Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Husker det ifjor også var x antall innlegg ang. fæle Halloween og den bedårende julebukken. Som jeg svarte i et innlegg igår så er det faktisk IKKE så stor forskjell på Halloween og den opprinnelige julebukken. Julebukk fra gammelt av handlet om å tigge mat/godteri fra de mer velstående som hadde mer på lager enn de fattige. Videre gikk det ut på å skremme og sjekke at julen hadde gått riktig for seg. Hadde den ikke det kunne i verste fall julebukken ta julen med seg. En bukk ble slaktet og noen brukte et falskt hode med seg, mens andre hadde det slaktede dyrets hode på en stang. Når de kom på inspeksjon måtte du gi dem noe spiselig. De kom gjerne å kuppet en av julefestene, og skremte barna skikkelig. Julebukk tradisjonene ble endret over tid, og det samme vil nok skje med Halloween. Vi har feiret det i flere år og har aldri opplevd at noe ødelegges eller at egg kastet på vinduer. Så istedet for å boikotte så hva med heller å lære barna hvordan dere vil Halloween skal være? Bor i nabolag med masse barn og aldri opplevd julebukk på døren.
Februargullet2013 Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Synes begge 2 er hyggelig og få på døra, og gir dem godt,men så klart det er jo hyggeligere med julesanger,men er trivelig med unger som går halloween også
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Ja, sikkert irriterende men jeg tror at grunnen til at barna ikke vet det er at foreldrene ikke informerer. Har feiret det i mange år, på mange forskjellige måter. Utrolig mange sender ganske små barn alene ut. En vet jo aldri hvem som åpner der en ringer på. At en ikke skal ringe på der lyset er av er ikke informasjon som er medfødt; det må en få fra et sted. Vi fikk forresten en lekekatalog i forrige uke i posten. Der var Halloweenkostymer OG regler for dagen:))
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Det verste er at folk ikke respekterer at noen ikke vil ha halloweenbesøk. Er utelampen slukket, så skal man ikke ringe på for "trick or treat". Har du samme innstilling til julebukker?`Eller er de velkomne hos deg?
Gjest Filifjonka Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har for det første aldri forstått hvorfor dette må settes opp mot hverandre, jeg da. Hvorfor det må være så enten-eller. Enten lar man barna gå Halloween, eller så går de julebukk. Det foregår jo ikke samtidig, så det burde jo være mulig å gjøre begge deler, eller en av dem, eller kanskje ingen, uten at det henger sammen? Når det gjelder Halloween er jeg litt ambivalent. Jeg har ikke noe imot feiringen som sådan. Jeg har imidlertid masse imot at foreldrene bare kjøper ett eller annet stygt kostyme og slipper barna løs uten å lære dem de mest elementære reglene. Det er IKKE greit å kaste egg eller maling eller ripe opp bilen til folk selv om man ikke får noe godteri. 'Trick or treat' betyr ikke at man er fritatt for all slags regler om hærverk selv om folk ikke har godterier klart. Jeg synes heller ikke det er greit at mange velger å flytte feiringen til nærmeste helg når barna skal gå Halloween. Jeg har lest her inne om mødre som mener det må være en selvfølge. De samme mødrene som mener at det er et minstekrav at hele kjøper inn godkjent godteri i store mengder. Det er også et aspekt jeg sliter med. Det godkjente godterier. For det skal være individuelt innpakket og ikke noe billig-greier fra Europris, må vite. Hjemmebakte kaker er ikke greit. Og smågodt fra en bolle er fy-fy. Dette ble litt langt. Min konklusjon må bli at jeg mener at barna må læres opp i Halloween. De voksne må lære seg selv opp i Halloween, og ta ansvar for barna sine. DA kommer jeg til å synes det er greit. Da jeg var liten var det mange voksne som gikk julebukk. Det er det heldigvis slutt på. Mange av dem var litt småfulle og kunne bli temmelig ubehagelige hvis de ikke fikk en dram (les alkohol). Jeg er glad det ikke forekommer her hvor jeg nå bor. Barn som går julebukk er selvsagt helt greit. I julen har vi alltid masse godt de kan få, og da er merkelig nok kaker også greit.
Fomle84 Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 Savner julebukkene Gikk alltid når vi var mindre, tok på oss nisse klær og sang På låven sitter nissen. Da hadde alltid folk snop i huset. Barna mine liker nok halloween bedre enn meg. Er veldig i mot å gå ut å kjøpe snop fordi det kanskje kommet unger på døren.. Men, men, må vel kaputilere og handle inn litt og la barna gå til naboene. Heldigvis er det på en onsdag å da er det skøyting for jentene..
