Martin+Mamma Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 har startet opp med det idag. har hatt høyt blodtykk i flere mnd nå, gravid i uke 32. målte 150/105 på sv.kontroll . er litt redd for hvordan jeg reagerer, har dere hatt blodtrykksfall og svimmelhet på disse medisinene? sover dere bedre?
Silverfox Skrevet 19. oktober 2012 #2 Skrevet 19. oktober 2012 Byttet til Trandate i forbindelse med svangerskap, ja. Brukte annen btmed før det. Har ikke merket noe ubehag i forbindelse med byttet, og bt er perfekt :-)
Foccacia Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Brukte det de siste mnd i forrige svangerskap, pga høyt bt. Hadde ingen plager med det, sluttet dagen etter baby'en var ute da bt var normalt igjen. Lurer på om jeg må det utover dette svangerskapet også.
Silverfox Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Tja, eg har dårlig erfaring med dei. Fekk brått høgt blodtrykk rundt veke 34, og vart sett på 200 mg om dagen. Trykket var faktisk så høgt som 180/150. Måtte gå med monitor i 24 timar, og vart så gitt Trandate. I vekene som kom var eg inn og ut av sjukehus heile tida, og blodtrykket var høgt kvar gong. Legane "løyste" problemet med å ganske enkelt auke dosen Trandate...først 300 mg, så 400, 500, 600, 700 og til slutt 800 mg om dagen! Problemet var berre at blodtrykket likevel var veldig høgt, så Trandaten såg ikkje ut til å ha noko effekt. Eg følte at legane ikkje tok meg alvorleg i det heile tatt, og berre pøsa på med medisin, sjølv om eg vart dårlegare og dårlegare. Faktisk var eg innlagt på OBS-posten på barsel 6 (!) gongar siste månaden før termin, og var sengeliggande mesteparten av tida. Vart til slutt så dårleg at legan fastslo at eg hadde svangerskapsforgifting, og barnet måtte ut med keisarsnitt neste morgon. Alt i alt kan eg seie at Trandate hadde null effekt på meg, men legane såg ut til å ha tiltru til det. Men da var det vel ikke høyt blodtrykk som var problemet i utgangspunktet, men svangerskapsforgiftning?
Silverfox Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 Blodtrykket vart høgt i veke 34, det var ikkje før i veke 40 legane sa det var svangerskapsforgifting (barnet vart forløst fem dagar før termin), så eg veit ikkje heilt kva som var hovudproblemet. Huff, det får man vel aldri heller vite... Enda bra det endte godt Hos meg tok de nettopp ekstra blodprøver for å utelukke svangerskapsforgiftning for å være helt sikre. De var redde for at Trandaten var med på å kamuflere SF da jeg føler meg veldig uvel for tiden. Eller.. DE var vel ikke så bekymret, men tok disse prøvene for at JEG skal være sikker på at ingenting er galt
Martin+Mamma Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2012 bra de fleste har god erfaring starter på en lav dose, 100 mg morgen og kveld. skal tilbake tirsdag å måle bt da, spent på om det går ned. jeg fikk litt vondt i hodet ett par timer etter jeg tok første dose, men kan være tilfeldig å pga mye stress og lite mat i dag tidlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå