Gå til innhold

Dere med ME, se hit snille dere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal forhåpentligvis utredes for dette nå, fastlegen har bedt om det... Men jeg kan bare ikke tro det! Ingen vil vel ha ME, men jeg sliter virkelig med å akseptere at jeg skal være syk og at lite kan gjøres med det. Jeg lever nesten som bestemoren min:( Jeg jobber ikke og slik har det vært snart 9 mnd... Ikke like syk som i starten, men får jeg ikke gjøre som kroppen vil hele tiden blir jeg dårligere! Må derfor gjøre minst mulig :( Kan dere være snille å fortelle om deres hverdag, sykdomsbilde og hvordan/når dere kom tilbake i jobb? Lurer også på hvor/hvordan dere ble utredet for jeg er redd Ullevål vil nekte ta meg mot eller vente til ett år med sykemelding har gått ut. Frustrerende, vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be legen din sende henvisning til Haukeland, det er der de forsker på og har best kunnskap om ME. Du kan lese mye om ME på nettsidene til Haukeland, de tar imot pasienter fra hele landet.

Skrevet

Jeg har hatt ME, så det er mulig å komme seg tilbake til et normalt liv igjen. Jeg tar riktignok en del hensyn som ikke så mange vet om, men ikke noe som jeg ikke kan leve helt fint med. Jeg kan jobbe igjen, jeg kan trene en del, jeg kan være sosial. Jeg kan ta en fjelltur igjen.

Jeg må være helt konsekvent ift kosthold og ernæring. Jeg kan ikke trene like hardt som jeg kunne før og trenger litt mer tid i etterkant for å hente meg inn igjen, men ikke verre enn at det fungerer fint. Jeg må ta hensyn til dagsform mye mer enn andre. F.eks. kan jeg ikke trene hvis jeg har sovet dårlig eller er veldig sliten i utgangspunktet. Blir litt sliten av de som tror jeg er helt som før og ber meg være konsekvent med treningen (når jeg blir frustrert innimellom om at jeg ikke kan få trent på dager, uker, måneder) og at det kun er viljestyrke som skal til for å trene x antall ganger pr uke. Men jeg kan leve med det også, for jeg kan jo trene.

Jeg vil nok alltid være mer sensibel ift stress enn det som er normal, og som sagt så må jeg ta en del hensyn i hverdagen, men da er det bare å tilpasse livet etter det.

Anbefaler deg å få hjelp av dyktige terapeuter når det kommer til kost og ernæring. Det som er riktig for en person er ikke nødvendigvis riktig for en annen. Det kan også være lurt å ta en test ift matintoleranse, da min erfaring er at ting jeg ikke får tydelige reaksjoner på likevel stresser kroppen min veldig og gir meg mye mindre energi. Testen som heter EU BioTek er en av de beste på markedet i dag. Ulike terapeuter bruker denne. I tillegg har jeg hatt god nytte av blodtypedietten, riktige kosttilskudd m.m. Viktig å bygge opp tarmfloraen slik at man vet at man tar opp de næringsstoffene man skal fra maten. Akupunktur har også hjulpet meg mye.

Som en over skrev, så er Haukeland de som trolig har mest kunnskap om ME i landet i dag i det offentlige.

Hvis du bor på eller er innom østlandet en gang i blant kan du f.eks. ta timer til klinikker som dr. hexeberg, balderklinikken, lindberg m.fl. i Oslo-området. Ellers har du dr øverby som holder til nærmere sørlandet, han er også veldig dyktig.

Ikke fokuser på alt det usiker rundt ME, men søk løsninger, finn ut hva som fungerer (og ikke fungerer) for deg.... og vit at det ER mulig å komme seg igjen :)

Lykke til videre :)

Skrevet

Jeg ble henvist til Ullevål, men kom ikke inn. Dette pga av at det må gjennom et midt ledd mellom fastlege og me klinikk på ullevål. Ifølge legen. Kanskje var jeg ikke dårlig nok(er ikke sengeliggende)

Jeg bestilte meg time hos en privat me spesialist.

Dr Paul Kavli. Var avh av diagnose pga av Nav. Har slitt med sykdommen i 7 år

Er ikke en drømmesituasjon nei

Masse lykke til ig god bedring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...