Gå til innhold

Er datteren vår sent ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 1 år og sier bare dada (Litt trist at ho ikke sier mamma enda :P )

Hun går ikke hvis vi ikke holder henda hennes. Hun tør ikke prøve. Hun er heller ikke særlig interessert i leker ...

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Seriøst? Kjære skrytemødre, tenk på dette spørsmålet når dere skryter av at barna deres er like smarte som keiseren av Nordkorea var som liten. Og HI, jeg tror du må begynne å finne opplysninger om barn på mer seriøse plasser enn dette forum. Dette er et sted for skryting når det gjelder barnas utvikling, ikke et sted for normale barn.

Skrevet

Hun er 1 år og sier bare dada (Litt trist at ho ikke sier mamma enda tongue.png )

Hun går ikke hvis vi ikke holder henda hennes. Hun tør ikke prøve. Hun er heller ikke særlig interessert i leker ...

Vårt barn var 2 år før hun begynte å bable. Vi var begynt å utrede henne for autisme, men plutselig pratet hun i treordssetninger. Mange uttalefeil fremdeles, men snakker som en foss. Mamma var hun 2,5 år før hun sa. Hun er 3,5 år nå.

Hun gikk heller ikke før hun var 13-14 mnd, noe jeg aldri har hørt er veldig sent. Og leker var de iallefall 2 år før de brydde seg om. Før det var tresleiver, esker og fjernkontrollen de eneste aktuelle tingene å leke med.

Tror ikke jenta di er sent ute.

Skrevet

Hun tar den tiden hun trenger :) husk på at det meste er normalt og ikke hør på skrytemammaer!

Skrevet

Hun er hvertfall ikke sen i forhol til mitt ene barn. Hun knakk snakkeboblen når hun var 3,5år. Før det så var det Pus og noen få ord som ble sagt bare. Nå går hun på skolen og ligger forran i norsk og engelsk, så at hun var sen av seg hadde ingenting å si for henne hvertfall. Helsesøster tok det også helt med ro når det kom til dette. Hun forsto hva vi sa og gjorde seg forstått på andre måter så det var aldri ett problem om hun ikke pratet noe. Selv om det hadde vært litt praktisk. Men skal vel også sies at jeg var like treg nesten når jeg var liten, pratet enda mindre.

Jeg trodde barn gikk når de var godt over året gjennomsnitt, så når hun er året så er det ingen ting å stresse med. Selv hadde jeg barn som gikk tidlig, helsesøster syns hun første var tidlig med å gå når hun var 11mnd og skikkelig overrasket når minsta gikk når hun var 9mnd. Personlig skulle jeg håpt at de var mer gjennomsnittelige der for jeg fikk kjørt meg.

Men barn er forskjellige, tidlig med noe og tregere med annet. Hun ene min var rask med å gå men treg med å prate. Helsesøster er den du burde prate med om du lurer på om barnet ditt er for sent ute med noe og om et evt er noe galt.

Skrevet

Vår lille krøp da han var 13 mnd og gikk da han var 18 mnd. Ikke noe i veien med han, helt normalt. Fulgt opp av fysio til han var ett år for noe annet, men hverken han eller helsesøster var bekymret; selv om vi var det, klarte de å berolige oss at alt var normalt. Så tror du kan ta det med ro. Dersom hun ikke sier noe annet når hun er 3, ta det opp med helsesøster.

Skrevet

Jeg synes også dette var et underlig spørsmål.

Jeg har en datter på samme alder, med de samme ferdighetene. Kunne ikke falle meg inn å tro at hun er sent ute.

Dersom datteren din blir 2 og hun fortsatt ikke har utviklet seg, kan du begynne å bli bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...