Gå til innhold

Utskjelt på apoteket og fjerneste legen ever!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til lege i dag. Og fikk en resept utskrevet. Men legen skrev bare navnet mitt og hva jeg skulle ha samt sin underskrift på et papir fordi printeren hans ikke fungerte. Jeg dro på apoteket, men de ville ikke gi ut (det kan jeg jo forstå, for jeg kunne jo like gjerne skriblet det ned selv) Men de ville ringe legen for å sjekke om dette var noe han hadde skrevet ut. Fint det tenkte jeg. Men så sa legen at neeeei, han hadde ikke skrevet ut noe sånt. Wtf!? Jeg var på apoteket mindre enn en time etter at jeg hadde vært hos lege, og så har han glemt det allerede? Og har han ikke skrevet det i journalen min? Alltid syns han har vært i gjerneste laget, men dette tok kaka! Og de på apoteket gikk jo i fistel og snakket om at dette kunne anmeldes osv, og fikk låne leggen min og kopierte personalia... (aner ikke om de faktisk mente at det skulle anmelde)

Men ja. Kjipern! Ringer ned til legen selv i morgen, og regner med det ordner seg. Men syns dette var trasige greier. Bor på et lite sted og alle som var på apoteket forsto hva som hadde skjedd. Så på bygda er jeg vet nå en reseptforfalskende junkie...

Og så trengte jeg jo de medisinene Nå da. Grrr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpe meg... jeg hadde dødd litt. Og så hadde jeg gått videre med fet, for denne legen er ikke helt god. Hadde helt klart byttet lege også.

Skrevet

Fy f............., jeg hadde blitt så jævlig forbanna. Hadde ringt pasientombudet tvert. Hadde også klaget inn legen , han må jo være fulldopet eller dement hvis han ikke husker hva han har gjort for 1 time tilbake.

Jeg hadde ikke latt denne episoden passere, i etterkant hadde jeg gått til lokalavisen med historien.

Skrevet

Fy f............., jeg hadde blitt så jævlig forbanna. Hadde ringt pasientombudet tvert. Hadde også klaget inn legen , han må jo være fulldopet eller dement hvis han ikke husker hva han har gjort for 1 time tilbake.

Jeg hadde ikke latt denne episoden passere, i etterkant hadde jeg gått til lokalavisen med historien.

Han begynner nok å dra på åra. Tipper han er over 70, men noen vil jo ikke slippe taket... heldigvis ikke min fastlege. (var akutttime på legekontoret der jeg har fastlege) men har vært brot ham flere ganger før.

Var forøvrig en antibiotika for UVI jeg skulle ha. Kjedelig å måtte vente. Hver er det som gidder å forflakse en slik resept liksom??

Skrevet

Dette går nok bra skal du se. Jobber selv i apotek. Vi har STOR forståelse for at leger gjør feil. Iallefall noen av oss.

Skrevet

Helt enig med de andre - dette må du gå videre med!!

En lege som ikke husker hva han har gjort en time etterpå er ikke helt god. Nettopp fordi han hadde problemer med printeren burde han ha husket det! Jeg ville ringt og spurt hva han har journalført fra timen din hos han i går og i tillegg ville jeg etterpå ha kontaktet pasientombudet, for dette er faktisk grunn til "bekymringsmelding" - spesielt hvis han skriver ut sterke medisiner uten å være det bevisst.

Dette høres helt rart ut, for alle leger vet jo at man ikke får ut legemidler på den måten. Han må skrive ut med alle sine opplysninger og stempel på resepten.

Fikk du tilbake papiret som legen skrev, altså "resepten"?

I så fall er det jo en enkel sak å vise at det er legens egen skrift! Hvis ikke ville jeg ha stått på døren til apoteket når de åpner i morgen og krevd å få det tilbake for å bruke det som "bevis", deretter gått til legekontoret og fått utskrift av journalnotatet til legen fra i går, og deretter vist "resepten" han skrev ut.

Får du så en ny og korrekt resept så er det tilbake på apoteket og gjør et stort nummer av at du nå kommer med en korrekt resept og at du skal ha deg frabedt å bli behandlet som en kriminell bare fordi legen din har datatrøbbel og gjør en slett jobb og ikke er helt tilregnelig i arbeidstiden. Jeg ville snakket høyt og tydelig slik at flere fikk det med seg!! Det er det "fine" med små plasser - ikke bare oppstår rykter lett, men man kan også skape dem på en enkel måte ;)

Uansett - kontakt pasientombudet for å be om råd.

