håpefull<3 Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Jeg har pensjonssparing via jobben, men sparer ikke utenom dette (sparer, men ikke til pensjon!). Hvordan sparer du? Fond? Vanlig sparekonto? Skal begynne å spare selv, men ønsker å høre litt om hva andre gjør Endret 17. oktober 2012 av håpefull<3
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Både mannen og jeg sparer i fond. Har automatisk trekk hver mnd.
håpefull<3 Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2012 Kan dere velge risiko selv? ( regner med det er risiko ved fond-sparing, kan lite om dette og tenker derfor at en helt vanlig sparekonto er best for meg).
*LP* Skrevet 18. oktober 2012 #5 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg har fast trekk på 500 kr i fond, som skal gå til pensjon. Ikke så mye, men jeg sparer i BSU og til annet i tillegg.
Ane Elise Skrevet 18. oktober 2012 #6 Skrevet 18. oktober 2012 Siden BSU kontoen min er på maksimal beløp for et par år siden, så driver jeg å spare til pensjonen ved å sette en fast sum på høyrenter konto hver måned, samtidig som jeg spekulerer i aksje verden Har tjent gode summer der ved å kjøpe aksjer når det var nedgangstider og selg dem når det var oppgangstider Grunnen til at jeg ikke velger å spare i fond er fordi jeg føler at jeg ikke vil tjener så mye på det over lenger tid pga det er mye sjeldent store oppganger å finne der. Da er det faktisk like greit å ha pengene på høyrente konto. Det er i alle fall min mening Du får lykke til!
håpefull<3 Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 18. oktober 2012 Siden BSU kontoen min er på maksimal beløp for et par år siden, så driver jeg å spare til pensjonen ved å sette en fast sum på høyrenter konto hver måned, samtidig som jeg spekulerer i aksje verden Har tjent gode summer der ved å kjøpe aksjer når det var nedgangstider og selg dem når det var oppgangstider Grunnen til at jeg ikke velger å spare i fond er fordi jeg føler at jeg ikke vil tjener så mye på det over lenger tid pga det er mye sjeldent store oppganger å finne der. Da er det faktisk like greit å ha pengene på høyrente konto. Det er i alle fall min mening Du får lykke til! ok veldig kjekt å høre forskjellige meninger mannen har også tjent på aksjer før, så vi blir nok å prøve oss på aksjemarkedet også men ønsker å spare på "min" konto i tillegg sånn at jeg har kontroll selv
Ane Elise Skrevet 18. oktober 2012 #8 Skrevet 18. oktober 2012 Siden BSU kontoen min er på maksimal beløp for et par år siden, så driver jeg å spare til pensjonen ved å sette en fast sum på høyrenter konto hver måned, samtidig som jeg spekulerer i aksje verden Har tjent gode summer der ved å kjøpe aksjer når det var nedgangstider og selg dem når det var oppgangstider Grunnen til at jeg ikke velger å spare i fond er fordi jeg føler at jeg ikke vil tjener så mye på det over lenger tid pga det er mye sjeldent store oppganger å finne der. Da er det faktisk like greit å ha pengene på høyrente konto. Det er i alle fall min mening Du får lykke til! ok veldig kjekt å høre forskjellige meninger mannen har også tjent på aksjer før, så vi blir nok å prøve oss på aksjemarkedet også men ønsker å spare på "min" konto i tillegg sånn at jeg har kontroll selv Skjønner Da anbefaler jeg deg som sagt å spar i aksjer og høyrenter konto. En del banker tilbyr enda høyere renter dersom du binder deg i 1 eller 3 år. Jeg har gjort det med alle sparepengene til våres unger og litt av våres og
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. oktober 2012 #9 Skrevet 18. oktober 2012 Etter å ha vært på foredrag om fondsparing, hadde jeg store planer om å sette av månedlige avdrag til det. Men så begynte jeg i ny jobb, og her har vi en veldig god pensjonssparing. Det blir trukket såpass mye av lønna til dette hver måned, så jeg ikke har vurdert å sette av noe ytterligere. Ungene sparer på høyrentekontoer.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 18. oktober 2012 #10 Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Kan dere velge risiko selv? ( regner med det er risiko ved fond-sparing, kan lite om dette og tenker derfor at en helt vanlig sparekonto er best for meg). Du kan velge risiko selv ja. Men du bør få en samtale med en bankansatt som kan rettlede deg i forhold til hva som er lurest å gjøre. Kommer jo an på hvor stor risiko du er villig til å ta.... Endret 18. oktober 2012 av Kari Mari
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #11 Skrevet 18. oktober 2012 Jobber i det offentlige og har en forholdsvis god ordning der. Forøvrig "sparer" jeg i bolig. Dvs. har boliglån som jeg betaler ned på. Boligen er en fin "bank". Ut i fra dette har jeg nå ca 4 mill og det er enda mange år til jeg skal gå av med pensjon. Når lånet er nedbetalt, får jeg vurdere hvordan sparingen skal skje videre. Det er slik med diverse ordninger, at de har det med å endre seg, så jeg venter lengst mulig med det. Både mannen min og jeg har foreldre som har jobbet seg opp en masse verdier (fra ingen ting). En gang i fremtiden vil vi jo arve dette. Jeg håper imidlertid at det blir lenge til!
Ane Elise Skrevet 20. oktober 2012 #12 Skrevet 20. oktober 2012 Jobber i det offentlige og har en forholdsvis god ordning der. Forøvrig "sparer" jeg i bolig. Dvs. har boliglån som jeg betaler ned på. Boligen er en fin "bank". Ut i fra dette har jeg nå ca 4 mill og det er enda mange år til jeg skal gå av med pensjon. Når lånet er nedbetalt, får jeg vurdere hvordan sparingen skal skje videre. Det er slik med diverse ordninger, at de har det med å endre seg, så jeg venter lengst mulig med det. Både mannen min og jeg har foreldre som har jobbet seg opp en masse verdier (fra ingen ting). En gang i fremtiden vil vi jo arve dette. Jeg håper imidlertid at det blir lenge til! Jeg er helt enig med deg å betale ned huslånet er et godt sparingstiltak vel merke DERSOM man har mye, har man lite lån igjen slik som oss, er det lite lønnsomt mtp skattefradrag og formueskatt.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg betaler ned på boliglånet! Nå sitter vi med en stor enebolig, med en verdi på gode 3,5 mill og har gjeld på 2,5 mill. Innen jeg er pensjonist kommer boligen til å være nedbetalt og vi kommer til å selge den for å kjøpe en mindre og rimeligere leilighet (ja, vi bor et sted i landet det fremdeles går an å kjøpe en fin leilighet for under 2 mill). Da har vi sparepenger i massevis til pensjonstilværelsen.....
håpefull<3 Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter #14 Skrevet 20. oktober 2012 vi betaler ned ekstra på boliglånet utenom, men jeg vet ikke om dette er nok for meg. så sparing utenom er under sterk vurdering nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå