Gå til innhold

Har du hatt ferie/f.permisjon samtidig som mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan opplevde du det? Ble dere mer sammensveiset eller gikk dere hverandre på nervene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde 1 uke overlapping med eldste. Da dro vi på ferie :-)

Skrevet

Vi har ikke hatt svangerskapspermisjon sammen, jeg mener alle menn har godt av å være "husmor" alene en stund så de virkelig kan verdsette hva vi kjærringer klarer etterpå. Mannen min fikk ihvertfall en liten aha-opplevelse. Etter en uke med pappaperm og meg i full jobb kom han med en diger blomsterbukett for å fortelle at han virkelig ikke skjønte hvordan han skulle klare holde samme standard som meg og både holde hus, klesvask, handling, middagslaging osv samtidig som han passet barn ;)

Men vi har jo hatt litt ferie sammen, vi prøver å få til 2-3 uker i året. Men siden vi har fire barn og det må legges en kabal med min arbeidsgiver, hans arbeid og sfo og skole som har feriestengt i 4 uker er det ikke alltid så lett. Men vi pleier få til 2 uker sammen hele familien. Vi rekker ikke gå hverandre på nervene på 2 uker..

Skrevet

Vi hadde 3 ukers utenlandsferie sammen før far tok sine 3 mnd av permisjonen. Det gikk helt fint det!

Skrevet

Vi har ikke hatt svangerskapspermisjon sammen, jeg mener alle menn har godt av å være "husmor" alene en stund så de virkelig kan verdsette hva vi kjærringer klarer etterpå. Mannen min fikk ihvertfall en liten aha-opplevelse. Etter en uke med pappaperm og meg i full jobb kom han med en diger blomsterbukett for å fortelle at han virkelig ikke skjønte hvordan han skulle klare holde samme standard som meg og både holde hus, klesvask, handling, middagslaging osv samtidig som han passet barn ;)

Helt enig med deg i prioriteringer av de få ukene som er forbeholdt far av f.permisjonen, men jeg forsøker å se andre sider av dette. Så det jeg vel egentlig lurer på er om de ukene der far skal ha sin permisjon mens mor forstyrrer ved å ta ut ferie eller perm uten lønn kan ha noen positive følger. Kanskje er denne lange ferietiden med på å forebygge samlivsbrudd? Det synes jeg er en interessant tanke!

Skrevet

å reise på ferie kunne jeg gjort. men å gå oppå hverandre hjemme kommer ikke til å skje. han skal fint få lov til å klare seg selv, holde huset i orden og lage middag hver dag slik jeg skal :) tror jeg hadde gått på veggen om vi var hjemme sammen så lenge :P

Skrevet

Vi har hatt noen ekstra uker ferie sammen de to periodene vi har hatt permisjon, men ikke sånn at vi har gått det meste av året sammen i permisjon. De ekstra ukene brukte vi i "varme strøk" om vinteren og det var veldig godt, men jeg mener at noen ukers ferie på ingen måte kan stoppe et samlivsbrudd, da må det jobbing i hverdagen til.

Skrevet

Nå fikk vi 1. barn når faren fikk bare noen få uker permisjon. Jeg jobbet natt og noe kveld og var en del hjemme likevel. Det gikk helt fint.

Når vi fikk nr.2 var han selvstendig næringsdrivende og tok aldri ut permisjon.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Siden han jobber offshore og jeg har vært mye sykemeldt de siste årene har vi vært MYE sammen hjemme. Det har vært helt problemfritt da han er flink til å finne på ting i friperioden sin og nå når lille kommer regner jeg med at vi kommer til å gå mye tur sammen, men ellers finne på ting hver for oss på dagtid.

Om det blir problem å være hjemme samtidig kommer an på hvor godt man trives sammen, tror jeg. Er man vant til å kun ses et par timer om kvelden, kan 24/7 fort bli litt heftig.

Tviler egentlig litt på at et dårlig forhold kan reddes av å være sammen hele tiden, men at det kan være positivt å tilbringe mer fritid sammen er sikkert riktig.

Man må nesten finne den middelvei som passer for en selv.

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Vi var hjemme sammen en periode og vi nøt det begge to :D

Skrevet

Med første tok vi ferie/ permisjon sammen i 7 uker og dro til Italia. Koste oss sammen alle tre.

Skrevet

Sikkert greit å reise bort, men jeg var hjemme i hans permisjon siden jeg var arbeidsledig. Endte med at han sov til 12, og klaget over at jeg ikke gjorde nok husarbeid. Denne gangen skal han få 12 uker permisjon mens jeg skal jobbe hver eneste dag, og komme hjem og lure på hvorfor det er leker og klær overalt.

Skrevet

Mange par sliter i alle feriene fordi det blir så tydelig hva som blir dekket over med hverdagslige rutiner, kanskje det kan være litt av samme effekten i babytiden? Forskjellene og likhetene kommer bedre fram fordi tiden er romslig. Det er også mye som dukker opp når man trer inn i nye roller, som man ikke visste om før man fikk (flere) barn. Ikke alle forhold tåler den belastningen.

Et forhold må pleies hele tiden, men med god tid til hverandre blir mulighetene flere - nettopp fordi jobb og andre ting stjeler tiden.

Når det gjelder fordeling av oppgaver og bevaring av parforholdet er mitt forslag dette:

http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/05/14/rad-som-gjor-at-forhold-varer/

Skrevet

Vi har det veldig fint i feriene vi. Har snart vært sammen i 12 år, og vi bruker hver ferie til å reise et sted, Mallorca og Hunderfossen i år. Samtidig bygde vi nytt hus i fjor, og har nok å pusse på og fikse der. Noe av det er fellesprosjekt, og noe er bare mannen sitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...