Gå til innhold

Lurer på om datteren min blir feilernært...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun spiser nesten ingenting til middag,og da aldri potet.Hun sier hun ikke liker det..

Til frokost hjemme spiser hun kanskje en skive,spiser hun på sfo spiser hun 1-2 skiver (altså,hun spiser bare en plass) til lunsj spiser hun 1-2 skiver på skolen.

Men til kvelds derimot kan hun lett trykke i seg 5 skiver..Jeg prøver å variere pålegg og brød for å føle at hun spiser variert :)

Og hun spiser litt frukt i løpet av dagen.

Men er det så gale at hun ikke spiser ordentlig middag og at hun spiser så mye til kvelden?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd å bytte om på middag og kveldsmåltidet? Kanskje hun ikke er så sulten ved middagstid, men ville spist middagsmaten om det ble servert til kveldsmåltidet?

Skrevet

Har prøvd å bytte om på måltidene innimellom,men de gangene har hun spist lite av middagen.Men det kan jo bare være tilfeldig :)

Skrevet

Alle barn er ikke like glad i middag. Du kan jo prøve å lage potetmos i steden. Sønnen min er ikke så glad i poteter. Men jeg pleier å koke amandine (de smaker ikke så mye) og blander i litt melk, da blir den litt mildere på smak. Kan blandes med søtpotet eller pastinakk for å få litt søtere smak. Tror ikke hun blir feilernært, det er jo anbefalt at tre av fire hovedmåltider bør være av korn når det kommer til barn vel og merke.

Skrevet (endret)

En liten detalj glemte du før man kan svare - hva er pålegget på disse brødskivene?

Er det variert med alt fra makrell i tomat, leverpostei, ost, kjøttpålegg og prim m/jern så er det jo ikke så ille - om brødet er grovt.

Liker hun smoothies? Gutten min på 3 er ikke så glad i frukt, men sluker smoothies som bare det :) Er det samme hvordan form frukten kommer i kroppene deres :P

Ville vurdert mulitivitamin og tran eller omega3 tyggekapsler :)

Ser nå at du nevner variert pålegg, beklager! Og når det gjelder middag så kommer det seg nok, gjerne oppmuntre barnet til å smake på alt dere lager :)

Endret av Sunnybeach er 3 barnsmor:)
Skrevet

En liten detalj glemte du før man kan svare - hva er pålegget på disse brødskivene?

Er det variert med alt fra makrell i tomat, leverpostei, ost, kjøttpålegg og prim m/jern så er det jo ikke så ille - om brødet er grovt.

Liker hun smoothies? Gutten min på 3 er ikke så glad i frukt, men sluker smoothies som bare det :) Er det samme hvordan form frukten kommer i kroppene deres :P

Ville vurdert mulitivitamin og tran eller omega3 tyggekapsler :)

Ser nå at du nevner variert pålegg, beklager! Og når det gjelder middag så kommer det seg nok, gjerne oppmuntre barnet til å smake på alt dere lager :)

Det er mest nugatti og syltetøy..Neida,det er mest av de du nevner,og forskjellige grove brød..

Smoothies liker hun ikke,men hun er glad i frukt så føler den delen er grei :)

Ikke får jeg i henne vitaminer av noe slag..*Hun liker ikke*

Skrevet

Hun blir garantert ikke feilernært :) Hun får nok dekt alt gjennom brødmaten og frukt siden hun liker det :) Og drikker kanskje melk også?

Men klart, hadde jo vært greit med middagsmat også, ikke bare for næringen men også fordi hun tilslutt kan gå lei av bare brød ;)

Hva med barnegrøt med litt kanel på? Liker hun det? :) Den er jo tilsatt jern også :)

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg for mye :) Når min samboer var liten spiste han så å si bare brød med syltetøy på. Uansett hva svigermor prøvde på ville han ikke ha noe annet. Hun ble etterhvert så bekymret at hun tok han med til legen som tok blodprøver og undersøkte ham, og alt så helt fint ut :) Var ikke mangel på noe som helst, han var helt fin :) Så hadde han en periode hvor han bare spiste potet og brunsaus.. Utrolig nok har denne kresne lille gutten blitt en kokk! Haha :)

Skrevet

Jeg har oppdaget brokkolimor, blomkålmos, kålrabistappe og potetstappe. Da glir all middag ned og eneste man trenger ved siden av er noen kjøttbiter (bortsett fra hvis man har potetstappe da, da har vi grønnsaker ved siden av og.)

Litt plaine middager, men så kan man heller dra inn andre smaker etterhvert!

Skrevet

Jeg har oppdaget brokkolimor, blomkålmos, kålrabistappe og potetstappe. Da glir all middag ned og eneste man trenger ved siden av er noen kjøttbiter (bortsett fra hvis man har potetstappe da, da har vi grønnsaker ved siden av og.)

Litt plaine middager, men så kan man heller dra inn andre smaker etterhvert!

Brokkolimos og blomkålmos? Fortell! Hvordan lages dette? Som potetmos?

Skrevet

Ja som potetmos, men jeg dropper fløten :)

Brokkolien koker jeg i ca 5 min, i buketter, tilsetter cottage cheese, havsalt og pepper. Stavmikser til den konsistensen du ønsker.

Blomkålen koker jeg litt lenger sammen med en løk og et hvitløksfedd, moser og smaker til med salt og pepper. Stavmikser.

Nam!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...