Gå til innhold

Hva skjer når os forsvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått innvilget os i 2 år nå. Kan bli tøft når de pengene forsvinner. Hva har dere andre gjort som har hatt os?

Videoannonse
Annonse
Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Vel man vet jo heldigvis at de forsvinner på et tidspunkt. Så er vel ut i jobb for de fleste. Det er jo penger ment som en overgansfase hjelp. Da det er mye penger og uvant med en ekstra person i husholdninge. Men de fleste klarer vel å skaffe seg en jobb innen 3 år.

Så det blir vel ikke så tøft vel? Os er på 10 000 ca etter skatt, en lav lønn er vel på det dobbelte. Så du vil nok klare deg helt fint =)

Skrevet

I løpet av de to årene skal du jo fint kunne skaffe deg nødvendig utdanning eller jobb. Noe annet ville bare vært dårlig planlagt.

Nå har du jo to år på å planlegge. Hva tenker du? Skal du sitte på rompa i to år eller sikre fremtiden? Ditt valg.

Skrevet

Tja, jeg fikk meg deltidsjobb og samboer. Så da ordnet mye av økonomien seg.....

Skrevet

Lurer på det samme selv, da jeg kanskje blir alene.. Jeg er på dørstokken til å bli ufør, lite sannsynlig at jeg kan jobbe mer enn et par dager i uka og noen få timer hver dag ihvertfall, hvis jeg får til å jobbe da. Hva da liksom,er det noe annet som kan erstatte os da.

Skrevet

os blir ikke erstattet. Det er ment som en støtte slik at en kan sørge for å blir selvforsørget i løpet av den perioden man har det!Ikke for at man kan sitte på rævva, eller ha deltidsjobb for det er behagelig.

Heldigvis for lovendrignen som kom!!

Skrevet

Lurer på det samme selv, da jeg kanskje blir alene.. Jeg er på dørstokken til å bli ufør, lite sannsynlig at jeg kan jobbe mer enn et par dager i uka og noen få timer hver dag ihvertfall, hvis jeg får til å jobbe da. Hva da liksom,er det noe annet som kan erstatte os da.

Hvis du er ufør, er det vel bare uføretrygd som er aktuelt... Eventuelt sosialstønad, men det er vel ikke noe å trakte etter. Du bør begynne å lete etter arbeid / starte prosessen med å bli trygdet snarest mulig. OS er ikke for at man skal slippe å jobbe. Det er at man skal få en mulighet til å skaffe seg jobb, noe som ikke alltid går over natta. Men på 2 år bør de fleste ha funnet noe å leve av.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er som Kliko sier: "I løpet av de to årene skal du jo fint kunne skaffe deg nødvendig utdanning eller jobb"

Bruk tiden fornuftig. Søk andre jobber, jobber som er bedre betalt, få deg utdannelse (dersom du ikke har det), ta videreutdanning etc. Bruk tiden slik at når os er over så har du en grei og stabil inntekt så du kan forsørge deg selv og barna dine på best mulig måte

Skrevet

jeg brukte tiden med os til å skaffe meg utdannelse slik at jeg kunne skaffe meg en jobb med en lønn jeg kan forsørge meg selv og barnet med, samt en jobb på dagtid som også var viktig for meg da jeg er 100% alene. Det er vel forsåvidt dette som er hensikten med ordningen- å bli selvforsørget.

Skrevet

Jeg har hatt gradert os i 3 år snart, og tatt to års utdannelse og jobbet i vikariat i 2 år også. MEN nå i desember har jeg ingen jobb lenger og heller ikke os. Har søkt på de jobbene jeg kan, men ikke fått noe ennå. Jeg lurer veldig på hvordan min fremtid blir nå...har tre småbarn.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har hatt gradert os i 3 år snart, og tatt to års utdannelse og jobbet i vikariat i 2 år også. MEN nå i desember har jeg ingen jobb lenger og heller ikke os. Har søkt på de jobbene jeg kan, men ikke fått noe ennå. Jeg lurer veldig på hvordan min fremtid blir nå...har tre småbarn.

Du kan søke om å få os forlenget i inntill 6 måneder i påvente av arbeid. Ring, eller gå innom, NAV på mandag og snakk med dem.

Skrevet

Det er riktig som Lykke Fryd sier- da kjøper du deg litt mer tid på å skaffe deg arbeid. Du kan også ha tjent deg opp rettigheter på dagpenger dersom du har hatt deltidsjobb så det må du også sjekke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...