Gå til innhold

Alenemødre og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv alenemor og selv om jeg vel er en av de som har grei økonomi, så sliter jeg innmellom med å få endene til å møtes. Lurer litt på hvordan det står til med dere andre alenemødres økonomi, om dere klarer å sette av til sparing, om dere har buffer, om dere føler at pengene strekker til? Er ikke alltid så lett å skulle være den eneste i husholdningen som tjener penger og ha ansvaret for alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg på og siden jeg snart kommer til å bli alenemor uten en pappa i bildet i det hele tatt.

Skrevet

[jeg er alene alene-altså jeg har 100 % ansvar alltid. (bf`s valg så er det sagt). Han betaler ikke bidrag og er ikke bidragsdyktig.

Har rævva økonomi, dyr husleie og sliter med å få endene til å møtes. Kjøper ikke klær til meg selv og går med det jeg har til det er utslitt. Barnet mitt prioriteres og har det han trenger. Jeg betaler alle regninger og e a jour sånn sett. Men hver mnd er et slit og ork-og det tærer så klart på. Buffer og utskeielser kan jeg glemme

Skrevet

Jeg har helt grei økonomi sparer barnebidraget til sønnen min pluss ca 2000 selv. Bf har null samvær...

Men i en overgangsfase fra permisjon til jobb sleit jeg veldig

Skrevet

Til tider er det tøft. Men setter av så mye jeg klarer til regninger/sparinger, sånn at jeg alltid har en buffer til uforutsette utgifter. Og har i de siste begynt å selge unna ting, hvis jeg ønsker å kjøpe meg noe nytt. På den måten kan jeg unne meg noe nytt innimellom, ellers er det svært sjelden jeg kjøper noe til meg selv.

Jeg har også tenkt å begynne å handle mat maks en - to dager i uka. Handler stort sett hver dag, og da går det med mye mer penger. Kjøper alltid litt ekstra småtteri når jeg er i butikken, og i det lange løp blir det ganske dyrt.

Har også allerede nå begynt å kjøpe julegaver, det er en del salg nå. For eksempel hadde ark alle spill til halv pris forrige uke, på den måten slipper jeg billigere unna (tingene er jo like fine, og til fullpris innen jul). Også blir det ikke veldig mye utgifter rett før jul.

Prøver også å ønske 'fornuftige' ting til bursdager og jul. Ullklær, støvler o.l. Får nok av leker uansett. Også gjelder det å arve så mye man får. Det har jeg spart flere tusener på.

Skrevet

Jeg har vært alenemor hele veien. Fra jeg var gravid faktisk. Ikke spesielt god økonomi i starten (for 2 år siden fikk jeg utbetalt omtrent 15-16000 kr inkl barnetrygd). Nå som jeg jobber har jeg omtrent 24.000 utbetalt etter skatt og inkludert alle stønader.

Har nylig begynt å spare 200+100+100. 200 kr går til BSU, 100 kr går til jentas sparekonto og den andre hundrelappen går til bufferkonto. Og ser for meg etterhvert at jeg blir å øke disse med kanskje 100 kr hver. Alle monner drar, hehe:-)

Jeg bruker veldig lite penger på meg selv. Kjøper kun brukte klær, bruker ikke sjampo, balsam, hårprodukter og ansiktsprodukter (bortsett fra fuktighetskrem), bruker ikke vaskemidler i husvask, kjøper ikke nye ting til leiligheten osv. Drar omtrent aldri ut sammen med venner, noe som også sparer penger.

Til barnet går pengene til kvalitetssko og gode dresser. Nesten alle inneklær arver vi eller kjøper brukt.

Kjøper lite halvfabrikat, lager det meste fra bunnen av. I det lengre løp blir det jo litt billigere, pluss at det er bedre for helsen.

Har forresten ikke utgifter til bil heller. Eier ikke førerkort eller bil, så jeg tror at jeg sparer noen tusen på den posten. Leier leilighet, noe jeg tror kan være billigst der og da. Ikke langsiktig investering, men alenemortilværelsen er heller ikke noe jeg ser for meg at jeg blir til evig tid.

