Gå til innhold

Noen sm har barn med cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla tok blodprøve i dag, for legen mente hun var veldig oppblåst. (vi har trodd det var for hun har så god apetitt)

Har vert inne å lest på hva symptomene er, men hun har ikke vert noe spesielt plaget med feks. diare. Er høy og lavt dagen lang.

Har hatt skikkelige magesmerter en sjelden gang. Men, det kan være snakk om 1 gang annenhver mnd. Men, da har hun holdt det gående nesten hele natten....

Hva var symptomene til barna deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barn med cøliaki , men har det selv. Etter å ha tatt en del kurs i forbindelse med sykdommen, så har jeg forstått det slik at ikke alle har symptomer som f.eks diare.

Skrevet

Det finnes mange symptomer på cøliaki, og en kan ha alle eller knapt en eneste.

Det er gammel tro at en må ha diare når en har cøliaki, men det er ingen regel. Min gutt hadde det en periode, men aller mest var avføringen helt normal.

Oppblåst mage er et veldig vanlig symptom, en såkalt "afrika-mage".

Min gutt kastet opp, men andre i tillegg til oppblåsthet, diare og oppkast er utslett, mangel på energi, forstoppelse eller hard mage og lavt jernlager.

Skrevet

sjekka for fruktosemalabsorpsjon?? må ta pusteprøve da, det har jeg, og blir veldig fort oppblåst

Skrevet

Jeg har ikke barn med cøliaki, men min jente ble også testet for det pga barnelegen syntes hun var litt blek og oppblåst i magen. Hun hadde ikke plager med diareer i det hele tatt, tvert i mot var hun ofte hard i magen. Barnelegen forklare oss at det er ikke alle som har de klassiske symptomene på cøliaki, det er nettopp derfor så mange har gått med uoppdaget cøliaki i årevis. De har derfor blitt flinkere til å teste og mange flere får cøliakidiagnose.

Skrevet

Min søster ble testet for cøliaki på grunn av veksthemming. Ingen andre symptomer. De tok røntgen og så et år etterpå tok de ny røntgen og det hadde ikke vært noe vekst, (min søster er nå 36 år, og dette var når hun gikk på barneskolen)

Skrevet

jeg ville bedt legen ta en avf prøve. for å teste s-kalprotektin i afv. viser om det er betendelse.

blodprøver kan hende ikke slår ut.

gutten vår tok 2 blodprøver ingen viste cøliaki.

tok en slik avf prøve og fikk svar at han hadde betendelse.

normal var fra 0 til 70 . han hadde 1600!

han ble henv til barneavd på sus.

der han fikk gastro og kolonskopi i narkose. de fant betandelse i slutten av tynntarm og i begynnelse på tykktarm.

ham begynte på en omfattende diet. der han reagerte på gluten.

Skrevet

jeg ville bedt legen ta en avf prøve. for å teste s-kalprotektin i afv. viser om det er betendelse.

der han fikk gastro og kolonskopi i narkose. de fant betandelse i slutten av tynntarm og i begynnelse på tykktarm.

Men, hva var symptomene hans?

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer også på om jenta mi (8 mndr) kan reagere på gluten. Hun reagerte tidlig på melk (har gått over til hypoallergen mme), og når hun nå har begynt med grøt, brødskiver og middag har hun begynt å få hyppigere avføring (3-4 ggr. pr dag), og har endel eksem.. Det fikk hun av melk også.. Verkende eksem.. Jeg sluttet med gluten et par uker for å se selv, og hun ble merkbart bedre etter en snau uke. Eksemet gikk tilbake og hun hadde igjen 1 bæsjebleie pr. dag... Hun har ikke hatt mye magesmerter (såvidt jeg vet), og har ikke akkurat diare, og ikke oppblåst mage.... Det er altså først og fremst huden som blir helt gåen...

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer også på om jenta mi (8 mndr) kan reagere på gluten. Hun reagerte tidlig på melk (har gått over til hypoallergen mme), og når hun nå har begynt med grøt, brødskiver og middag har hun begynt å få hyppigere avføring (3-4 ggr. pr dag), og har endel eksem.. Det fikk hun av melk også.. Verkende eksem.. Jeg sluttet med gluten et par uker for å se selv, og hun ble merkbart bedre etter en snau uke. Eksemet gikk tilbake og hun hadde igjen 1 bæsjebleie pr. dag... Hun har ikke hatt mye magesmerter (såvidt jeg vet), og har ikke akkurat diare, og ikke oppblåst mage.... Det er altså først og fremst huden som blir helt gåen...

han hadde mye vondt i magen, diare, oppkast. gikk ikke opp i vekt og høyde.

var ikke plaget med huden.

kan jo hende at din jente har gluten allergi? det er noe en kan vokse fra seg.

jeg ville ringt legen og fått henv til et sykehus. :)

Skrevet

Det er viktig at du gir vanlig mat om hun får henvisning. Ellers kan de jo ikke vite/se symptomene. Det presiserte legen vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...