Så sløve leger må få en oppstramming!!!

Skrevet

Takk for svar. Har fått sånne type resepter før (altså bare skriblet ned på papir, og det har gått greit) han hadde skrevet ned sin egen info, men der var ikke noe stempel. (Det har muligens vært det de ande gangene jeg har fått det, har ikke tenkt over det). Apoteket tok resepten, så den har jeg ikke. Tenkte jeg skulle be om å få snakke med min egen fastlege i morgen, og fortelle hva som har skjedd.

hi

Skrevet

Dette går nok bra skal du se. Jobber selv i apotek. Vi har STOR forståelse for at leger gjør feil. Iallefall noen av oss.

Dette apoteket viste jo ikke akkurat stor forståelse. Dvs de ringte jo opp legen for å sjekke. Men hvis de hadde hatt stor forståelse for det så hadde de vel ikke "gått opp i fistel" og krevd hi for legitimasjon og snakket om anmeldelser osv....?

Jeg forstår at apoteket kanskje har rutiner for at de skal kreve legitimasjon, og det er jo en del som forsøker å lure til seg legemidler, så sånn sett er det bra at de har gjort jobben sin. Men jeg mener at hvis forståelsen hadde vært så stor så ville de ikke ha "gått opp i fistel", men heller forklart hi på en rolig måte at de er pliktige til å ta legitimasjon i slike tilfeller, og så bedt hi om å kontakte legen igjen selv for å ordne det dagen etter, og bedt henne komme tilbake med ordentlig resept da slik at de fikk "saken" ut av verden.

Her er det jo snakk om antibiotika mot uvi - det var jo ikke en gang snakk om sterke eller vanedannende medikamenter.

Hvis denne legen er over 70 år bør det faktisk gå ut en bekymringsmelding fra apoteket også om denne legen. Det er svært bekymringsverdig at en lege ikke husker hva han har gjort under en time etter at han gjorde det!!!

Mener å vite at leger må søke om å fortsette praksis etter fylte 70? I hvert fall må sykehusleger søke om det. Vet om helt skarpe og klare, kjempespreke og kjempedyktige leger som ikke har fått jobbe lenger kun pga alder (aldri vært klager på dem heller). En lege som ikke husker en pasient og hva som er gjort med denne pasienten under en time etter pasienten gikk ut bør vurderes om han er skikket til å praktisere som lege!

Er det noen rutiner på apotek for å sende bekymringsmelding om leger? I så fall bør vel hi få apoteket til å gjøre dette også!?

Ps.... synes egentlig at du hadde et hyggelig svar for å berolige hi :) Så mitt svar her er ikke noen kritikk av ditt svar! Synes bare slike glipper er alvorlig. I dette tilfellet får det trolig ikke særlige følger helsemessig, men for andre kunne en sånn enkelt feil fra legens side faktisk ha fått alvorlige konsekvenser!

Er selv helseutdannet og har nå nærmest gjort det til rutine å be mine pasienter få utskrift av alle prøver som tas hos legen osv. Dette fordi jeg stadig ser ting som ikke blir fulgt opp av leger. De fleste har selvfølgelig leger som følger opp, men jeg ser oftere og oftere at pasienter ikke er blitt fulgt opp etter at prøvesvar har vist at de burde fått oppfølging.

Derfor blir jeg også litt engasjert i en slik debatt ;)

Skrevet

Dette apoteket viste jo ikke akkurat stor forståelse. Dvs de ringte jo opp legen for å sjekke. Men hvis de hadde hatt stor forståelse for det så hadde de vel ikke "gått opp i fistel" og krevd hi for legitimasjon og snakket om anmeldelser osv....?

Jeg forstår at apoteket kanskje har rutiner for at de skal kreve legitimasjon, og det er jo en del som forsøker å lure til seg legemidler, så sånn sett er det bra at de har gjort jobben sin. Men jeg mener at hvis forståelsen hadde vært så stor så ville de ikke ha "gått opp i fistel", men heller forklart hi på en rolig måte at de er pliktige til å ta legitimasjon i slike tilfeller, og så bedt hi om å kontakte legen igjen selv for å ordne det dagen etter, og bedt henne komme tilbake med ordentlig resept da slik at de fikk "saken" ut av verden.

