Gå til innhold

Å bli satt igang..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan dele noen erfaringer med dette?

Sitter her 8 dager på overtid med nr 2 og skal settes igang i morgen eller senest fredag hvis ingenting skjer..

Er dritnervøs for fødselen i utgangspunktet, fordi forrige fødsel gikk å fort og var så intens.. (ble ikke satt igang da..)

Og så hører jeg så mye om igangsatte fødsler som blir så vonde og intense, og da blir jeg enda mer redd..

Og jeg innser at jeg egentlig ikke vet hva igangsetting innbærer.. Noen som kan dele sin historie? Ha ble gjort, hvor lang tid tok det, hvordan opplevde du det, måtte du være på sykehus hele tiden osv?

(jeg vil gjerne ha helt ærlige historier, og tåler å høre negative ting også.. Min måte å takle nervøsitet på er nemlig å prøve å forberede meg på så mye jeg kan, også de mer negative tingene.. Funker for meg..) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble satt i gang 5 dager før termin. Var moden og hadde hatt 2 cm åpning siden uken 36. Vannet gikk dagen før jeg skulle settes i gang, så jeg trengte bare riestimulerende drypp. De satt dryppet i gang kl.09 og rundt halv 10 satte det virkelig i gang. Ganske intense rier. Fødselen var over 17.15, så en kort og grei fødsel. Ingen dårlig erfaring med selve igangsettelsen, men jeg slapp jo hele modningskuren og alt det der.

Skrevet

Fredag var det kontroll og de prøvde å se om jeg hadde åpning. Nei det var torsdagen! Sorry. Lille damen hadde ikke lange nok fingre så hun fant ikke ut noe. Fikk beskjed om å komme tilbake mandag og det var snakk om å sette inn ballong da.

Mandag kom og vi dro på sykehuset, ul ble tatt og denne gang kom en dame med litt lengre fingre så hun fant ut det var 1 cm åpning. Han strippet mg til 2 cm. Fikk beskjed om å komme tirsdag for å få stikkpiller som skulle sette i gang ting.

Tirsdag dro vi nok en gang til sykehuset, tok buss har ikke bil, og 2 min etter vi gikk av bussen kjente jeg at vannet gikk. Hadde time kl 9 og de sjekket åpning og forsikret seg om at det var vannet som hadde gått. Fortsatt 2 cm åpning.

Måtte vente til kl 14 før noen hadde tid til å sette inn stikkpillene. Det var 1 mai så mindre leger på jobb. Så då satt vi der då og glodde på tv. Kl 14 satt de inn stikkpillende. Ingenting skjedde så vi gikk en halv times tur for å få tiden til å gæ. Først da begynte jeg å kjenne litt rier. Kl 20 skulle de sette inn stikkpiller igjen.

De sjekket med kl 20 og var nesten 3 cm med litt rier. Fikk klyster og en time etterpå begynte riene og bli kraftigere.

Ca 21.30 var det ganske jævlig. Sambo lå og sov på sofa i fellestuen for han var så trøtt STAKKERS han. Så jeg lå der og prøvde å puste gjennom riene. Ble sjekkeT med gjevne mellomrom og etter en time var jeg 3 cm. Trodde jeg skulle dø det gikk så sakte!

Kl 00.30 fikk jeg vite at jeg nå var en god 3er nesten 4 cm og fikk komme inn på føden. Jordmor spurte om jeg hadde hørt om akupunktur som smertestillende, sa har hørt om det men takket pent nei og sa jeg vil ha epidural. Litt etterpå fikk jeg epidural og jrg var i himmelen! Da var kl litt over 01. Så gikk tiden ganske fort og riene slo til godt men jeg kjente det ikke så mye.

Kl ca 04.15 sa jeg at jeg tror jeg har pressrier. Jordmor sa at hvis jeg kunne holde igjen litt var det bra for da kunne baby komme lengre ned. Så var tiden inne til å presse og etter 8 mkn var gutten min komt ut.

Syns det var en fin fødsel, det jævligste var tiden jeg måtte vente før jeg kunne komme inn på føden.

Men vanligvis er man jo hjemme den perioden og har mulighet til å prøve å dusje med varmt vann og værr i sitt eget hjem!

Dette var min første og håper nestr gang at jeg kan være hjemme til jeg er klar for epidural på sykehuset.

Ble litt langt men men

Skrevet

Hvis jeg fikk velge hadde jeg tatt at fødselen startet av seg selv, men det gikk greit å bli satt i gang også.

Lykke til :)

Skrevet

Noen som kan dele noen erfaringer med dette?

Sitter her 8 dager på overtid med nr 2 og skal settes igang i morgen eller senest fredag hvis ingenting skjer..

Er dritnervøs for fødselen i utgangspunktet, fordi forrige fødsel gikk å fort og var så intens.. (ble ikke satt igang da..)

Og så hører jeg så mye om igangsatte fødsler som blir så vonde og intense, og da blir jeg enda mer redd..

Og jeg innser at jeg egentlig ikke vet hva igangsetting innbærer.. Noen som kan dele sin historie? Ha ble gjort, hvor lang tid tok det, hvordan opplevde du det, måtte du være på sykehus hele tiden osv?

(jeg vil gjerne ha helt ærlige historier, og tåler å høre negative ting også.. Min måte å takle nervøsitet på er nemlig å prøve å forberede meg på så mye jeg kan, også de mer negative tingene.. Funker for meg..) smile.png

Du har en helt klar fordel med å være på overtid, det betyr at kroppen din i utg.punktet er bortimot klar.

JEg kan skrive under på at å bli satt i gang 4 uker FøR termin var et helvette uten like, og det tok utrolig lang tid. Nå skal jeg bli satt igang igjen, 3 uker før termin, gruer meg.

Kroppen er jo ikke klar i det heletatt da.

Så siden du er på overtid, OG fødte fort sist, så tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig.

Masse lykke til!! :)

Skrevet

Ble satt igang pga prematur vannavgang i uke 35, kroppen var ikke klar i det hele tatt.

Fikk stikkpiller for å modne livmormunnen og starte åpning kl 16. kl 20 var det liten endring og jeg fikk ny runde.

Kl 23 var det tibg på gang, og jeg fikk etterhvert riestimulerende drypp.

Kjente lite og ingenting frem til kl 24, da begynte jeg å kjenne menssmerter. Først utpå natta, rundt kl 02, hadde jeg rier, som jo da tiltok i styrke.

Kl 07.14 var ungen ute. :)

Jeg fødte uten epidural, og synes likevel at jeg hadde en enkel og grei fødsel, og det var mye mindre vondt enn jeg hadde trodd. Alt gikk rolig og greit for seg, ingen komplikasjoner.

Ingen revning eller noe slikt heller. :)

Jeg gikk på do på egenhånd helt frem til pressefasen, og var oppe og tok en dusj 30 min etterpå. Så det trenger ikke bli så ille som alle sier. :)

Skrevet

Ble satt i gang på termindato pga høyt bt og mistanke om svangerskapsforgiftning. Satt inn ballongkateter på kvelden, gikk veldig greit. Tok det ut på morgenen og tok vannet da jeg var moden. Ingen ordentlige rier så de hang opp drypp. Hadde rier fra kl 13, han var ute kl 18. Kort og intens fødsel, men var veldig fornøyd. Trenger ikke være negativt å bli satt igang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...