Nei, det er absolutt ikke enkelt å være alene om alt, men jeg vet ikke om noe annet. Og man klarer seg. Det handler om å gjøre riktige valg synes jeg, og ikke bruke penger til unødvendige ting. Man trenger jo ikke å leve som "alle andre" når man ikke har råd til det. Jeg har akseptert min økonomiske situasjon og lever deretter. Det viktigste i livet kan uansett ikke kjøpes for penger.

Skrevet

Jeg har vært alenemor hele veien. Fra jeg var gravid faktisk. Ikke spesielt god økonomi i starten (for 2 år siden fikk jeg utbetalt omtrent 15-16000 kr inkl barnetrygd). Nå som jeg jobber har jeg omtrent 24.000 utbetalt etter skatt og inkludert alle stønader.

Har nylig begynt å spare 200+100+100. 200 kr går til BSU, 100 kr går til jentas sparekonto og den andre hundrelappen går til bufferkonto. Og ser for meg etterhvert at jeg blir å øke disse med kanskje 100 kr hver. Alle monner drar, hehe:-)

Jeg bruker veldig lite penger på meg selv. Kjøper kun brukte klær, bruker ikke sjampo, balsam, hårprodukter og ansiktsprodukter (bortsett fra fuktighetskrem), bruker ikke vaskemidler i husvask, kjøper ikke nye ting til leiligheten osv. Drar omtrent aldri ut sammen med venner, noe som også sparer penger.

Til barnet går pengene til kvalitetssko og gode dresser. Nesten alle inneklær arver vi eller kjøper brukt.

Kjøper lite halvfabrikat, lager det meste fra bunnen av. I det lengre løp blir det jo litt billigere, pluss at det er bedre for helsen.

Har forresten ikke utgifter til bil heller. Eier ikke førerkort eller bil, så jeg tror at jeg sparer noen tusen på den posten. Leier leilighet, noe jeg tror kan være billigst der og da. Ikke langsiktig investering, men alenemortilværelsen er heller ikke noe jeg ser for meg at jeg blir til evig tid.

Nei, det er absolutt ikke enkelt å være alene om alt, men jeg vet ikke om noe annet. Og man klarer seg. Det handler om å gjøre riktige valg synes jeg, og ikke bruke penger til unødvendige ting. Man trenger jo ikke å leve som "alle andre" når man ikke har råd til det. Jeg har akseptert min økonomiske situasjon og lever deretter. Det viktigste i livet kan uansett ikke kjøpes for penger.

Ooops, skulle ikke være anonym:-)

Skrevet

Det går jo alltids rundt, selv om jeg skulle ønske ting var anneledes og enklere.. søker og søker, men får ikke jobb, (hadde fin turnusjobb før svangerskapet) er ikke enkelt å få fast jobb på bestemte dager og tider. Det er mye man kan søke om å få økonomisk da. men min sønn har en liten formue, så jeg får avslag på bl.a bostøtte pga den. nå har jeg os og dagpenger og det hjalp mye å få dagpengene nå i påvente av en jobb. handler svært sjelden klær til meg(skal få arve noe til meg via arvesentralen), prioriterer heller kvalitet til guttungen. min redning økonomisk var å be økonomisk rådgiver om å forvalte kontoen min. hun ordner opp i det som er rot og jeg får til livsopphold. :) veldig kjekk løsning, som hjalp meg med å slippe stress og frustrasjon over å alltid gå i null. tipper hun setter av noe til buffer etterhvert. og er det noe jeg Må ha, så er det penger der til det.

Skrevet

Det har gått greit til nå. Har jobba deltid og fått OS. Uten OS hadde det ikke gått. Håper jeg får full stilling når utdannelsen er ferdig for da vil jeg gå mye mer opp i lønn.

Skrevet

Det går alltid rundt,men noen måneder er vanskeligere enn andre. Jeg setter inn litt penger på bsu og på knøttet sin sparekonto,men buffer konto har jeg ikke-.-

Gjest blåklokkevalsen
Skrevet

Jeg er også alene, har fullt foreldreansvar. Bf har samvær med tilsyn ca 1 g i mnd. Han betaler bidrag.

Vi klarer oss helt fint. Når alt er betalt sitter vi igjen med ca 5000 kroner. 1000 kr av de går inn på en bufferkonto og resten blir stående på budsjettkontoen til uforutsette utgifter. Hvis det er noe igjen ved årsslutt, så blir beløpet delt i to. Ene halvdelen blir betalt ned på huslånet, den andre blir satt inn på høyrente konto.