Mrs. Bouquet Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Her i bygda går de julebukk, ingen går rundt på halloween. Dette har visstnok foreldre til skolebarn blitt enige om. Veldig greit å vite hva man har å forholde seg til. Ellers er det det samme for meg. Er mye verre når det er motstand fra 70 % og så går de stakkars barna rundt med velsignelse fra foreldrene og blir møtt av et surt tryne.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 Det verste er at folk ikke respekterer at noen ikke vil ha halloweenbesøk. Er utelampen slukket, så skal man ikke ringe på for "trick or treat". Har du samme innstilling til julebukker?`Eller er de velkomne hos deg? Julebukker er hjertelig velkomne. Det er en norsk tradisjon og det liker vi. Norge har en lang tradisjon for å feire allehelgens natt og også å gå en variant av trick or treat. Kunnskap er en fin ting.
Augustina83 Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Så lenge mannen ikke krever å gå HOREBUKK så er disse tradisjonene helt i orden for meg
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 Det verste er at folk ikke respekterer at noen ikke vil ha halloweenbesøk. Er utelampen slukket, så skal man ikke ringe på for "trick or treat". Har du samme innstilling til julebukker?`Eller er de velkomne hos deg? Julebukker er hjertelig velkomne. Det er en norsk tradisjon og det liker vi. Norge har en lang tradisjon for å feire allehelgens natt og også å gå en variant av trick or treat. Kunnskap er en fin ting. Helt ærlig så driter jeg i hva du mener om min kunnskap om ting. Amerikanske tradisjoner kommer ikke inn i huset her, enten det være seg halloween, babyshowers, valentine eller hva det måtte være. Nå er ikke Halloween en Amerikansk tradisjon så du understreker egentlig bare hvor lite du vet. Det er alltid så stilig med mennesker som har sterke meninger om ting de ikke har greie på
Lammelåret Skrevet 18. oktober 2012 #11 Skrevet 18. oktober 2012 Det er opp til handelsstanden å guffe opp julebukkhysteriet; velger de det blir julebukk-tradisjonen fornyet og forenklet og foreldre henger seg på.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #12 Skrevet 18. oktober 2012 Det verste er at folk ikke respekterer at noen ikke vil ha halloweenbesøk. Er utelampen slukket, så skal man ikke ringe på for "trick or treat". Har du samme innstilling til julebukker?`Eller er de velkomne hos deg? Julebukker er hjertelig velkomne. Det er en norsk tradisjon og det liker vi. Norge har en lang tradisjon for å feire allehelgens natt og også å gå en variant av trick or treat. Kunnskap er en fin ting. Helt ærlig så driter jeg i hva du mener om min kunnskap om ting. Amerikanske tradisjoner kommer ikke inn i huset her, enten det være seg halloween, babyshowers, valentine eller hva det måtte være. Hehe, synes dette er så vittig. Jeg jobber i en bokhandel, og vi har jo litt stæsj til halloween i butikken nå og en gammel mann slo av en prat forrige dagen. Han sa at han var av de gamle surpompene som ikke likte halloween, akkurat som de gamle surpompene for lenge siden ikke likte av vi hermet etter den tyske tradisjonen om å ha juletre inne, eller den gangen man begynte herme etter den engelske tradisjonen med julestrømper, da var det også en haug med gamle surpomper som ikke likte det. Heldigvis bryr ikke de unge seg om oss gamle surpomper sa han og lo, så han skulle kjøpe litt godteri han også la de unge innføre enda en utenlandsk skikk til Norge... Han har nemlig et godt poeng, det er få av våre tradisjoner som faktisk er 100% norske. Vi hermer etter hverandre, hva med Lucia, er det egentlig norsk tror du? Hvorfor i alle dager skal ikke den neste generasjonen få innføre noe de synes ser utrolig morsomt og koselig ut, de har det jo bare gøy. Men er enig i at vi som foreldre må ta ansvaret for å lære dem opp, og det er virkelig ikke vanskelig. Har selv to skolebarn som er ute på halloween og de har noen enkle regler, de ringer ikke på der lyset er slukket, de får ikke ringe på mer enn en gang (om ingen åpner går de videre), og får de ikke noe snop sier de: Det er greit, ha en fin kveld. Ingen som får gjøre rampestreker (og ja jeg følger etter dem og ser hva de gjør). Her vi bor myldrer det av unger i gaten på denne dagen, og ingen gjør rampestreker, alle har det kjempegøy.
