Gå til innhold

ME og fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er under utredning for ME, og tenker på at jeg vil ha et barn til. Går det an å føde vaginalt, eller må man ha keisersnitt? En fødsel er jo en stor jobb..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De anbefaler det vel ikke. Alle jeg kjenner med ME har tatt ks. Men alle ville det selv, så jeg vet ikke om de hadde fått " lov" til å føde vaginalt hvis de hadde insistert.

Skrevet

Jeg fødte nylig vaginalt. Gikk over all forventning. :) Fikk intravenøst pga jeg var sliten, men kreftene til å presse kom vel fra "urkvinnen" i meg ;) Et keisersnitt er vel mye større påkjenning for kroppen sånn i etterkant.

Skrevet

De anbefaler det vel ikke. Alle jeg kjenner med ME har tatt ks. Men alle ville det selv, så jeg vet ikke om de hadde fått " lov" til å føde vaginalt hvis de hadde insistert.

Joda, det fikk jeg. Hørte heller aldri noe om at det var anbefalt KS. Det jeg derimot hørte var at smertelindring var viktig for å ikke bruke opp kreftene, samt enerom etter fødsel og avlastning fra pleierne.

Jeg klarte meg foresten fint uten epidural, men hadde trengt det om jeg var førstegangs. Det anbefales også å ikke være på det sykeste når man blir gravid.

Skrevet

Mange erfarer vel at de er friskere under graviditeten enn ellers. For egen del har det vært to keisersnitt, har ikke vært aktuelt med noe annet. MEN. det er jo ikke svangerskap og fødsel som er det viktigste! Du må tenke nøye over om du har det som trengs i hverdagen for å klare å følge opp ett barn til! Jeg vet jo ikke hvor mange du har fra før, men ikke undervurder belastningen som kommer senere. Det er tross alt det viktigste å kunne ta vare på de man allerede har..

Skrevet

Jeg gikk helt i kjelleren av svangerskapet og fødselen (selv om det ble snitt).

Jeg visste ikke at jeg hadde ME da, ble ikke skikkelig utredet før etter at ungen var født. Svangerskapet var overhodet ikke planlagt, siden jeg allerede følte meg så sliten ville jeg ikke ha flere barn men så sviktet prevensjonen og vips skulle vi bli foreldre igjen. Ungen var veldig velkommen altså, men det ble tøft. Jeg hadde så liten motstandsdyktighet under svangerskapet, var så utrolig sliten, immunforsvaret var på bunn og jeg var nærmest syk hele tiden. Forkjølet, lungebetennelse, bronkitt og to ganger bihulebetennelse var noe av det jeg gikk gjennom i svangerskapet. Var lagt inn på sykehuset fordi jeg måtte ha intravenøs antibiotika og væske da jeg fikk lungebetennelse.

Fødselen startet før tiden og det ble hastesnitt, noe som også var en kjempebelastning for kroppen. Jeg mistet mye blod, måtte ha to blodoverføringer, ble syk av spinalbedøvelsen og var så utrolig redusert.

I to år etter fødselen var jeg sykere enn jeg noen gang har vært før...

Nå er ungen snart 4 år og jeg er fremdeles ikke oppe på det nivået jeg var før jeg ble gravid. Jeg jobber nå 40%, men det er bare såvidt det går. Familien må ta mye hensyn til meg...

Beklager at dette ikke ble en solskinnshistorie, men det er vel greit for deg å høre de negative historiene også. Før du vurderer å bli gravid må du også tenke på at et svangerskap kan gjøre deg sykere fordi det er en stor belastning på en kropp som ikke klarer restituere seg på samme måte som en frisk kropp.

Lykke til med valget ditt.

Skrevet

Hvorfor ikke vente til du er bedre med å få barn????

Skrevet

Hvorfor ikke vente til du er bedre med å få barn????

Det er ikke alle som blir bedre av ME, og de som blir det bruker gjerne 3-6 år før de er rimelig friske. Men selv de som blir friske nok til å være i full jobb o.l. igjen vil alltid ha en kropp som blir fortere sliten, tåler mindre stress og må tas mer hensyn til enn en kropp som aldri har hatt denne sykdommen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...