Skrevet

Jeg er alene, har barna 50% og får vanlig barnetrygd + 1000 kroner i bidrag. I lønn har jeg ca. 28.000 kr utbetalt. Jeg leier nå, men prøver å spare sammen til egenkapital og da setter jeg 7000-8000 i måneden på sparekonto + 1000-2000 ekstra på regningskonto til uforutsette utgifter. Jeg bruker tilgjengeld veldig lite på klær, cafe og den typen ting om dagen.

Så jeg synes har det bra økonomisk, men ser jo at det hadde vært vanskelig hvis jeg hadde en mye dårligere betalt jobb.

Skrevet

Jeg har nettopp blitt alene nå og er veldig spent på hvordan det blir økonomisk. Tror jeg kommer til å ha ca 21 000 kr en vanlig mnd, men så har jeg noen ekstra utgifter som privatskole på barna. Jeg kommer nok til å prøve å jobbe litt ekstra i rolige perioder. Jeg har allerede en bufferkonto og en bsu. Så jeg håper at jeg skal klare å ikke bruke av sparekontoen (har gjort det nå i forbindelse med at eksen flyttet) og jeg håper jeg skal klare å spare litt.

Allerede nå bruker jeg veldig lite penger på klær og ting. Jeg er den som gladelig tar imot arva klær både til liten og stor, og jeg drar inn møbler og interiør som andre skal kvitte seg med ;) Gruegleder meg til å se om økonomien blir omtrent som jeg har tenkt...

Skrevet

Er alene og har helt grei økonomi, såppas grei at jeg klarer uten problem og jobbe med oppkjøring samtidig som jeg betaler ned gjeld jeg pådro meg som gravid (hoppet av studie pga jeg var rett og slett for syk)

Har deltids stilling og OS, leier leilighet og har det vi trenger og mere til synes jeg :)

Skrevet

Økonomien er og blir et kapittel for seg selv som alenemor, hvertfall for meg :P Jeg har hØyskoleutdannelse, jobber og har en gjennomsnittlig inntekt (ca 370 000).

Klarer oss fint, får betalt regningene mine, vi har klær, god mat, bil, barna går på aktiviteter osv. Så hverdagen er grei. Meen jeg har ikke fått lån til å kjØpe bolig ennå, sliter når det kommer til ferie, kan ikke f.eks bare kjØpe en ny sykkel, tv etc, eller når ting går i stykker, jul og ja generelt noe ekstra. Har ikke så mye igjen å spare men prØver å sette av en del hver lØnning, selv om jeg ofte må fØre det tilbake på brukskontoen :P Nå har jeg 5000 kr på bufferkontoen.

Skrevet

Jeg har vært alene siden starten og klarer meg greit økonomisk. Noe av grunnen til det er at jeg er økonomisk av meg. Hamstrer endel tilbudsvarer, fryser ned eller lagrer i skapene, lager mye av maten fra grunnen av, osv.

Det er ikke slik at vi kommer til å ha råd til feite ferier hvert år, men jeg har alltid noen tusenlapper til overs hver mnd, som jeg setter på sparekonto slik jeg skal slippe å føle meg som en fattig student igjen.

Har kjøpt hus i år, så jeg må få fyllt litt på sparekontoen som jeg tømte i den anledningen, så får vi unne oss litt mer ferie og hygge etterhvert.

Skrevet

Jeg er alene med et barn.

Har 29000,- i mnd inkl barnetrygd og bidrag.

Går greit. Jeg kunne vært flinkere til å spare....

Har 9500,- i lån. Setter av 1000,- kr til sparing /bufferkonto, 500,- til sparing til barnet. 10000,- Går på regningskonto.

Men i det siste har det gått altfor mye penger. Kjøpt ny leilighet og byttet ut litt møbler og foretok noen oppgraderinger på bad, kjøkken o.l Noen møbler måtte jeg bytte pga at de gamle ikke passet i kåken og noe ønsket jeg å kjøpe nytt. Uff, ja jeg vet det er sløseri.

Gikk også endel på lamper, gardinstenger o.l som måtte kjøpes. Bygde nytt og ingenting av dette fantes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...