Gå til innhold

Symptomer på cøliaki...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren på snart 2 år tok en prøe mandag. (legen mente magen hennes var veldig oppblåst) I dag fikk vi brev om at jernlagerene hennes var tydelig nedsatt, og at hun må ta jern. Resten av prøvene hennes har vi ikke fått svar på enda.

Men, jernmangel er vel en av symptomene på cøliaki? Har hundre spørsmål siden jeg vet så lite om dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lave jernverdier er en av de vanligste symptomene på Cøliaki.

Så med leve jernlagre og oppblåst mage blir jeg overrasket om prøvene kommer tilbake negative.

Begynne derimot IKKE på glutenfri diett enda, men det har du sikkert fått beskjed om.

Skrevet

Ja, det har vi fått beskjed om. Leste nå at å ta jern uten glutenfri diett, hadde lite virkning. Men, gjør som legen sier.

Uff, ser for meg endel styr om hun må holde seg unna mel. Men, vi får vel god hjelp.

Skrevet (endret)

I starten er det litt styr ja, men det er utrolig hvor fort dere kommer inn i det.

Har vært der selv med min gutt, og nå noen år senere er det flere ting som smaker bedre glutenfritt som vi aldri kommer til å lage glutenholdig igjen.

2 feller det er lett å gå i:

- McDonalds sin sjokolademilkshake er med malt og dermed glutenholdig. Men andre milkshakes er bra.

- Smarties er glutenholdig, Non Stop er glutenfri.

Var det blodprøven eller gastroskopien hun tok på mandag?

For har hun ikke tatt gastroskopien enda må hun spise gluten fram til den er tatt, ellers blir ikke resultatet rett.

Selv om blodprøven viser cøliaki må det utføres gastroskopi for å få diagnosen på papiret og få grunnstønaden fra NAV.

Endret av It's all about me!
Skrevet

Kun blodprøve. Var inne for noe annet, men legen kommenterte magen hennes.

Er dette noe arvelig? Jeg har siden baneskolen slitt med lave jernlagere, og søsteren på 4 år er mye trett og sliten. Svigermor har kommenetert det lenge, og jeg har vurdert å teste blodprosenten hennes også.

Skrevet

Cøliaki er ikke direkte arvlig, men det sies at 1 av 10 av de rundt den med cøliaki også kan ha sykdommen.

Ut ifra det du forteller der det iallfall ikke grunnløst om du og den andre datteren din også tar blodprøven.

Ev. kan du kjøpe test på apoteket, den er en hurtigversjon av den dere tok på legekontoret, men har da også en liten sjanse for å vise feil. Dvs, negativt når personen likevel har sykdommen.

Men den kan jo virke som en liten pekefinger.

Det er viktig å få klarhet i om en har cøliaki eller ikke, da å spise gluten for en med cøliaki øker sjansene for alvorlig underernæring, benskjørhet og tarmkreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...