Gå til innhold

Kveldsåpne barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=1.8364000

Hva synes dere?

Selv er jeg litt blandet. Jobber selv turnus og hadde hatt behov for barnepass på kvelden, samtidig ser jeg jo at barn trenger rutiner. Å legge seg for kvelden i barnehagen er jo ikke ideelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alenemamma nå og kan ikke lenger jobbe turnus, har bare vanlig dagåpet i barnehagen her. Men jeg lurer på om det finnes kveldsåpent SFO da? Jeg har en 1-klassing og en 3 åring...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Som 100% alenemamma så kunne det vært praktisk for meg når jeg skal ut å søke jobb. Jeg ville hatt langt bedre muligheter om jeg også kunne søkt arbeid som innebærer ettermiddag /kveld.

Men, jeg vet ikke.... Sove i barnehagen? Hmm.... Men hadde vært fint å hatt muligheten dersom turnus er det eneste man kan få av jobb.

Skrevet

Jeg jobber turnus, pappaen jobber turnus, og vi får de jo til på et vis sånn det er i dag. Men hadde vært utrolig mye enklere om man hadde barnehagetilbud hver gang man skulle på jobb. Ingen besteforeldre i nærheten, så blir til at vi må ha barnevakt eller at jeg må legge om til dagtid om mulig sånn ting er nå.... Så jeg er for døgnåpent barnehagetilbud! Ville jo ikke hatt ungene mer i bhg, snarere tvert i mot.

Skrevet

Tenker det samme som Lykke. Mitt yrke ER et turnusyrke, så jeg kan ikke gå tilbake til det etter endt permisjon, så jeg må finne annet arbeide på dagtid, et yrke som ikke krever utdanning...

Skrevet

Hadde jo forenklet livet mitt en del hvis jeg kunne levert barnet i barnehagen klokken 14 før jeg gikk på jobb og hentet henne igjen klokken 22. Nå går liksom kveldsrutinene litt på styr etter hvor hun er, enten hos venninner av meg, hos pappaen eller hos besteforeldrene. Med en barnehage hadde vi tross alt hatt en plass å levere henne, og det hadde vært bedre rutine i det enn slik det er nå. Dessuten kan pappaen alltid hente i barnehagen klokken 19 når jeg har kveldsvakt, men barnehagen stenger jo 1630, så det er jo ikke aktuelt.

Men jeg synes likevel ikke at det er ideelt å måtte avbryte søvnen hennes for å kjøre hjem. Nå sover hun hele natta der hun legger seg om kvelden, og det er på mange måter bedre. Men jeg er veldig heldig som har stort nettverk. Ikke alle har det.

Ser også for meg at det uansett vil være rolige kvelder i barnehagen, der det kun er 1-3 barn, for jeg tror ikke at så mange ville benyttet seg av dette, iallefall hvis ikke det var krise, så så ille tror jeg ikke det er.

Men jeg synes det er bedre om barnevakten kunne kommet hjem til oss. Enkelte studentbarnehager tilbyr jo hjemmebarnevakt på dagtid i eksamenstider ved sykt barn, så det er jo noe som kunne vært aktuelt i stede for å åpne barnehagen for barn på kveldstid. Men det blir nok dyrt, så jeg tror ikke det kommer til å skje. På kveldstid må jo de ansatte få betalt for ubekvem arbeidstid.

Skrevet

Håper i så fall barnehagenes ansatte får si sin mening også, for dersom dette skulle bli aktuelt der jeg jobber (som pedagogisk leder) ville jeg aldri gått med på å jobbe på kveldstid!

å holde små barn våkne til kl.22 høres helt horribelt ut spør du meg, men men... Jeg skjønner tanken da, bare at jeg synes veldig synd på de barna.

Skrevet

Håper i så fall barnehagenes ansatte får si sin mening også, for dersom dette skulle bli aktuelt der jeg jobber (som pedagogisk leder) ville jeg aldri gått med på å jobbe på kveldstid!

