Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Har akkurat lest den lange tråden om gutten som ikke vil spise middag. Og ser mange steiler ved tanken på barn som ikke får kveldsmat. Vi spiser ikke kveldsmat vi, i alle fall veldig sjeldent. Her er det ikke middag før hí halv seks - seks tiden. Og vi sitter da gjerne en halvtime rundt bordet, så middagen varer til seks halv sju, og ungene legger seg sju... Vi hadde også en periode der ene ungen (som da var 3-4 år) nektet å spise middag. Ville bare ha pølser eller knekkebrød. Så regelen var at enten så smakte han på middagen, eller så ble det ikke noe. Dersom han smakte på det, og fortsatt ikke likte det, så greit, da hadde han i det minste prøvd og da smurte jeg knekkebrød. Men jeg syns ikke det er greit at en unge på 3-4 år ikke vil spise uten å engang ha smakt på det. Noen ganger smakte han en bit, likte ikke, og fikk knekkebrød. Noen ganger smakte han, og fant ut at det ikke var så ille, og dermed spiste middag. Og noen ganger nektet han å smake. Vel, da ble det ikke noe mat. Mener dere virkelig dette er mishandling? Det var jo bare en fase, han hadde likt alle disse tingene før, og det tok ikke lange tiden før han likte det meste igjen.
(Want to be a) MILF! Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Da hadde jeg sørget for at det til ennhver tid var noe mat på bordet som jeg visste at ungen likte. For eksempel ris, poteter, blomkål eller hva det nå er ungen liker. Det hjelper matlysta hvis man først har tatt en liten bit av noe man liker. Så er regelen at man må ha litt av hvert på fatet, og at man ikke får mer av en ting før man har spist litt av alt. Slikt har vi løst det her hjemme, og det har funket veldig bra. Jeg synes det er litt drøyt at barn skal legge seg uten mat. Da får man heller spise kveldsmat en time etter middag eller noe.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Da hadde jeg sørget for at det til ennhver tid var noe mat på bordet som jeg visste at ungen likte. For eksempel ris, poteter, blomkål eller hva det nå er ungen liker. Det hjelper matlysta hvis man først har tatt en liten bit av noe man liker. Så er regelen at man må ha litt av hvert på fatet, og at man ikke får mer av en ting før man har spist litt av alt. Slikt har vi løst det her hjemme, og det har funket veldig bra. Jeg synes det er litt drøyt at barn skal legge seg uten mat. Da får man heller spise kveldsmat en time etter middag eller noe. Jepp. Det var jo alltid noe han "likte" Dvs. Det eneste han sa selv han likte var pølser eller knekkebrød. Men han har alltid spist alt før, dermed visste jeg at han egentlig likte det vi hadde til middag. (i alle fall noe av det) Dersom middagen varer til en halvtime før leggetid, så er det vanskelig å gi noe annet en time senere, og jeg var opptatt av å vise at det ikke skulle være sånn at man bare kunne nekte å spise, og så alltid få et alternativ. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå