Gå til innhold

Hva er så spessielt med menn som oppdrar gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har det kommet invitasjon gjennom skolen til kurs for "menn som oppdrar gutter". Hva er så spessielt med det at de trenger egne kurs? Det finnes ikke noe tilsvarende for kvinner som oppdrar hverken gutter eller jenter eller menn som oppdrar jenter. Noen som har en forklaring på at akkurat denne gruppen trenger så mye ekstra hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det kommet invitasjon gjennom skolen til kurs for "menn som oppdrar gutter". Hva er så spessielt med det at de trenger egne kurs? Det finnes ikke noe tilsvarende for kvinner som oppdrar hverken gutter eller jenter eller menn som oppdrar jenter. Noen som har en forklaring på at akkurat denne gruppen trenger så mye ekstra hjelp?

de handler vel om at gutter har fått mange utfordringer over de siste årene. De har dårligere skoleprestasjoner, de er underrepresentert på en rekke studier, og de er som kjent overrepresentert på kriminalitet, rus og står klart i toppen på en del andre lite hyggelige statistikker. Kloke hoder tenker at unge gutter trenger god mannlige rollemodeller, og at dette må fokuseres på i oppdragelse av guttebarn... Dette er min teori ihvertfall )

Skrevet

Det er nok navn på kurset, ikke ta det så bokstavelig. Jeg har vært på et slikt kurs selv i regi av jobben min.

Skrevet

Jeg kan se mange gode grunner til at det kan være gunstig å arangere kurs for disse pappane, men hvorfor bare for denne gruppen? NEI det vet jeg sannerlig ikke...

Skrevet

Jeg kan se mange gode grunner til at det kan være gunstig å arangere kurs for disse pappane, men hvorfor bare for denne gruppen? NEI det vet jeg sannerlig ikke...

Det synes jeg også er rart. Jeg har for eksempel en venninne som er alene med to gutter. Hun spurte om å få være med for et år siden, men fikk nei. Det var bare for menn.

Skrevet

Jeg tror det handler om dette:

Det er i de fleste familier MOR som tar ansvar for skolegangen, det er hun som møter på foreldremøter, det er hun som hjelper med lekser.

Pappa derimot - han kjører på fotballtrening/idrettsaktiviteter, klipper gress/måker snø og reparerer ting som er ødelagt i huset.

Sønnene til disse får inntrykk av at skole ikke er så viktig, for pappa deltar jo ikke på skoleting. Fotball/idrett derimot, det er viktig det, for der er pappa superaktiv!

Professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark har forsket på dette.

Skrevet

fortsettelse: Når de da har kurs for pappaer som har sønner, så er det for å gjøre pappa oppmerksom på hvor viktig rolle han har som rollemodell ift sønnenes skolegang!

Hilsen #6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...