Her er det jo snakk om antibiotika mot uvi - det var jo ikke en gang snakk om sterke eller vanedannende medikamenter.

Hvis denne legen er over 70 år bør det faktisk gå ut en bekymringsmelding fra apoteket også om denne legen. Det er svært bekymringsverdig at en lege ikke husker hva han har gjort under en time etter at han gjorde det!!!

Mener å vite at leger må søke om å fortsette praksis etter fylte 70? I hvert fall må sykehusleger søke om det. Vet om helt skarpe og klare, kjempespreke og kjempedyktige leger som ikke har fått jobbe lenger kun pga alder (aldri vært klager på dem heller). En lege som ikke husker en pasient og hva som er gjort med denne pasienten under en time etter pasienten gikk ut bør vurderes om han er skikket til å praktisere som lege!

Er det noen rutiner på apotek for å sende bekymringsmelding om leger? I så fall bør vel hi få apoteket til å gjøre dette også!?

Ps.... synes egentlig at du hadde et hyggelig svar for å berolige hi smile.png Så mitt svar her er ikke noen kritikk av ditt svar! Synes bare slike glipper er alvorlig. I dette tilfellet får det trolig ikke særlige følger helsemessig, men for andre kunne en sånn enkelt feil fra legens side faktisk ha fått alvorlige konsekvenser!

Er selv helseutdannet og har nå nærmest gjort det til rutine å be mine pasienter få utskrift av alle prøver som tas hos legen osv. Dette fordi jeg stadig ser ting som ikke blir fulgt opp av leger. De fleste har selvfølgelig leger som følger opp, men jeg ser oftere og oftere at pasienter ikke er blitt fulgt opp etter at prøvesvar har vist at de burde fått oppfølging.

Derfor blir jeg også litt engasjert i en slik debatt wink.png

Jeg VET ikke at han er over 70 altså. Men han er oppi årene i alle fall.

Skrevet

Ps.... synes egentlig at du hadde et hyggelig svar for å berolige hi :) Så mitt svar her er ikke noen kritikk av ditt svar! Synes bare slike glipper er alvorlig. I dette tilfellet får det trolig ikke særlige følger helsemessig, men for andre kunne en sånn enkelt feil fra legens side faktisk ha fått alvorlige konsekvenser!

Derfor blir jeg også litt engasjert i en slik debatt ;)

Jeg er farmasøyt og ser mennesker i apoteksammenheng hver eneste dag. Vi har egne rutiner for legitimasjon ved uthenting av A og B preparater, men det blir egentlig noe helt annet. Her har vi "antennene" ute på en litt annen måte. Man blir litt menneskekjenner etterhvert og lærer seg å se lusa på gangen når man mistenker forfalskning av resepter eller når noen forsøker å hente ut preparater under falsk navn osv. Poenget mitt er egentlig at en ung kvinne som kommer til meg for å hente ut en resept for UVI sannsynligvis ikke prøver å lure til seg noe. Det rimer ikke. Og da ville jeg forsøkt å nøste opp i tråden og hørt med legen om det kunne foreligge en misforståelse. Og hvis denne legen ikke kan erindre situasjonen så ville jeg latt tvilen komme henne til gode og bedt henne kontakte legen igjen selv. Ferdig med den saken - til hun dukker opp med ny resept, som vi ville levert ut uten mer spørsmål. Hadde det vært en resept på valium eller narkotiske stoffer ville situasjonen selvfølgelig vært helt annerledes og politianmeldelse vært på sin plass. Men jeg mistenker ikke noen for å skulle lure til seg en pakke selexid eller lignende, ærlig talt. Vi opererer under noe som kalles "farmasøytisk skjønn", og overnevnte håndtering ville vært i mitt skjønn. Jeg vil bare si til HI igjen: bare slapp av. De kommer uansett ingen vei med en anmeldelse av dette forholdet. Har du fått på papiret at det forelå en UVI eller at du var på legekontoret og mistenkte UVi så har du all rett på din side. Dette var en misforståelse, ferdig med det.

Jeg synes det er synd at apoteket behandlet deg slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...