skulle det stå i den siste setningen.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Pinnetykkelse kommer an på garnets tykkelse. Skjerf er helt basic og lett å strikke. Jeg foreslår at du strikket skjerfet ditt. Klipp av tråden hver gang du skifter farge. Se om du kan finne noe instruksjonsvideoer på nett eller noen som kan lære deg litt mer. Rette og vrange masker er ganske grunnleggende å kunne.

Skrevet

Men hva er den stripen du snakker om? Er det den tynne ekstra stripen under der du skifter, farge, bortover? Eller er det noe ytterst på kanten?

Jeg mener den tynne ekstra stripen bortover :)

Skrevet

Det blir kanskje penere dersom du strikker patentstrikk?

Skrevet

Med å klippe av tråden etter hver gang, mener dere da å sy det sammen etterpå? Har googla i en times tid, men alle videoer og forklaringer er så avanserte. Kanskje strikking egentlig ikke er helt for meg :/

HI

Skrevet

Er disse for avansert også? Jeg gadd ikke se ferdig, men syntes det så passe greit ut?

og denne:

Skrevet

Ha ha! Takk for videoene, det er mer sånn forklaring jeg trenger :P

Så det var flere av dem også!

Takk for hjelpen alle sammen :)

(Tro det eller ei, men jeg strikka faktisk en hel genser da jeg var 11. Hadde visst ikke så tungt for det den gang).

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...