mrsrogaland. Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg syntes nordmenn er sære og gretne. Jeg har ingenting i mot amerikanske tradisjoner, halloween eller julebukk. Jeg gikk selv julebukk og sang julesanger da jeg var lita. Kjempegøy og koselig. Gledet meg lenge til halloween. Og det var ikke pga godteriet, men å kunne kle seg ut, gå med venner, treffe andre mennesker og gjøre noe spennende. Det er jo bare søte, glade unger som dukker opp på døra. Jeg ser ikke på det som tigging heller. Dette er noe som foregår 1 gang i året. Om man ikke liker det kan man bare si at man ikke har godteri og ønske de en fin kveld videre eller la være å åpne døra. I fjor ble jeg kjempskuffet da det ikke dukket opp noen på døra på halloween. De er hjertlig velkommen til meg! Jeg skjønner virkelig ikke problemet.
mrsrogaland. Skrevet 18. oktober 2012 #14 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg syntes nordmenn er sære og gretne. Jeg har ingenting i mot amerikanske tradisjoner, halloween eller julebukk. Jeg gikk selv julebukk og sang julesanger da jeg var lita. Kjempegøy og koselig. Gledet meg lenge til halloween. Og det var ikke pga godteriet, men å kunne kle seg ut, gå med venner, treffe andre mennesker og gjøre noe spennende. Det er jo bare søte, glade unger som dukker opp på døra. Jeg ser ikke på det som tigging heller. Dette er noe som foregår 1 gang i året. Om man ikke liker det kan man bare si at man ikke har godteri og ønske de en fin kveld videre eller la være å åpne døra. I fjor ble jeg kjempskuffet da det ikke dukket opp noen på døra på halloween. De er hjertlig velkommen til meg! Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Amerikans tradisjon eller ei, handler det ikke om at barna skal ha det gøy?
Nirgal Skrevet 18. oktober 2012 #15 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg syntes det er stor forskjell på halloween og julebukk altså. I mine øyne er Halloween en amerikansk tradisjon som går på å kjøpe mest mulig, man skal kjøpe kostymer og kjøpe pynt osv osv Alle butikkene er jo overfylt av halloweenting + at på halloween går bare barna å spør om godter og hvis de ikke får så får man doluller, egg, mel og masse skit på inngangspartiet. Greit nok er jo butikkene overfylt av juuleting og når julebukktiden kommer, men det er jo pga julen selv, i min oppvekst og alle som jeg har hørt om som går julebukk bruker avdanka skjorter, julenisseluer, mammas sminke og ellers det man finner av stæsj liggende i skuffer og skap (ingen som sier at julebukk skal være julete, og man bruker meed andre ord det man har) og ungene går rundt å synger julesanger, som faktisk er veldig koselig syntes jeg, åsså er det veldig artig å se hvor oppfinnsomme de er i utkledningen. Der er det ingen rampestreker og barna blir like glad for klementiner, rosiner og nøtter som sjokolade ol. For meg er julebukk en Norsk tradisjon og ikke noe vi har "adoptert" fra storebror amerika. (samme angår valentine btw, når man først er inne på sånne greier) Syntes julebukk er litt i samme kategori som at man setter havregrøt på låven til fjøsnissen... Greit nok at barna skal "få lov til å ha det gøy", men jeg syntes det er mye annet de kan gjøre for å ha det gøy, enn å gå å trygle om godter i steden for rampestreker... Men det er bare mitt syn, og mine unger kommer ikke til å få lov til å gå Halloween, i hvertfall ikke før de er store nok til å forstå hva det går ut på og evt betale for det selv.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #16 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg syntes det er stor forskjell på halloween og julebukk altså. I mine øyne er Halloween en amerikansk tradisjon som går på å kjøpe mest mulig, man skal kjøpe kostymer og kjøpe pynt osv osv Alle butikkene er jo overfylt av halloweenting + at på halloween går bare barna å spør om godter og hvis de ikke får så får man doluller, egg, mel og masse skit på inngangspartiet. Greit nok er jo butikkene overfylt av juuleting og når julebukktiden kommer, men det er jo pga julen selv, i min oppvekst og alle som jeg har hørt om som går julebukk bruker avdanka skjorter, julenisseluer, mammas sminke og ellers det man finner av stæsj liggende i skuffer og skap (ingen som sier at julebukk skal være julete, og man bruker meed andre ord det man har) og ungene går rundt å synger julesanger, som faktisk er veldig koselig syntes jeg, åsså er det veldig artig å se hvor oppfinnsomme de er i utkledningen. Der er det ingen rampestreker og barna blir like glad for klementiner, rosiner og nøtter som sjokolade ol. For meg er julebukk en Norsk tradisjon og ikke noe vi har "adoptert" fra storebror amerika. (samme angår valentine btw, når man først er inne på sånne greier) Syntes julebukk er litt i samme kategori som at man setter havregrøt på låven til fjøsnissen... Greit nok at barna skal "få lov til å ha det gøy", men jeg syntes det er mye annet de kan gjøre for å ha det gøy, enn å gå å trygle om godter i steden for rampestreker... Men det er bare mitt syn, og mine unger kommer ikke til å få lov til å gå Halloween, i hvertfall ikke før de er store nok til å forstå hva det går ut på og evt betale for det selv. "For meg er julebukk en norsk tradisjon..." Hehe, det var dagens.