å holde små barn våkne til kl.22 høres helt horribelt ut spør du meg, men men... Jeg skjønner tanken da, bare at jeg synes veldig synd på de barna.

Synes heller ikke noe om at de er våkne til 22, og regner ikke med det ville vært normalt... Så tenker jeg at selv om DU ikke kunne tenke deg kveldsjobbing, så er det nok andre ansatte som gjerne hadde gjort det. Det å jobbe turnus gir en fantastisk fleksibilitet i forhold til å få unna ting på dagtid uten kø og kaos.... Jeg kunne aldri tenkt meg en dagjobb:-)

Skrevet

Synes heller ikke noe om at de er våkne til 22, og regner ikke med det ville vært normalt... Så tenker jeg at selv om DU ikke kunne tenke deg kveldsjobbing, så er det nok andre ansatte som gjerne hadde gjort det. Det å jobbe turnus gir en fantastisk fleksibilitet i forhold til å få unna ting på dagtid uten kø og kaos.... Jeg kunne aldri tenkt meg en dagjobb:-)

For ikke å snakke om rolige vakter med få barn - og i tillegg ekstra lønn! Høres ut som drømmejobben, spør du meg. Ungene må vel legge seg til normal tid uansett.

Skrevet

Tror ikke det ville vært noe problem å få ansatte til å jobbe kveld, mange som liker turnusjobbing.

Men jeg ville aldri sendt barnet mitt av gårde på ettermiddag/kveld/natt for så å ta det med hjem igjen mens det sov. Høres ut som om barna blir taperne i en slik løsning.

Da ville det nok være bedre at barnet fikk sove og få vanlig morgen i bhg før en hentet. Vet om flere (typ. studentbhg) som har overnatting på avd. i forbindelse med helg og da henter foreldrene innen et gitt tidspunkt.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Vært i media før den der. Jeg syns kanskje barna burde legge seg normalt så kan foreldrene hente dem når de står opp morgenen etter.

Barnet får da fære våkne timer i bhg en når de er i bhg i kontortiden.

De vil også slippe å overnatte ei natt hos farmor og ei hos mormor og 2 hosbtante når foresatte har nattevakt ei uke. Viktig dog at bhg har fast ansatte som ungene kjenner når de legger seg å står opp.

Helst har bhg ansatte lange sovende nattevakter så de våkner til den samme som de legger seg.

Skrevet

Fint for foreldre. Ikke for barna.

Skrevet

Eg sakna eit perspektiv i den artikkelen. Klart det er kjekt for foreldre og arbeidsgjevarar med langåpne barnehagar, men korleis er det for barna? Det var veldig fokus på å tilpasse barna til foreldra sitt arbeidsliv, men av og til må ein kanskje dei vaksne tilpasse livet sitt etter barna.

Eg kan ikkje seie at dette ikkje kan vere eit bra tilbod for borna og, men det fokuset mangla heilt.

Skrevet

Enig!

Skrevet

Tilbudet er skapt ene og alene av foreldrenes behov, ikke barna. Barnehagen blir igjen en oppbevaringsplass, ikke en pedagogisk institusjon.

Skrevet

Jeg hadde heller valgt en au-pair om jeg jobbet turnus

Skrevet

For vårres del hadde en langåpen bhg (f eks åpent til kl 19.00) gjort at jeg kunne ha beholdt jobben min. MEN, jeg er ikke sikker vi hadde gjort det likevel. Jeg elsket jobben min, men det var helt klart for meg at det er viktigere at vi får en fin hverdag som familie. Så jeg tror også at slike bhg løsninger er utelukkende for foreldre og ikke for barna.

Skrevet

Hjelper ikke så lenge man har et skolebarn i tillegg. Hvor skal skolebarnet være om kvelden? Eller en det snakk om døgnåpen SFO også?

Jobber selv turnus og hadde hatt behov for er bare meg og mannen og han jobber mye. Vi har ingen familie i nærheten. Men ser ikke at det hadde vært det beste for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...