Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å få to tette barn som kan dele litt? Vil gjerne høre både de positive og de negative aspektene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mest positivt selvsagt! Har 3 gutter, født i 08, 10 og 12. To år mellom hver. Har selv en søster som er 16 mnd yngre enn meg, har egentlig dårlig erfaring med det, det blir for tett. Er det to år mellom så er en størst liksom. Ikke tvil et sekund, tenk hvor mye utbytte de får av hverandre (men jeg anbefaler ikke mindre enn to år mellom, det er perfekt)!

Skrevet

Jeg har gutt og jente som det er 20 mnd mellom. Det var slitsomt det første året med to, men mest var det nok pga at jeg begynte å studere da jenta var 3,5 mnd og vi hadde veldig dårlig råd og mannen jobbet overtid. På tross av dette angrer jeg ikke et sekund, for bror og søster er verdens beste venner og leker seg fantastisk fint sammen :) Har nå nummer tre i magen og vurderer å gi han et søsken innen to år også. Kjør på! ;)

Skrevet

Mine to er født med 12mnds mellomrom :)

Helt planlagt - og litt flaks - og jeg ville aldri gjort det anderledes.

Når vi nå vurderer nr tre dog, er det vanskeligere å hoppe i det.... Siden vi tross alt har 2 friske flotte allerede som straks er gjennom trassalder og nærmer seg skolealder..... :)

Skrevet

P.s. De sloss og leker samen om hverandre - men vet tydelig hvem som er storesøsken og hvem som er lillesøske....

Skrevet

Har 3 tette. 16 mnd mellom nr 1 og 2 og 20 mnd mellom nr 2 og 3. Mye gleder,men også veldig slitsomt da jeg gikk hjemme med alle 3. (anbefaler å ha bhg plass til det,de andre barna :P ).

Denne gangen blir nok bedre for min del siden den minste er 3,5 år når nr 4 kommer :) Stresser ikke med å skal klare ALT alene lenger heller ;)

Kjör på! De har mye glede av hverandre :))

Skrevet

Vi har 3,5 år mellom våre to jenter. Synes det var helt perfekt:) Hun eldste fikk være liten lenge og var stor og selvstendig nok til å takle å være storesøster da hun lille kom. Var ferdig med "trassalder" også;) Deilig å ha en som kan kle på seg selv, og slippe to med bleier;) Men alt går jo. Det spørs jo bare på hva man er innstillt på selv;)

For oss var dette perfekt;) Jentene er nå 5 og 8 år og vi venter nr 3:D Jentene er kjempe gode venner. Krangler sjelden og leker fint tross aldersforskjell. Tror personlighet spiller mer rolle enn alder.

Skrevet

mellom mine to største er det 18 mnd i mellom. Det var ganske slitsomt det første året, mest pga av at begge jobbet 100% og barna var såpass små at de fortsatt våknet en del på natten og grusomt tidlig oppe om morgenen...Vi var konstant trette og slitne. Men denne tiden gikk sååå fort og jeg angrer ikke et sekund. I dag er de 5 og 6 år og leker kjempefint sammen. De har og har alltid hatt mye glede av hverandre, de savner hverandre fort hvis de er fra hverandre. Anbefaler absolutt å få to tette, den slitsomme tiden varer uansett kjempekort. Hadde jeg kunne forandre på noe, så ville jeg ha jobbet mye mindre mens de var helt små, det tror jeg hadde lettet tilværelsen mye:).

Da minsten var 2 år fikk vi lyst på nummer tre, og nå er nummer tre 2 år. Nå er jeg gravid med nummer 4, som ikke akkurat var planlagt, men veldig velkomment:). Det blir da 3 år mellom nummer 2 og 3 og 3 år mellom nummer 3 og 4. Det er også en veldig fin aldersforskjell, men da tar det lenger tid for at de skal bli ordentlig gode lekekamerater. Men mindre slitsomt:). Glede av hverandre har de uansett:)

Lykke til!

Skrevet

Har 2 tette, 2009 og 2011, og venter tett nr 3 når minste er 1 1/2. Det var vel mest slitsomt den første tiden, med nattevåk, og mye amming. Litt dårig samvittighet for at største ikke skulle få nok oppmerksomhet, men så lenge man er bevisst på det går det greit. Nå går begge i barnehage, og de leker godt sammen både der og hjemme. Alt i alt syns jeg det er helt topp med tette, så jeg ville nok ikke gjort det annerledes :)

Skrevet

Jeg har snart 6 tette barn. Største gutten er 9 år, ei på 6 år, en på 5 år, 3 år , en på 16 mnd og nr 6 ventes i desember. da blir det bare 18 mnd imellom. Det er veldig hektisk, men også koslig. Synes 2 år imellom er greit. Men 18 mnd er for tett.... 3 år er akkurat passe imellom synes jeg. ingen av barna har vært planlagt da jeg ble gravid på p piller og spiral 4 ganger. er takknemelig for alle mine små...

Skrevet

2.5 mellom mine 2. Synes det var kjempe godt å ha god tid med hvert barn, uten å måtte "stresse" seg igjennom små barns tiden. Største mann har en enorm omsorg for lillebror, det er godt å ha en som har kommet litt lengre enn den andre, slik får man porsjonert ut litt.... Alle er forskjellige når det kommer til dette, kommer egentlig litt ann på hvordan man selv er og hva man takler :)

Skrevet

Hei. De minste barna er født juli 10. okt 11 og skal føde des 12!

Går veldig greit med 2 tette, men gruer meg for 3. Rimelig hektisk å gå høygravid med 2 så aktive hjemmeværende barn og en mann som jobber døgnet rundt. Min lille på 1 år begynte å gå når hun var 9,5 mnd og hermer etter storebror på 2, de både leker fint og krangler så busta fyker, men d hadde ikke vært så slitsomt om jeg ikke var gravid da:) Mye å gjøre, men veldig koselig også. De vil jo også få et tett bånd når de er så nærme i alder:)

Skrevet

Jeg får fire ganske tette. Har ei på seks, en på tre og en på ett. De rekker akkurat å vylle 7, 4 og 2 før minstemann kommer til våren. Det er selvsagt intenst, men det er også fint. Mitt motto har vært at det spiller ingen rolle om du må opp tidlig med en eller tre, klokka er likevel like fordømt tidlig;-) Men det har overrasket meg positivt hvor flinke de er til å passe på hverandre, leke sammen osv.

Men jeg tror det er viktig når de er så tette at vi som foreldre tar oss tid til å gjøre ting med hver enkelt. Alle trenger å føle at de får alenetid med mamma/pappa og alle liker å være midtpunkt av og til.

En bonus når de er så tett, er at de yngre blir veldig kjappe på en del ting. De kopierer de eldre og blir gode på å kaste seg uti ting.

Det er artig og intenst, men jeg anbefaler å sørge for at man har tid til å være hjemme litt mer enn om man bare har et litebarn i gangen. Det blir jo mer hektisk med flere småtasser, og da er det godt å ikke ha så fryktelig mye stress med skole/barnehage/jobb-logistikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...