Nirgal Skrevet 18. oktober 2012 #17 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg syntes det er stor forskjell på halloween og julebukk altså. I mine øyne er Halloween en amerikansk tradisjon som går på å kjøpe mest mulig, man skal kjøpe kostymer og kjøpe pynt osv osv Alle butikkene er jo overfylt av halloweenting + at på halloween går bare barna å spør om godter og hvis de ikke får så får man doluller, egg, mel og masse skit på inngangspartiet. Greit nok er jo butikkene overfylt av juuleting og når julebukktiden kommer, men det er jo pga julen selv, i min oppvekst og alle som jeg har hørt om som går julebukk bruker avdanka skjorter, julenisseluer, mammas sminke og ellers det man finner av stæsj liggende i skuffer og skap (ingen som sier at julebukk skal være julete, og man bruker meed andre ord det man har) og ungene går rundt å synger julesanger, som faktisk er veldig koselig syntes jeg, åsså er det veldig artig å se hvor oppfinnsomme de er i utkledningen. Der er det ingen rampestreker og barna blir like glad for klementiner, rosiner og nøtter som sjokolade ol. For meg er julebukk en Norsk tradisjon og ikke noe vi har "adoptert" fra storebror amerika. (samme angår valentine btw, når man først er inne på sånne greier) Syntes julebukk er litt i samme kategori som at man setter havregrøt på låven til fjøsnissen... Greit nok at barna skal "få lov til å ha det gøy", men jeg syntes det er mye annet de kan gjøre for å ha det gøy, enn å gå å trygle om godter i steden for rampestreker... Men det er bare mitt syn, og mine unger kommer ikke til å få lov til å gå Halloween, i hvertfall ikke før de er store nok til å forstå hva det går ut på og evt betale for det selv. "For meg er julebukk en norsk tradisjon..." Hehe, det var dagens. Hyggelig for deg at du syntes det.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #18 Skrevet 18. oktober 2012 Ser og hører flere som sier rundt om at det ikke handler om å gjøre rampestreker ol. da er det rart at de åra vi ikke har vært hjemme har vi kommet hjem til ett hus med dasspapir og egg på vegger og varandaen ved inngangsdør. Selv oppi postkassa fant vi knuste egg ett år. Så jeg mener det er en stor uting å innføre en tradisjon som oppfordrer og "lovliggjør" hærverk på andres eiendom. Faktisk usikker på om vi må skrante inn på matbudsjette for å sitte hjemme å fore andres unger på snop, for vet ikke om jeg orker en høst til med utvendig husvask. Julebukk derimot er korslig, de syner en sang, og går pent videre om vi ikke er hjemme eller har glemte å kjøpe snop. Men de fleste har noe i hus mellom jul og nyttår, mange av oss har ikke det i oktober når vi selv ikke spiser snop til vanlig
Cat_Woman Skrevet 18. oktober 2012 #19 Skrevet 18. oktober 2012 Liker både Halloween og julebukk, koselig å få glade unger på døra som har kledd seg ut :-) Jeg er enig med de over her, i at man selvfølgelig må lære ungene at herverk ikke er ok, og at de ikke kan forvente godteri i hvert hus.
Lammelåret Skrevet 18. oktober 2012 #20 Skrevet 18. oktober 2012 "For meg er julebukk en norsk tradisjon..." Hehe, det var dagens. Hvorfor sier du det? For anonym er det slik. Hvor skikken egentlig kommer fra er irrelevant.
Lammelåret Skrevet 18. oktober 2012 #21 Skrevet 18. oktober 2012 Ser og hører flere som sier rundt om at det ikke handler om å gjøre rampestreker ol. da er det rart at de åra vi ikke har vært hjemme har vi kommet hjem til ett hus med dasspapir og egg på vegger og varandaen ved inngangsdør. Selv oppi postkassa fant vi knuste egg ett år. Så jeg mener det er en stor uting å innføre en tradisjon som oppfordrer og "lovliggjør" hærverk på andres eiendom. Faktisk usikker på om vi må skrante inn på matbudsjette for å sitte hjemme å fore andres unger på snop, for vet ikke om jeg orker en høst til med utvendig husvask. Julebukk derimot er korslig, de syner en sang, og går pent videre om vi ikke er hjemme eller har glemte å kjøpe snop. Men de fleste har noe i hus mellom jul og nyttår, mange av oss har ikke det i oktober når vi selv ikke spiser snop til vanlig Det tydelig forskjell fra plass til plass, for det er ikke slik du forteller alle steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå