Gå til innhold

Noen som har hatt HELLP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og lurer på om det faktisk var dette jeg hadde da jeg hadde svangerskapsforgiftning? Jeg hadde alle symptomene, men ingen sa noe om hellp. Jeg hadde høyt blodtrykk, protein i urin, lite blodplater (17 min før det koagulerte), dårlige leverprøver og smerter øverst i magen.

Jeg hadde hatt høyt blodtr. I en periode, var inn til obs flere ganger fra uke 35. Sjekket urin ofte, i løpet av en uke var den plutselig +3. Hadde høyt blodtrykk lengre tid, om kveldene måtte jeg si tilmeg srlv "slapp av, slapp av". Smerter øverst i magen hadde jeg hatt lenge, men trodde det var baby som presset. Nå som jeg er frisk kjenner jeg hvor dårlig jeg var, men ikke da.

Det ble keisersnitt. I etterkant av dette fikk jeg enerom på obs.posten. Fikk ikke ha på lys, ikke lese, ikke se babyen, kun slappe av og sove. De sjekket innom ofte og jeg lå på enerom her i 1,5 døgn før jeg fikk komme på barsel. Jeg fikk mye trandate og morfin. Trandaten fikk ikke ned trykket, men morfin hjalp noe.

Det tok mange dager før prøvene ble så bra at jeg fikk reise hjem. Blodtrykket ville ikje stabilisere seg, og jeg reiste hjem med blåresept på trandate og gyn regnet med at hypertensjonen var varig. Heldigvis gikk det ned etter ca 2 uker. De frarådet flere graviditeter. Det var komplikasjoner også med førstemann, med morkakeløsning i uke 36.

Jeg vet egentlig lite om jeg hadde vanlig preeklamsi, eklamsi elker hellp. Men jeg forstår såpass at det ikke var bra. Noen som har hatt hellp her? Var det samme symptomer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde alt det der uten magesmertene og jeg hadde alvorlig pre-eklampsi med truende eklampsi som årsak for KS i uke 31. Jeg lå to døgn på oppvåkning og hadde enerom i én uke på tross av full avdeling og at jeg måtte reise til og fra barneklinikken. Jeg fikk det samme med nummer to, men da ble jeg satt i gang i uke 36 før det var så dramatisk. Tilstanden ble forværret etter fødsel, men bedringen kom raskere slik at jeg aldri var så akutt syk som med nummer én.

Skrevet

Så de nevnte ikke hellp til deg heller? Fikk du fødselsjournal i etterkant?

Skrevet

Så de nevnte ikke hellp til deg heller? Fikk du fødselsjournal i etterkant?

Ikke Hellp nei, det ble vel nevnt som mulig konsekvens.. Har også lest journalen nøye:)

Skrevet

Jeg har ikke fått tilbud om å se journal. Kanskje jeg bør be om den? Mye ubesvart føler jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...