Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #1 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg ser at det er flere som velger å ikke gå til jordmor under svangerskapet. Selv gikk jeg først til fastlege, men merket at legen ikke virket interessert i annet enn å skrive ut sykemeldinger. Han har aldri i løpet av de 8-10 gangene jeg har vært der gjort noen undersøkelser i forhold til fosteret, hørt på hjertelyden eller tatt blodtrykk. Har rett og slett virket totalt uinteressert i å følge meg opp. Jordmor har vært en helt annen opplevelse med tett oppfølging fra start til slutt. Hvordan har deres opplevelse av fastlege og jordmor vært?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. oktober 2012 #2 Skrevet 18. oktober 2012 Likte fastlegen langt bedre enn jordmor. Kanskje mest fordi jordmor kun hadde tid til 2 kontroller, siste kontroll var i uke 26, hadde alltid dårlig tid, visste lite og jeg måtte egentlig finne ut alt selv. Var generelt svært lite fornøyd med jordmora.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #3 Skrevet 18. oktober 2012 Min fastlege var flink og hyggelig. Jordmor var for mye "følelser og preiking", fikk helt fnatt. Så etter en gang hos jordmor ble det bare fastlege for meg.
Gegs Skrevet 18. oktober 2012 #4 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg er av samme oppfatning som deg, og har derfor gått mest til jordmor i dette svangerskapet. Så sender hun meg til legen når hun mener det er nødvendig!
Musemorbr / Skrevet 18. oktober 2012 #5 Skrevet 18. oktober 2012 Jordmor hele veien, bortsett fra timen for å ta blodprøver da. Legen går jeg til når jeg er syk, ikke når jeg skal ha baby.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 18. oktober 2012 #6 Skrevet 18. oktober 2012 I begge mine svangerskap har jeg kun hatt kontakt med jordmor, fastlegen min visste ikke at jeg var gravid noen av gangene Men min jordmor er tilknyttet en gynekologklinikk, hvor du får tatt blodprøver, tidlig ul og andre ting man måtte trenge i et svangerskap.
benelen Skrevet 18. oktober 2012 #7 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg fikk helt fnatt av jordmor i mitt første svangerskap. Hun stressa meg så på slutten og alt var så fantastisk og vidunderlig at det ble litt vel mye. Hadde egentlig tenkt å få meg en annen jordmor denne gangen, men har bare vært hos lege og er nå 37+5. Men det har sin forklaring av at jeg har hatt UVI så godt som hele tiden og bekkenplager. Så pga det så har jeg holdt meg kun til lege denne gangen. Og så har jeg en kjempe hyggelig lege også! Hun var enig i at jeg kunne gå kun til henne siden jeg måtte til henne uansett for å få resept og sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #8 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg har gått ca annenhver gang til lege og jordmor i begge mine svangerskap (bortsett fra før uke 12 hvor jeg har vært hos fastlegen før de vanlige kontrollene for å få sykemeldinger pga ekstrem kvalme). Jordmor har vært en "eldre" dame (hvertfall en del år eldre enn meg) og har vært litt "overhyggelig" som jeg syns blir slitsomt i lengden, men hun har i tillegg gitt mye nyttig informasjon som ikke legen(e) har vært like flinke til (antagelig fordi de vet jeg har gått hos jordmor i tillegg). Jeg har gått til to forskjellige leger i svangerskapene, begge kvinner som har vært ca like gamle som meg selv og begge har vært gravide selv. De har sjekket alle de samme tingene som jordmor, men i stedet for informasjonen jordmor har kommet med, så har de fulgt godt med på om jeg har det bra og om det fungerer at jeg jobber 100% (som jeg har gjort etter de første mnd). Jeg har vært veldig fornøyd med begge deler.
Smyril Line Skrevet 18. oktober 2012 #9 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg går kun til lege denne gangen. Kom ikke overens med jordmor sist, hun var i overkant opptatt av kosthold og vekt, lyttet ikke til meg og var i overkant opptatt av føleri. Hun evnet ikke å forstå at jeg kanskje ikke passet inn i hennes "mal for førstegangsgravide". Men legen min er ikke uinteressert, og tar alle de prøver og gjør alle de undersøkelser som skal tas.
Lindina Skrevet 18. oktober 2012 #10 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg gikk kun til fastlege første gang jeg var gravid og tror jeg kommer til og gjøre det denne gangen også. Var kjempe fornøyd med oppfølgingen sist. Gikk til kontroll hver 4. uke og legen min tok også alle prøver og undersøkelser som kan tas. Hun tok også UL hver gang, og som usikker førstegangs gravid synes jeg det var veldig betryggende og se at alt sto bra til med babyen min inni magen
Miss Chocolate Skrevet 18. oktober 2012 #11 Skrevet 18. oktober 2012 Første gang gikk jeg annenhver gang til fastlege og jordmor. Jordmor fikk jeg fnatt av og fastlegen var slurvete, men greit nok å gå til han også siden jeg hadde sporadiske blødninger. Andre gang (ny fastlege) gikk gikk jeg kun til fastlege. Super lege, nøye, tok alle prøver hver gang, fin å prate med, osv osv. Tydelig at han hadde stålkontroll på svangerskap Så personlighet og hvor dyktig fagpersonen er har vel mest å si..
