Gå til innhold

Bytte til sjeldent etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har samboer, og nå venter vi barn. Vi tenker ikke å gifte oss, men jeg vil veldig gjerne hete det samme som barnet mitt, og jeg har ingenting til overs for to etternavn hos barnet. Jeg har selv valgt at barnet skal ha farens navn, da det føles helt riktig for meg.

Så da har vi bestemt oss for at jeg skal bytte etternavn til hans, men hvordan gjør jeg dette? Det er et sjeldent navn, bare to familier i hele Norge som heter det. Jeg tror jeg må søke, eller hva enn man gjør, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem eller noe som helst.

Hva med bankkontoer, pass, og slike ting, hvordan endrer jeg dette? Går dette automatisk?

Håper noen har noen erfaring med dette, for jeg aner ikke hva jeg skal gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok selv et navn som INGEN i Norge har (mannen er utenlandsk), saa jeg maatte soeke direkte til folkeregistret/skatteetaten etter at vi var gift (fikk ikke lov uten). I ditt tilfelle derimot, maa du soeke de familiene som har navnet om aa faa bruke det. Litt usikker hvordan man gaar frem, og om det er et krav at man er gift, hoer med folkeregistret. Bankkontoer o.l. blir automatisk oppdatert naar navnet er registrert hos folkeregistret, men du maa selv be om nytt visakort etc. Passet maa du ogsaa ordne selv, ta med det gamle og bekreftelse paa navnebytte fra folkeregistret, saa faar du nytt paa samme maate som om det gamle passet var utgaatt.

Men start med en telefon til folkeregistret/skatteetaten du :)

Lykke til.

Skrevet

Når du gifter deg så kan du ta det uten å søke :) har også et etternavn der kun to familier i norge heter det :)

Mener å ha hørt at det er den eldste i hver fam med blodsbånd til etternavet som må godkjenne det. Men er ikke sikker :)

Skrevet

Sendte mail til skatteetaten nå (de har stengt, så får ikke ringt), så håper jeg at jeg får svar i løpet av morgendagen... Ikke at det haster, men hadde vært greit å få det gjort :)

Planen er ikke å gifte oss, bryllup er ikke noe verken jeg eller samboer ønsker. Blir det riktig så ille å skifte etternavn, så kan det jo hende vi stikker en tur ned på tinghuset for å gifte oss, og bare får det "unnagjort". Huff, feil grunnlag å gifte seg på, ihvert fall! Så håper vi for all del slipper det.

Skrevet

Sendte mail til skatteetaten nå (de har stengt, så får ikke ringt), så håper jeg at jeg får svar i løpet av morgendagen... Ikke at det haster, men hadde vært greit å få det gjort smile.png

Planen er ikke å gifte oss, bryllup er ikke noe verken jeg eller samboer ønsker. Blir det riktig så ille å skifte etternavn, så kan det jo hende vi stikker en tur ned på tinghuset for å gifte oss, og bare får det "unnagjort". Huff, feil grunnlag å gifte seg på, ihvert fall! Så håper vi for all del slipper det.

Tror ikke du skal vente så veldig på svar fra en offentlig etat på en lørdag ;)

Skrevet

Hahaha! Den tenkte ikke jeg på ;) Den var litt god da!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...