Gjest Filifjonka Skrevet 18. oktober 2012 #12 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg likte jordmor langt bedre enn fastlegen. Fastlegen (mannlig, vet ikke om det har noe å si) brydde seg ikke stort om at jeg kastet opp døgnet rundt og knapt greide å stå oppreist på det verste. Noen sykemelding fikk jeg ikke, for han mente at graviditet ikke er en sykdom. Så mine arbeidsdager ble tilbragt med hodet ned i do... Til jeg kom meg til jordmor, som spratt opp, hentet en lege og fikk ham til å skrive sykemelding til meg. Jeg tror hun reddet livet mitt. Vel, det var kanskje litt dramatisk skrevet, men der og da føltes det slik.
Gjest yrild Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg gikk bare til legen hvis jeg måtte. Synes nesten alle jordmødre jeg har vært borte i er jordnære og skvære mennesker imens de aller fleste leger er litt fjerne, ikke helt til stede. Heier på jordmødrene så lenge det ikke er noen medisinske problemer, da er de litt kjølige legene bra å ha :-)
TPK Skrevet 18. oktober 2012 #14 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg har veldig god kjemi med legen og overhodet IKKE kjemi med jm så jeg går minst mulig til jm.
☆☆☆ Skrevet 18. oktober 2012 #15 Skrevet 18. oktober 2012 Jordmorkontrollane tikker minimum 30min, legen brukte 5 min på same arbeidet. Så eg trur eg går meir til lege ein evt neste gong..
fikas Skrevet 18. oktober 2012 #16 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg fikk nok jordmor det første svangerskapet, egentlig! Husker ikke annet enn at jeg fløy på kontroller og snakket om hvordan jeg hadde det. Denne gangen har jeg ikke bestilt time før i uke 24 (21 nå) og skal gi den nøye jordmoren en sjanse før jeg evt går kun til legen
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. oktober 2012 #17 Skrevet 18. oktober 2012 Her i kommunen får man ikke komme til jordmor om man er flergangsfødende, med mindre det er noe heeeelt spesielt. Forrige svangerskap gikk jeg til begge, annenhver gang. Tok medisinske undersøkelser som blodprøver osv hos legen, symfyse, hjertelyd og samtaler osv his jordmor. Denne gangen har jeg altså bare vært hos legen, men hun sjekker det som skal sjekkes. Var der nettopp idag, da ble det veiing, symfysemål, lytting etter hjertet, blodtrykk og urinprøve. Legen min er veldig grei, og gjør som jeg vil. Dessuten skal hun sende henvisning til jordmor så jeg får meg en time etterhvert, siden jeg har mistet 3 ganger og dessuten fødte for tidlig sist. Men man får altså ikke jordmortime her som annengangs, uten at legen gir beskjed om at man skal ha det.
Mrs. Bouquet Skrevet 18. oktober 2012 #18 Skrevet 18. oktober 2012 Gikk til jordmor første svangerskap. Pjatt og dill fra ende til annen. kjapt og greit med legen. Sjekker det som skal sjekkes, time slutt. Slik liker jeg det.
Pærefrø Skrevet 18. oktober 2012 #19 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg må til kontroll en gang i mnd pga stoffskiftet, men fastlegen min er helt super, så blir bare der. Var til kontroll annenhver gang i de to forrige svangerskapene.
magpie Skrevet 18. oktober 2012 #20 Skrevet 18. oktober 2012 jeg hadde første kontroll hos fastlege og resten tok jeg hos jordmor. Fastlegen virket ikke noe interessert, han spurte bare det som måtte krysser av på arket og ønsket lykke til. Følte meg rimelig skuffet etter første kontroll. Jordmor jeg hadde var derimot helt fantastisk Interessert og hyggeli og positiv. Det ble tilfeldigvis ho som også tok i mot barnet våres. Så hvis jeg er heldig og blir gravid igjen, kommer jeg til å ønske å få gå hos ho Jeg gledet meg til hver kontroll gjennom hele svangerskapet
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #21 Skrevet 18. oktober 2012 Bare jordmor så lenge det ikke dreier seg om sykemelding og sånne lege ting(=sykdom). Men jeg var frisk i svangerskapet så såg ingen grunn til å gå til en vanlig allmennlegen som knapt vet hvor ungen kommer ut, kontra en jordmor jeg var så heldig å få når jeg kom på sykehuset med rier. Dere vet at en vanlig lege (student)har som krav å være tilstede på 1 fødsel og generelt ikke har mye om svangerskap under utdannelsen? En jordmor kan mer om svangerskap og har mye mer erfaring enn en allmennlege. Men klart, svangerskap er jo ikke en sykdomstillstand så det viktigste er jo å ha god kjemi uansett lege/jm
<3 2G <3 Skrevet 18. oktober 2012 #22 Skrevet 18. oktober 2012 Min fastlege er vel over snittet glad i følge opp meg, han er livredd for svangerskapsforgiftning, så der er det ekstra kontroller om det er avvik på BT. Var ikke heldig me JM sist, byttet og hun var litt bedre men fortsatt ikke bra. Har ny HS nå og møtt JM en gang og er spent på hvordan det blir neste gang. Liker legen min da han tydeligvis liker å ha gravide pasienter, vet han har barn selv og sjekker ALT hver gang, selv om siste timen egentlig var ang sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå